34 150 besökare online
856 313 medlemmar • 45 791 621 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Språk
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Frabbe
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Vill du gå på bio? Vill du ha en tårta? Vill du ha en miljon kronor? Vill du att din mamma ska dö i cancer?

Svara ja eller nej.

Nu förstår jag inte vad du menar.
Jag skulle vara ja på de tre första, nej på den sista.

edit:
i detta läge blir det nej på den första :
Senast redigerad av Frabbe 2012-03-22 kl. 02:37.

LeFakir
Medlem
LeFakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Antagligen för att svara med eftertryck. Typ, att självklart mår de bra.

Har märkt att en hel del ställer om frågan när man ställt den.

Person1: Satte du in pengar igår?
Person2: Satte jag in pengar igår?
Person2: Ja

Hade först uppfattningen att det mest var sinnesslöa personer som upprepade frågan. Men såvitt jag märkt kan det röra sig om vem som helst. Ibland känns det so matt de försöker vinna några extrasekunder för att komma på ett svar dock.
Så svarar jag ibland. Antingen om jag helt går i andra tankar och inte förstår vilka pengar personen frågade om, men sedan kommer på mig med svaret. Det andra alternativet är när jag inte hör tydligt vad personen frågar och därför upprepar frågan för att få en korrigering om jag hört fel. Om personen inte ger något uttryck för att fallet skulle vara så svarar jag utan respons från personen som frågar och därav kan det tolkas att jag ställer frågan igen.

marcus90_kung
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frabbe
Nu förstår jag inte vad du menar.
Jag skulle vara ja på de tre första, nej på den sista.

edit:
i detta läge blir det nej på den första :
Jag bad dig svara ja eller nej. Du misslyckades med det. Hade jag varit din officer så hade du legat risigt till just nu. Lite skevt exempel, men som du ser själv så kunde du inte svara ja, eller nej, utan vidare förklaring. Det borde väl svara på varför man kommer med utlägg efter att man sagt ja, eller nej.

Idinansikt
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Vill du gå på bio? Vill du ha en tårta? Vill du ha en miljon kronor? Vill du att din mamma ska dö i cancer?

Svara ja eller nej.
Nej
Nej
Ja
Nej

theblue
Medlem
theblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnuleysi
Jag säger också ofta "Va?" men jag har tänkt att det beror på att det tar en stund att koppla och ta in det som sagts snarare än att jag vill ha mer tid.
Mycket möjligt att det även är så. Eller kanske en kombination av båda två.

marcus90_kung
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Nej
Nej
Ja
Nej
Nu svarade du ju både och ju. Det var ju antingen eller som gällde..

Idinansikt
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Nu svarade du ju både och ju. Det var ju antingen eller som gällde..

Då får du nog ta och specificera instruktionerna i ditt tidigare inlägg "svara ja eller nej" skrev du. Inte "svara ja eller nej och du får enbart ange ett svar som gäller för alla frågor".

Jag kan med andra ord välj att svara ja eller nej, men på vilken fråga? På en fråga? På flera? På alla?Det bestämde du aldrig.

Om du däremot hade kommit fram till mig och ställt dessa 4 frågorna och bett mig avge samma svar till alla frågor så hade jag kollat på dig ett par sekunder och sedan gått därifrån i tron om att du är sinnesförvirrad.

Ditt exempel saknar verklighetsanknytning och gör därför ingen direkt poäng i sammanhanget.

marcus90_kung
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Då får du nog ta och specificera instruktionerna i ditt tidigare inlägg "svara ja eller nej" skrev du. Inte "svara ja eller nej och du får enbart ange ett svar som gäller för alla frågor".

Jag kan med andra ord välj att svara ja eller nej, men på vilken fråga? På en fråga? På flera? På alla?Det bestämde du aldrig.

Om du däremot hade kommit fram till mig och ställt dessa 4 frågorna och bett mig avge samma svar till alla frågor så hade jag kollat på dig ett par sekunder och sedan gått därifrån i tron om att du är sinnesförvirrad.

Ditt exempel saknar verklighetsanknytning och gör därför ingen direkt poäng i sammanhanget.
Säger du det så.

Om jag nu vägrar specificera min fråga, hur ska du då få fram att du vill få en miljon kronor, men att du inte vill att din mamma dör, utan att komma med en utläggning efter ordet ja/nej?
Räcker det inte med ja/nej som respons på en ja/nej-fråga? Uppenbarligen inte.

Jag har för mig att det var exakt vad tråden handlade om..

Idinansikt
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Säger du det så.

Om jag nu vägrar specificera min fråga, hur ska du då få fram att du vill få en miljon kronor, men att du inte vill att din mamma dör, utan att komma med en utläggning efter ordet ja/nej?
Räcker det inte med ja/nej som respons på en ja/nej-fråga? Uppenbarligen inte.

Jag har för mig att det var exakt vad tråden handlade om..

Tråden handlar om hur du besvarar en fråga. Genom ett kort svar, eller genom ett längre som TS exemplifierar i förstainlägget.
Du ställer fyra frågor och förväntar dig ett och samma svar på alla dessa frågor?

Har verkligen ingen aning om vad du är ute efter.

Asteniker
Medlem
Astenikers avatar
Detta är en språktråd.

PoP -> Språk

/Mod.

Bairuilong
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag kan i sammanhanget tillägga att ett av världens största språk, dvs kinesiska, saknar tydlig motsvarighet till "ja".

Typsikt språkbruk i Kina:

- Är du trött?
- Trött

- Ska vi gå?
- Gå

..och det är inte slang, utan "korrekt" språkbruk.

Mvh

Svara på ämne
Topp Dela »