Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-04-02, 06:23
  #38785
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgatan36

Citat:
Ursprungligen postat av AnimositisominA
Det blir obehagligt tydligt vilken inställning MSM har med tanke på att kondomen rapporterats om i MSM redan. Här i Metro t ex 2010-12-22 "Nu kan kondomen vara ett av de viktigaste bevisen i utredningen." Ja, men bara när den kunde fälla och inte fria Assange, tydligen.

http://www.metro.se/metro-teknik/kon...n/Objjlv!5420/

(undviker att länka till Bonniers och Schibstedt så gott det går )

Jag har skrivit det förut men värt att upprepa efter två bra inlägg.

Jag är ingen journalist själv men jag känner en hel del. Och ja detta är i Stockholm och inte i Säffle. Redan för över ett år sedan frågade jag några jag kände om varför ingen skriver om vad jag tyckte var självklara saker i Assangeutredningen.

- Krants tidiga tweets och polisens presstalesmans uppenbara lögn för att skydda Krans. Ungefär "den aktuella polisen har inte haft något att göra med fallet efter 23:e augusti så vi ser inte detta som ett problem"... men Krans renskrev förhöret 26:e augusti (mycket riktigt hade Krans inte access till förhöret 23:e augusti enligt henne själv om ni minns... Polisens presstalesmans version styrker i och för sig lillalinneas spännande info från tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Den 24 skickas MÄ förhöret från MG till CB.

Citat:
Ursprungligen postat av aleksanderinkaratu
Que? Har du information om att Mats Gehlin skickat förhöret med SW till Claes Borgström den 24/8?

Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Ja, det stämmer.
Det ska stå så i Mats Gehlins egna löpande anteckningar.

Redan den 23:e har AA meddelat MG att både SW och AA ska besöka CB.

Kan det vara CB som piffat upp förhöret och sedan returnerat det och MG via IK att lägga in och signera? Det låter visserligen mera som ett filmmanus. Men vem vet.

Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Jag har inga uppgifter om vid vilket klockslag AA och SW meddelat MG att de ska besöka CB.

Däremot har jag fått information från en person som personligen har erfarenhet från att CB författat manus för MÄ att formulera om med egna ord men samma innebörd för att på så sätt få fram exakt vad som behövts för att ärendet ska gå hans klients väg.

Jag vet inte om det är ett vanligt förekommande tillvägagångssätt för ett målsägarbiträde eller om det visar hur CB jobbar. Kanske det finns någon annan som har erfarenhet av detta?

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så då har MÄ pratat med CB som vidarebefodrat ändringarna till MG som givit IK i uppdrag att klistra in dem.

Låter rimligt.

Därav "demonstrativt", "som en riktig man", kondombitar till SKL och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det verkar så.

Tydligen ingår det i målsägarbiträdets uppgifter.
Var CB förordnad när ändringarna genomfördes?

Citat:
Citat: Ett målsägandebiträde bör gå igenom protokollet från polisförhören tillsammans med målsäganden för att se om allt av vikt har kommit med. Om något viktigt saknas eller har blivit fel kan målsägandebiträdet kontakta polisen och antingen komplettera förhöret per telefon eller brevledes, eller också boka in ett nytt besök hos polisen.

http://www.hopp.org/juridik/juridisk...lsagarbitrade/

^^Så Claes Borgströms agerande är "korrekt" men det hindrar ju inte att en journalist jämför de olika versionerna av förhöret.

... TO BE CONTINUED
Citera
2012-04-02, 07:34
  #38786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
^^Så Claes Borgströms agerande är "korrekt" men det hindrar ju inte att en journalist jämför de olika versionerna av förhöret.
Men om det är CB som har dikterat ändringarna, varför står det fortfarande så här i den "uppdaterade" versionen?
Citat:
Förhöret är varken uppläst eller genomläst för godkännande men Sofia informerades om att hon har möjligheten att göra det vid senare tillfälle.
Citera
2012-04-02, 10:12
  #38787
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glugg
Men om det är CB som har dikterat ändringarna, varför står det fortfarande så här i den "uppdaterade" versionen?

jag antar att sw godkände förhöret i början på september då hon var inne på ett nytt?
Citera
2012-04-02, 10:50
  #38788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
jag antar att sw godkände förhöret i början på september då hon var inne på ett nytt?
Men att målsäganden (via sitt ombud) kompletterar förhöret i efterhand måste väl rimligen tolkas som ett godkännande (av den "uppdaterade" versionen)? Så varför finns brasklappen kvar i det uppdaterade förhöret?

Det tyder ju i så fall på att CB har gjort ändringar utan att konsultera SW. Hur kan han på eget bevåg "komplettera" ett protokoll från ett förhör som inte finns inspelat och som han inte närvarade vid? Jag har svårt att tro att detta är korrekt agerande.
Citera
2012-04-02, 11:07
  #38789
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glugg
Men att målsäganden (via sitt ombud) kompletterar förhöret i efterhand måste väl rimligen tolkas som ett godkännande (av den "uppdaterade" versionen)? Så varför finns brasklappen kvar i det uppdaterade förhöret?

