21 031 besökare online
856 155 medlemmar • 45 784 205 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Psykologi > Drömmar och sömnrelaterade fenomen
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Brynollf
Medlem
Brynollfs avatar
Testade inatt igen, kom till en punkt där jag nästan börja skaka, lite krampaktigt. Börjaqde då bli lite skraj så avbröt, hur nära var jag?

Körde inte med varken whitenoise eller ögonbindel. Har ni förövrigt några tips om hur jag lättare kan komma ihåg mina drömmar?

''Gå med i Flashbacks guild i Elder Scrolls Online! Ifall du planerar att köra Aldmeri är du varmt välkommen att skicka ett PM till Toalettrulle så får du invite under beta och när spelet släpps!''

Crazy Man Krill
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brynollf
Testade inatt igen, kom till en punkt där jag nästan börja skaka, lite krampaktigt. Börjaqde då bli lite skraj så avbröt, hur nära var jag?

Körde inte med varken whitenoise eller ögonbindel. Har ni förövrigt några tips om hur jag lättare kan komma ihåg mina drömmar?
Om du började skaka, så låter det mer som om du höll på att lämna kroppen vid en astralprojektion.
Dock så är väl egentligen en astralprojektion samma sak som en klardröm.

Så ja, du var nära på att uppleva någonting häftigt. Du hade nog till skillnad från en klardröm - där du kan börja var som helst - rest dig från din kropp, och sett din egna kropp ligga ner.

Vibrationerna kan väl ha varit ett slags tecken på att din kropp lägger sig i sömnläget, så kanske hade du fått en klardröm om du hade fortsatt fokusera.

Hur du gör för att lättare komma ihåg drömmar är busenkelt! Skriv ner det du minns så fort du vaknar. Gå inte och ät frukost först, och sen skriv ner, utan gör det på direkten.

I början kan det vara svårt att minnas speciellt mycket, men bara efter några dagar märker du enorm skillnad. Och efter några veckor kan du komma ihåg otroligt mycket mer detaljrikt än tidigare.

Brynollf
Medlem
Brynollfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Man Krill
Om du började skaka, så låter det mer som om du höll på att lämna kroppen vid en astralprojektion.
Dock så är väl egentligen en astralprojektion samma sak som en klardröm.

Så ja, du var nära på att uppleva någonting häftigt. Du hade nog till skillnad från en klardröm - där du kan börja var som helst - rest dig från din kropp, och sett din egna kropp ligga ner.

Vibrationerna kan väl ha varit ett slags tecken på att din kropp lägger sig i sömnläget, så kanske hade du fått en klardröm om du hade fortsatt fokusera.

Hur du gör för att lättare komma ihåg drömmar är busenkelt! Skriv ner det du minns så fort du vaknar. Gå inte och ät frukost först, och sen skriv ner, utan gör det på direkten.

I början kan det vara svårt att minnas speciellt mycket, men bara efter några dagar märker du enorm skillnad. Och efter några veckor kan du komma ihåg otroligt mycket mer detaljrikt än tidigare.

Ohh, låter coolt. Jo jag skriver alltid ner det så fort jag vaknar problemet är att jag ändå inte kommer ihåg ett skit, det mesta jag har kommit ihåg är något med en vit kudde. Ska försöka WBTB ikväll tror jag.

''Gå med i Flashbacks guild i Elder Scrolls Online! Ifall du planerar att köra Aldmeri är du varmt välkommen att skicka ett PM till Toalettrulle så får du invite under beta och när spelet släpps!''

.adept
Medlem
.adepts avatar
Har också stött på detta ett par gånger, hörde om det för ett tag sen men har blviit påmind av 9gag. Där ser man mest bara en massa historier om hur folk såg en massa äckliga saker. Hur stor är risken egentligen för sådant?

Brynollf
Medlem
Brynollfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Har också stött på detta ett par gånger, hörde om det för ett tag sen men har blviit påmind av 9gag. Där ser man mest bara en massa historier om hur folk såg en massa äckliga saker. Hur stor är risken egentligen för sådant?

Vet inte riktigt men tänk så här, det är en dröm så det kan inte skada dig. Har även hört att om man är rädd så kommer de bli märkbart svårare att uppnå en lucid dream ifall du nu vill uppnå det.

.adept
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Vet inte riktigt men tänk så här, det är en dröm så det kan inte skada dig. Har även hört att om man är rädd så kommer de bli märkbart svårare att uppnå en lucid dream ifall du nu vill uppnå det.
Tackar för svar får se om man vågar sig på det!

Brynollf
Medlem
Brynollfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Tackar för svar får se om man vågar sig på det!

Inga problem, berätta gärna hur det gick. Håller fortfarande på och experimenterar men imorse när jag vaknade lyckades jag faktiskt känna en glims utav att jag kom ihåg något iallafall, kan dock inte säga vad det var jag kom ihåg men hade typ en liten känsla.

Kommer testa lite olika tekniker under påsklovet och se hur det går, kommer med mer uppdareringar och frågor senare om det är någon som är intresserad.

