2012-04-13, 12:01
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Som före detta vän till Mohsen kan jag ju berätta att ALLA uttalade hans namn just "måsen" på den tiden. Det är helt enkelt så det uttalas, och han hade inga problem med det då vad jag kommer ihåg.

Konstigt att han hakat upp sig på det nu. Det är ioförsig mycket som är konstigt med stackarn nu...Sannerligen en spillra av sitt forna jag.

Intressant. Hur var han då? Duktig i skolan? Stabilt psyke? Narcissist?
Citera
2012-04-13, 12:26
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Intressant. Hur var han då? Duktig i skolan? Stabilt psyke? Narcissist?

Vill minnas att jag beskrivit honom tidigare i den här tråden. Han verkade då (högstadie/gymnasietiden) vara urtypen av en välanpassad invandrare. Vältalig, charmig och riktigt trevlig. Man trivdes bra i hans sällskap. Som jag minns det skötte han sig bra i skolan och var populär även där.

Skulle inte säga att han var narcissist direkt, snarare väldigt ödmjuk. Kanske lite för mån om att framställa sig själv som perfekt i alla lägen. Också väldigt mån om att framställa sig själv som något finare och rikare än vad han kanske var. Detta var dock inget ovanligt i min bekantskapskrets på den tiden

Man märkte stor skillnad på Mohsen och Alex redan då, alla visste ju att Alex och hans bror hade gott om pengar och därför behövde de inte göra en stor grej av det. Som invandrare i ett ganska invandrarfritt Linköping upplevde kanske Mohsen att han hade en del att leva upp till...Och det har han ju onekligen gjort.
Citera
2012-04-13, 12:28
Medlem
concorders avatar
kolla vad jag hittade:

Citat:
AnonymJun 16, 2011 02:03 PM

Det här huset, skulle du kunnqa beskriva om det fanns grannar? eller var det "ödeshus" runtom?

Hur många kvm var huset? Långt att åka från Malmö bara för att kolla.

Maila gärna mig, vincent_v55@hotmail.com

Annars en jättebra blogg

http://beastankar.blogspot.se/2011/0...ar-vidare.html
Citera
2012-04-13, 13:03
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Vill minnas att jag beskrivit honom tidigare i den här tråden. Han verkade då (högstadie/gymnasietiden) vara urtypen av en välanpassad invandrare. Vältalig, charmig och riktigt trevlig. Man trivdes bra i hans sällskap. Som jag minns det skötte han sig bra i skolan och var populär även där.

Skulle inte säga att han var narcissist direkt, snarare väldigt ödmjuk. Kanske lite för mån om att framställa sig själv som perfekt i alla lägen. Också väldigt mån om att framställa sig själv som något finare och rikare än vad han kanske var. Detta var dock inget ovanligt i min bekantskapskrets på den tiden

Man märkte stor skillnad på Mohsen och Alex redan då, alla visste ju att Alex och hans bror hade gott om pengar och därför behövde de inte göra en stor grej av det. Som invandrare i ett ganska invandrarfritt Linköping upplevde kanske Mohsen att han hade en del att leva upp till...Och det har han ju onekligen gjort.

Tack för svaret!
Liknande saker säger vänner och familj om P. Undrar om de har hållit fasader hela livet eller om de blev skrupellösa mytomaner på senare år. Har bara svårt att tro att människor kan ändras så mycket på kort tid.
Med tanke på hur länge de verkar ha planerat kidnappningen, fångvaktarn sa att det åtminstone var sedan mars, så lär de inte ha varit akut desperata och trängda.
Citera
2012-04-13, 13:09
Medlem
essohasses avatar
Förtydligande angående namnbytet.

Aslankhan-Afshar, Mohsen byter 2008-08-16 namn till Vecalius, Elias Vincent.
Citera
2012-04-13, 13:22
Medlem
bananskrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Finns nog många varianter på namntänkandet. I Måsens fall kan det nog ha andra orsaker.
Har litet svårt att tänka mej att han tyckte att rätten förtjänade att få kalla honom Mohsen
Mohsen, Moussa, Moses
Kärt barn har många namn.

Tror det kan handla om att han ville vara mer svensk alt. Mindre Persisk. Han har skrivit något på flashback om att han har en latinamerikansk tjej som avgudar honom för att han är svensk.

Kan vara den här ena E*ika han syftar på då. Om han inte bara ljuger om det med. Vad vet jag, helt omöjligt att försöka tolka in någon slags logik i det här killens agerande. Men det är det som gör honom så intressant.
Citera
2012-04-13, 13:29
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concorder
kolla vad jag hittade:

http://beastankar.blogspot.se/2011/0...ar-vidare.html

Som jag sagt tidigare har jag inte läst 100 % av FUP:en, men hur stämmer detta med polisens misstankar kring NÄR dom inblandade började planera detta?

Detta är ju i Juni, alltså ett halvår tidigare om jag inte minns fel? Snacka om överlagt.
Citera
2012-04-13, 13:31
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananskrutt
Tror det kan handla om att han ville vara mer svensk alt. Mindre Persisk. Han har skrivit något på flashback om att han har en latinamerikansk tjej som avgudar honom för att han är svensk.

Kan vara den här ena E*ika han syftar på då. Om han inte bara ljuger om det med. Vad vet jag, helt omöjligt att försöka tolka in någon slags logik i det här killens agerande. Men det är det som gör honom så intressant.

Ja, det är förmodligen så. Finns många som hetl förnekar sitt ursprung för de känner sej i underläge.
Jag förstår att en latinamerikansk tjej kan bli tänd på denne blonde, högreste viking.
Citera
2012-04-13, 13:36
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Som jag sagt tidigare har jag inte läst 100 % av FUP:en, men hur stämmer detta med polisens misstankar kring NÄR dom inblandade började planera detta?

Detta är ju i Juni, alltså ett halvår tidigare om jag inte minns fel? Snacka om överlagt.

Enligt fångvaktarn:

Citat:
FL 2: Jag får känslan av att det här är en ganska lång planering inför bortförandet av
Alexander Åhman från Geijersgatan i Uppsala.
MD: Jag fick i uppgift att det har pratats sen i Mars och det är en tid.
FL 2: Ja det är en tid ja.
Citera
2012-04-13, 13:48
Medlem
concorders avatar
men hans svar på den annonsen ger oss motiv för hans malmöresor, att han var även intresserad av hus kring malmö
Citera
2012-04-13, 13:54
Medlem
Teodoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concorder
men hans svar på den annonsen ger oss motiv för hans malmöresor, att han var även intresserad av hus kring malmö

Måsens pappa och bror bor/bodde i Malmö.
Citera
2012-04-13, 14:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ella56
Glömde säga det att varje gång parastou och ev skrattade när rätten skulle försöka skämta till det lite (3 ggr kanske) så skrattade de ju alltid med. Men det kändes aldrig som ett genuint skratt. Mer som ett barna-skratt. Ni vet när det sitter ett antal vuxna runt ett fikabord med 2 barn i knät och någon vuxen säger något roligt å de vuxna börjar skratta. Och när barnen märker att när de vuxna skrattar så börjar de också skratta för att passa in, inte för att de förstår innehållet å tycker att det är roligt.
EXAKT samma känsla fick jag när ev å P skrattade. Det där paret är paradoxalt nog jävligt sluga. Tror de skulle kunna passa in i vilken situation som helst. De är jävligt anpassningsbara. Är man inte aningen paranoid Lr en bra människokännare skulle man lätt, lätt gå på deras aura.
Kan det inte var något kulturellt missförstånd från deras sida? (De har ju persisk bakgrund.) De kanske tror att man ligger bra till hos rätten om man är social och låtsas vara kompis med dem. I själva verket så är det i Sverige smartare att visa upp en bister ångerfull uppsyn, precis som den tredje av dem har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in