Det tyder ju i så fall på att CB har gjort ändringar utan att konsultera SW. Hur kan han på eget bevåg "komplettera" ett protokoll från ett förhör som inte finns inspelat och som han inte närvarade vid? Jag har svårt att tro att detta är korrekt agerande.
Bra fråga. CB är kanske van att tillrättalägga i sina klienters förhör? Jag tänker på Quicken. Förmodligen lärde sig CB något av det och de pinsamma turerna som följde, därav brasklappen.
Citera
2012-04-02, 11:30
  #38790
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glugg
....
Det tyder ju i så fall på att CB har gjort ändringar utan att konsultera SW. Hur kan han på eget bevåg "komplettera" ett protokoll från ett förhör som inte finns inspelat och som han inte närvarade vid? Jag har svårt att tro att detta är korrekt agerande.


Från Moloks föredömliga sammanställning ovan ser vi att Mats Gehlin skickar förhöret med SW till Claes Borgström den 24 augusti. Det gör han säkert därför att Claes Borgström kontaktar honom och säger att han kommer att företräda SW.

Samtidigt har Eva Finne bett Mats Gehlin att inte vidta några fler utredningsåtgärder- vilket Gehlin klagar över i en av kvällstidningarna. Gehlin (och Borgström?) jobbar ändå, mot Finnes instruktioner, på att få fram en kondom från SW.

Det mesta tyder på att CB och MG från den 23:e augusti jobbar ihop om att ändra Eva Finnes bedömning den 21 augusti (inget brott har begåtts) och beslut att lägga ner förundersökningen (den 25:e augusti).

Jag kan tänka mig att CB skriver in ändringar i SW:s förhör utan att hon godkänt exakt ordalydelse. De förändringar som Irmeli Krans sen tvingas att skriva in den 26:augusti, trots att hon då redan är avförd som förhörsledare.

Operationen lyckades. Marianne Ny tar upp fallet Wilen igen, med stöd av det ”förbättrade” förhörsprotokollet och med vetskap om att det finns ”kondombevis” inskickade till SKL.
Citera
2012-04-02, 11:37
  #38791
Medlem
MoLoKs avatar
CB och MG var tvungna att vänta tills den 26 med att offiellt föra in ändringarna för då var Finne frånkopplad.
Citera
2012-04-02, 13:56
  #38792
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
CB och MG var tvungna att vänta tills den 26 med att offiellt föra in ändringarna för då var Finne frånkopplad.

Längst ner i förhöret med Sofia Wilen har Irmeli Krans skrivit sin brasklapp (HäPM sid12):

"Förhöret skulle renskrivas nästkommande tjänstgöringsdag, måndagen den 23 augusti 2010. Detta var inte möjligt då jag nekades tillgång till förhöret jag hållit Efter diverse brevväxling fick jag direktivet av handläggare Mats Gehlin att istället skapa och signera ett nytt förhör i DurTvå vilket gjordes torsdagen den 26 augusti med behövliga ändringar."

Frågan varför Irmeli nekades tillgång till förhöret den 23:e är väl aldrig riktigt utredd. Den 23:e kopplades tydligen Claes Borgström in som informellt (ännu ej utsedd) målsägarbiträde till SW och AA. Jag tror att Mats Gehlin och CB då kom överens om att det behövdes vissa ändringar i förhöret för att man skulle lyckas återuppväcka anklagelserna om våldtäkt på Wilen. Gehlin skickade förhöret till CB den 24:e augusti, fick tillbaka det den 25:e och Irmeli beordades att föra in "behövliga ändringar" den 26:e augusti, trots att hon inte längre skulle befatta sig med ärendet på grund av känt jäv.

Givetvis mörkar polisen det faktum att Irmeli Krans ändrar i förhörsprotokollet den 26:e augusti.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2012-04-02 kl. 14:43.
Citera
2012-04-02, 18:24
  #38793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnimositisominA
Det blir obehagligt tydligt vilken inställning MSM har med tanke på att kondomen rapporterats om i MSM redan. Här i Metro t ex 2010-12-22 "Nu kan kondomen vara ett av de viktigaste bevisen i utredningen." Ja, men bara när den kunde fälla och inte fria Assange, tydligen.

http://www.metro.se/metro-teknik/kon...n/Objjlv!5420/

(undviker att länka till Bonniers och Schibstedt så gott det går )

Bra och talande länk Animo... I tidningen metro (som refererar till vad som läckts till norsk och brittisk press) kan vi bl.a. läsa detta:

Rubrik:
"Kondomen kan fälla Wikileaks-grundaren"
[...]
I materialet, som bland annat innehåller polisförhör med kvinnorna, berättar en av dem att Wikileaks-grundaren medvetet hade sönder kondomen under ett samlag.
Enligt Verdens Gang, VG, uppger kvinnan att hon märkte att Assange gjorde något med kondomen under sexakten och att hon efteråt upptäckte att den var trasig.
Nu kan kondomen vara ett av de viktigaste bevisen i utredningen.
Enligt ett testresultat från Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, som VG tagit del av, framgår att kondomen har skador i främre delen men att de inte verkar ha orsakats av någon form av verktyg.
Vidare uppges att testresultatet ”talar för att kondomen har slitits sönder”. Men huruvida det skett medvetet ska ännu inte ha fastställts
.[...]


