Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-20, 18:09
  #61
Medlem
Semestervikaries avatar
Går utmärkt att köra "distrubition" med släp. Öppningsbara sidor på ekipaget är en bra förutsättning för det. Vanligt förfarande när man lotsar linjebilar.
Citera
2011-11-20, 21:39
  #62
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Går utmärkt att köra "distrubition" med släp. Öppningsbara sidor på ekipaget är en bra förutsättning för det. Vanligt förfarande när man lotsar linjebilar.

Stämmer bra. Det som kan göra det lite förvillande är att man då oftast kallar det partigods (över 3 pallplatser alt. 1000kg/leverans). Allt där under är ju stycke och det är det man mest förknippar med distribution.
Fast visst händer att det att man även distribuerar nån enstaka lättviktad pall med bil och släp.

Sedan vet man ju inte vilken innebörd de har tänkt sig i annonsen som Anon2 läste.
Citera
2012-02-06, 01:53
  #63
Medlem
Är inne på mitt femte år på Posten Logistik, har ni några funderingar så hojta till.
Citera
2012-03-01, 14:53
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Är inne på mitt femte år på Posten Logistik, har ni några funderingar så hojta till.

Vilken del av landet kör du i? (Antar att du kör lastbil)
Citera
2012-03-01, 15:08
  #65
Medlem
får man ta med sig passagerare i bilen? Syftar främst på fjärrkörningarna
Citera
2012-03-01, 19:22
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Vilken del av landet kör du i? (Antar att du kör lastbil)

Nattchaufför Göteborg

Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
får man ta med sig passagerare i bilen? Syftar främst på fjärrkörningarna

Nej, men det händer att folk tar med sig passagerare.

Skulle man krocka så att inte passageraren "skyddad" enligt försäkringen och så ska verksamheten hållas "hemlig"
Citera
2012-04-20, 14:14
  #67
Avstängd
hundmulens avatar
Bump.

Kommer köra post i sommar c-chaufför. Vad kan man vänta sig för lön? Har inte vågat fråga.
Citera
2012-04-20, 15:53
  #68
Avstängd
Mertillens avatar
Jag har varit tjänsteman på kontor. Även jag började muttra över min lön. Men den var drygt 25,000 och det var "jobbigt" när man skulle avsluta saker i tid. Väldigt "jobbigt" att jobba liite extra och få övertid för det.

Det där är historia nu, en bra tid. När man jämför den upplevelsen med den poståkarna beskrivit här fattar man var vänsterpolitiker får sin "orättvisa" ifrån, för den finns sannerligen. Och enligt riksbanken är genomsnittlig månadslön för tjänstemän idag drygt 34,000. Ni ska veta vad viktiga en hel del med sådana löner ser sig som.

På kontor surfar folk på nätet mer eller mindre hela dagarna. Det är då de "tar rast" och kanske visar ett lite roligt youtube-klipp för arbetskamraterna. Fan vad det skulle kunna gå att effektivisera där. Åkare borde samtidigt få det bättre.

Tala om slitsamma jobb.
Citera
2012-04-21, 14:34
  #69
Medlem
galnasmedens avatar
Jag har själv kört och jobbat med det mesta (fortfarande aktiv) som man kan köra med ett C-kort.
I stort sett allt utom kranbil ock bärgare.

Först vill jag säga att man kan inte generalisera ALLA åkerier, även om det är samma företag som tex poståkeriet. Det som oftast gör jobbet tungt är arbetskollegor som "duckar" för jobb och en arbetsledning som inte ser detta och ger den tysta killen/ tjejen "godset" som kollegan skulle haft...

Sen är det vida kännt att det saknas C-chaffisrar i hela landet. Många har läst om detta men fattar inte riktigt vad detta innebär. Innebörden är att det finns gods kvar på golvet/ terminalen att köra ut men inga bilar/ chaffisar att tillgå.
En av anledningarna är alla dessa som duckar för jobb.
Folk börjar "skrika" så fort dom ser högen med fraktsedlar som ska lastas in i bilen.
"VAFAN JAG KOMMER ALDRIG ATT HINNA MED DET HÄR!"
Oftast är det flera fraktsedlar till ett och samma ställe så man skriker helt i onödan.