Chestbrah
Medlem
Chestbrahs avatar
Hejsan! Jag läste på internet att man kunde uppnå en klardröm genom att ligga stilla utan att röra på sig, och sen att hålla sig vaken medan kroppen somnade. Alltså ignorera alla impulser och lura kroppen att man somnar fast man är vid medvetande.
Så jag provade detta inatt och jag lyckades - tror jag. Men jag kom aldrig in i drömmen för jag vart lite rädd tyvärr. Det som hände var att efter ett tag så kände jag en känsla som gick genom kroppen att den hade somnat. Jag sjönk in mer och mer och höll på att sömna. Men då insåg jag plötsligt vart jag var någonstans - i min säng.
Så jag höll mig vaken och då hände det läskiga, jag trodde jag höll på att sjunka in i drömvärlden eller något. Jag bara sjönk in i någonting som såg ut som yttre rymden fast det snurrade grejjer runt mig hela tiden, vissa ansikten och så. Det var inte så läskigt men lite konstigt. Men det dryga var att mina ögon ville verkligen öppna sig, fast jag ville inte det! Jag hade nämligen läst att man inte skulle öppna ögonen under detta tillfälle då man kunde hamna i en sömnparalys och det ville jag inte. Jag bara väntade på att komma in i drömmen men sen var jag typ klarvaken helt plötsligt, jag kände att jag var vaken fast ögonen var stängda. Jag tror det är för att jag vart så chockad av vad jag såg innanför ögonlocken.
Så vad tror ni? Var jag påväg in i klardrömmarnas värld?

Brynollf
Medlem
Brynollfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Hejsan! Jag läste på internet att man kunde uppnå en klardröm genom att ligga stilla utan att röra på sig, och sen att hålla sig vaken medan kroppen somnade. Alltså ignorera alla impulser och lura kroppen att man somnar fast man är vid medvetande.
Så jag provade detta inatt och jag lyckades - tror jag. Men jag kom aldrig in i drömmen för jag vart lite rädd tyvärr. Det som hände var att efter ett tag så kände jag en känsla som gick genom kroppen att den hade somnat. Jag sjönk in mer och mer och höll på att sömna. Men då insåg jag plötsligt vart jag var någonstans - i min säng.
Så jag höll mig vaken och då hände det läskiga, jag trodde jag höll på att sjunka in i drömvärlden eller något. Jag bara sjönk in i någonting som såg ut som yttre rymden fast det
snurrade grejjer runt mig hela tiden, vissa ansikten och så. Det var inte så läskigt men lite konstigt. Men det dryga var att mina ögon ville verkligen öppna sig, fast jag ville inte det! Jag hade nämligen läst att man inte skulle öppna ögonen under detta tillfälle då man kunde hamna i en sömnparalys och det ville jag inte. Jag bara väntade på att komma in i drömmen men sen var jag typ klarvaken helt plötsligt, jag kände att jag var vaken fast ögonen var stängda. Jag tror det är för att jag vart så chockad av vad jag såg innanför ögonlocken.
Så vad tror ni? Var jag påväg in i klardrömmarnas värld?

Troligtvis så kom du in i en klardröm men blev direkt alldels för uppspelt direkt vilket gjorde att du vaknade, det är viktigt att hålla sig så lugn som möjligt annars så vakar man oftast, men om du istället är för lugn så kommer du somna helt så försök att hålla det på en bra nivå.

Chestbrah
Medlem
Chestbrahs avatar
Citat:
Troligtvis så kom du in i en klardröm men blev direkt alldels för uppspelt direkt vilket gjorde att du vaknade, det är viktigt att hålla sig så lugn som möjligt annars så vakar man oftast, men om du istället är för lugn så kommer du somna helt så försök att hålla det på en bra nivå.

Ok tack, ska försöka det nästa gång. Har du några andra tips? har du själv klardrömt genom sättet som jag gjorde?

Brynollf
Medlem
Brynollfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Ok tack, ska försöka det nästa gång. Har du några andra tips? har du själv klardrömt genom sättet som jag gjorde?

Nej har tyvär inte det utan bara varit väldigt nära precis som dig, testa och dra i lite "white noise" i lurarna när du ska sova och försöka ha en LD, White noise är bruset som kommer när du lyssnar på radio men inte har någon station i finns även en app på android som jag personligen använder. Det har hjälp mig att koncentrera mig ganska mycket men om du känner dig lite rädd så kan jag tänka mig att detta inte kommer att hjälpa särskilt mycket.

Chestbrah
Medlem
Chestbrahs avatar
Citat:
Nej har tyvär inte det utan bara varit väldigt nära precis som dig, testa och dra i lite "white noise" i lurarna när du ska sova och försöka ha en LD, White noise är bruset som kommer när du lyssnar på radio men inte har någon station i finns även en app på android som jag personligen använder. Det har hjälp mig att koncentrera mig ganska mycket men om du känner dig lite rädd så kan jag tänka mig att detta inte kommer att hjälpa särskilt mycket.

Nja jag tror jag föredrar utan white noise faktiskt. Kommer nog mest kännas jobbigt att man inte hör något från utsidan för min del. Men tack för tipsen och lycka till till dig också.

Svara på ämne
Topp Dela »