Journalister och andra som följer denna tråd. Klicka på länken nedan om ni ännu inte dristat er till detta (se även inlägg 1 i denna tråd), skrolla ner till sid 82 och läs vad som OCKSÅ rapporterades från Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL. Det krävs ingen speciell utbildning för att förstå innebörden av vad som skrivs:

"På kondom från MÄ2s (AAs) bostad har inte hittats något DNA."
http://info.publicintelligence.net/A...llegations.pdf

... Kan man verkligen avskriva detta som "usel journalistik"(?) ...för mig är det ofattbart. Fågan är om materialet som läcktes till pressen hade friserats innan det gick iväg eller om detta var något som sköttes av sig själv ute på redaktionerna....?
Oavsett vilket, så har väl knappast det gamla ordstävet "En halv sanning är en hel lögn" någonsin varit mer relevant?

//Tidningen "the Guardian" nämns i artikeln. Kan vara värt att nämna att det var the guardian-murveln David Leigh var den man som publicerade lösenordet till de krypterade diplomatkablarna i sin bok "inside wikileaks"(!). Detta INNAN Wikileaks beslöt att publicera hela materialet (har du läst om detta i svensk press? Skulle inte tro det.)...och nej, det går INTE att "byta lösenord" till en krypterad fil som kommit på avvägar!)//


.................................................. .................................................

"Is it ignorance or apathy? Hey, I don't know and I don't care."

.................................................. ..................................................
__________________
Senast redigerad av BullshitDetector 2012-04-02 kl. 18:31.
Citera
2012-04-03, 07:45
  #38794
Medlem
Intervju med JA 2012-03-27 i australiska abc. Han berättar om det juridiska läget.

http://www.abc.net.au/radionational/...ssange/3913630
Citera
2012-04-03, 12:18
  #38795
Medlem
Thomas Bodström kräver att frivilligt sex mellan minderåriga som är åldersmässigt nära inte ska dömas som våldtäkt. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ad_6972567.svd
"Den mest anmärkningsvärda aspekten är kanske att domstolar kan slå fast att det faktiskt inte förekommit något övergrepp, att åldersskillnaden varit liten och att det sexuella umgänget varit helt frivilligt, men ändå avkunna en fällande dom.
Detta strider mot lagens intentioner och den praxis som slagits fast i högsta domstolen. För kort efter att lagen införts kom ett viktigt avgörande där HD tolkade den nya lagen. Domslutet, som var välformulerat och tydligt, slog fast att om åldersskillnaden är liten och det sexuella umgänget varit frivilligt så ska straff inte utdömas. Trots detta ser vi alltså nu hur domstolar runt om i landet har svårigheter att tolka lagen."

"THOMAS BODSTRÖM
advokat, f d justitieminister (S) med ansvar för förarbetena till nuvarande sexualbrottslagstiftning "

Det känns lite konstigt att hans advokatbyrå samtidigt är pådrivande i ett mål där man vill fälla någon, förvisso inte minderårig, för ömsesidigt frivilligt sex. Hur tänker karln egentligen? Kanske han kan förklara intentionen i förarbetena utifrån utredningen mot Assange?
Citera
2012-04-03, 13:21
  #38796
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Thomas Bodström kräver att frivilligt sex mellan minderåriga som är åldersmässigt nära inte ska dömas som våldtäkt. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ad_6972567.svd
"Den mest anmärkningsvärda aspekten är kanske att domstolar kan slå fast att det faktiskt inte förekommit något övergrepp, att åldersskillnaden varit liten och att det sexuella umgänget varit helt frivilligt, men ändå avkunna en fällande dom.
Detta strider mot lagens intentioner och den praxis som slagits fast i högsta domstolen. För kort efter att lagen införts kom ett viktigt avgörande där HD tolkade den nya lagen. Domslutet, som var välformulerat och tydligt, slog fast att om åldersskillnaden är liten och det sexuella umgänget varit frivilligt så ska straff inte utdömas. Trots detta ser vi alltså nu hur domstolar runt om i landet har svårigheter att tolka lagen."

"THOMAS BODSTRÖM
advokat, f d justitieminister (S) med ansvar för förarbetena till nuvarande sexualbrottslagstiftning "

Det känns lite konstigt att hans advokatbyrå samtidigt är pådrivande i ett mål där man vill fälla någon, förvisso inte minderårig, för ömsesidigt frivilligt sex. Hur tänker karln egentligen? Kanske han kan förklara intentionen i förarbetena utifrån utredningen mot Assange?
Borgström med huskors styr på advokatbyrån de har ihop?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback