20 947 besökare online
856 155 medlemmar • 45 784 198 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Fysik, matematik och teknologi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Undetected
Medlem
Undetecteds avatar
Läste i Aftonbladet om att Musion Technology Ltd´s musikansvariga vill hålla konserter med döda artister såsom Michael Jackson, Elvis, Kurt Kobain, Whitney Houston m.fl

Personligen tyckte jag idéen lät helt värdelös tills jag fick se en video från festivalen i Coachella där Tupac uppträder och dessutom sjunger en duett med Snoop Dogg:

http://www.youtube.com/watch?v=20YrK...tailpage#t=73s

Om man inte visste hur det låg till skulle man mycket väl kunna tro att det var en levande människa som uppträder på scen.
Hur långt kommer tekniken ha utvecklats om 5-10 år?
Kommer folk att ha möjlighet att ha förinspelade hologram av sina avlidna nära och kära hemma i vardagsrummet?

Om man spelar in scener medan man lever så är det inte omöjligt att de anhöriga kan interagera med hologrammet kopplat till en dator. Sådan teknik finns redan idag.

Kommer man kunna ladda ner drömtjejen och ha henne gå runt naken i lägenheten? Möjligheterna är oändliga.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle14742144.ab

Napi
Medlem
Napis avatar
Jag tyckte det såg ut som att de körde projektor på en vägg, snoop höll sig bara på sin sida av scenen så det kunde lika gärna vart en projektor duk mitt på scenen som snoop stog brevid.

Edit ändrade dock uppfattning nu när jag tittade igen =)

Acidiferous
Medlem
Acidiferouss avatar
Shit så coolt! Glöm inte kolla "how to" med.
--> Matnyttigt för många: Halveringstider för bensodiazepiner
--> Chuck Norris kicked Neo out of Zion , now Neo is "The Two"...

biggander2
Medlem
biggander2s avatar
Sett den ett par ganger, riktigt cool!
Langtar tills att de gor sa med fler artister

Mr Mojo Risin'
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected
....
Kommer folk att ha möjlighet att ha förinspelade hologram av sina avlidna nära och kära hemma i vardagsrummet?
...
Visst, du måste bara ge upp en bra bit av utrymmet för skärmens skull. Det handlar ju fortfarande om 2D-projektion trots allt.

Carma
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected
Om man spelar in scener medan man lever så är det inte omöjligt att de anhöriga kan interagera med hologrammet kopplat till en dator. Sådan teknik finns redan idag.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle14742144.ab

Äh. Så märkvärdig är det inte! Idag kan man spela in filmer på sina anhöriga. Man kan göra interaktiva virtuella personer i 2d. Varför gör ingen det med sina anhöriga? För att ingen är intresserad! Det finns ingen skillnad på en virtuellt människa om de är 3d hologram eller 2d på datorskärm.

Förresten tycker jag det är fel att säga att döda artister återuppstå på scen. Även om 3d hologram är häftig så är det fortfarande en inspelning! En levande artist ser och hör sin publik och reagera därefter. Den inspelade hologrammet är helt omedveten om sin publik och kan aldrig kännas närvarande. Det finns ingen kontakt mellan "artisten" och publiken.
Senast redigerad av Carma 2012-04-28 kl. 18:08.

BaalZeBub
Medlem
BaalZeBubs avatar
Tänk, en man återuppstår för att få säga nigger shit motherfucker. Vad tekniken är underbar.

Mr Mojo Risin'
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Om det inte är klart för alla än: det handlar om en vanlig 2D-projektion, och användandet av ordet "hologram" är missvisande. Det har en inbyggd "oooohhh-faktor" från StarWars men är tekniskt ingen bra term för det man visar besökarna.

Ett hologram i verkligheten är något helt annat än en vanlig projektor vars ljus reflekteras mot halvgenomskinlig duk/skärm (det är så du ser 2pac).

Att skapa ett riktigt 3D-hologram var en av de roligaste labbarna under min tid på KTH och möjligheterna (t ex mätning av mycket små ytförändringar) är enorma!

Det som möjligtvis är intressant med konceptet är AIn och programmeringen av hur de enkelt-2D-projicerade-och-absolut-inte-hologram-kändisarna beter sig .

KaktusFlaktus
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Hur den tekniken kommer att se ut om ett tiotal år kan man bara spekulera i, givetvis, men jag skulle tro att det är ett område det kommer kunna gå snabbt i. Här är ett några år gammalt klipp från CNN när de testade hologram.

http://www.youtube.com/watch?v=thOxW19vsTg

Jag skulle gärna se fotbolls-em utspela sig på mitt vardagsrumsbord

Carma
Medlem
Egentligen kan man ersätta äkta hologram med Augmented Reality. Finns redan som appar till smartpones men om det kan byggas in i VR glasögon och göras mer avancerad med högre upplösning m.m. så känns det som riktiga hologram. Det kommer dock att krävas glasögon för att se "hologrammet"

Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=ZKw_Mp5YkaE

manne1973
Medlem
Vem var fet?

Mr Mojo Risin'
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vem var fet?
Varken 2pac eller snobben kan beskyllas i alla fall!

Svara på ämne
Topp Dela »