När det kommer till arbetsbördan och hur tungt det är...
Om man inte fattar att lastbilar kör tungt gods kanske man inte bör bli C-chaffis.
Det är mycket lyft, slit, drag, skjuta på man gör varje dag.
Det räcker med att du ställer bilen "fel" i en lutning och frå jobba uppför istället för nerför.
Det räcker med lite grus för att du ska slita armarna av dig för att rubba en pall som väger en del...
Det räcker med lite snö så får du slita arzlet av dig för att baxa in pallen dit det ska.

Det enklaste distributionsjobbet jag haft var på DAGAB.
Bilarna är färdiglastade på morgonen och fraktsedlarna ligger i en pärm i den ordning godset ska köras ut. Man har dessutom eltruckar i bilen och 99% stora fina lastkajer.
Trot eller ej men även här gnäller gubbarna.
Jag brukade faktiskt flina åt dessa och tänka, du har nog aldrig testat att köra Spendrups inne i Sthlm till alla krogar eller sopbil på söder...

Vill du få rutin och erfarenhet, testa så mycket du kan och välj typ av distribution därefter.

Sen finns det ju Schaktbilar. Här är man nästan tvungen att ha kontakter för att få in en fot.
Det är innavel som gäller på dessa företag. Oftast...
Man kan inte generalisera som sagt.

Lycka till^^
Citera
2012-04-25, 02:03
  #70
Medlem
hur kommer det sig att så många av postens C/CE chaufförer är unga spinkiga glasögonormar som ser ut att vara mattegenier? Detta förstör ju hela min syn på hur en lastbilschaufför ska se ut och vara!

Säg mig, varför är det så här?

Och varför har posten så dåligt rykte, typ när någon säger att denne jobbar på posten så dras det ofta på smillbandet hos dom som hör och oftast kommer någon käck kommentar därefter som typ "ah du menar trumpetåkeriet eller liknande, varför är det så?
__________________
Senast redigerad av baphomet1 2012-04-25 kl. 02:07.
Citera
2012-04-25, 20:34
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baphomet1
hur kommer det sig att så många av postens C/CE chaufförer är unga spinkiga glasögonormar som ser ut att vara mattegenier? Detta förstör ju hela min syn på hur en lastbilschaufför ska se ut och vara!

Säg mig, varför är det så här?

Och varför har posten så dåligt rykte, typ när någon säger att denne jobbar på posten så dras det ofta på smillbandet hos dom som hör och oftast kommer någon käck kommentar därefter som typ "ah du menar trumpetåkeriet eller liknande, varför är det så?


Jobbar själv som c-chaufför på posten, nätterna då. Och jag vet inte vad du pratar om "unga spinkiga glasögonormar", har vi inga här. Dock har jag kört distribution på många företag, och jag måste tyvärr säga att jag inte trivs alls på posten, stressigt så inåt helvete och tungt, kassa lastbilar som strular, du ska skanna in och ut alla varor och har du otur så strular din handdator. Sök annat åkeri, vet dock inte hur det ser ut på dagarna, men kan bara tänka mig.
Citera
2012-11-20, 19:35
  #72
Medlem
Uppar tråden då jag undrar hur löneutvecklingen ser ut på Poståkeriet.

Jag fick i juni i år ett sommarvik på heltid, dagen efter att jag skrivit YKB-provet och därmed var klar med utbildningen. Sommarviket förlängdes i augusti med ett heltidsvikariat med månadslön (20685kr) fram till och med årsskiftet. Enligt kontraktet jobbar jag i stället för en som är långtidssjukskriven.

Vid årsskiftet ska kontraktet förlängas då de behöver mig. Jag vet faktiskt inte vad de planerar, om jag ska få ytterligare ett tidsbestämt kontrakt, eller om jag får en vanlig tillsvidaretjänst. Det spelar mig egentligen inte någon större roll då jag inte har för avsikt att stanna på Posten för alltid. Vad jag däremot vill veta är hur löneutvecklingen ser ut. Kan jag efter ett halvår kräva mer pengar? 20685kr är ju inte mycket att hurra för.

Det känns bäst att fråga internet innan jag tar upp det med bossarna. :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback