27 683 besökare online
857 168 medlemmar • 45 828 578 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Socialantropologi, etnologi och sociologi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
bajanbajanbajan
Medlem
Blir dumma människor oftare upprörda?
Exempel 1. Gruppen White trash-tjejer på facebook började lägga ut bilder på random WTs. Bilderna var skitkul om man har lite självdistans och fattar att skaparna av gruppen inte vill något illa med "offrena". Men självklart kommer kommentarer från diverse r-tards som "INTE TYCKER DET HÄR ÄR OKEJ "
"herpderp: Har du verkligen fått tillstånd till att publicera den här bilden här? Känns väldigt elakt och onödigt att hänga ut folk såhär!"
"herpderpina: Det är inte okej att använda en privat bild på någon i syfte att förlöjliga eller kränka denne - oavsett vilken kontinent eller vilket land den härstammar ifrån liksom att lägga ut bilder där barn är med är väl knappast trevligt eller speciellt hyggligt heller.
Och det som ni kallar er rättighet att "ta" bilder från privatpersoner på Facebook och sen lägga ut här gör det inte varken moraliskt eller etiskt riktigt."

Exempel 2. Ett svenskt twitterkonto började skämta om att man borde få lön för att gå i skolan. Jag förstod ju att det var ett kul skämt för att reta upp lite folk, så jag retweetade och skrattade hjärtligt. Men som alltid kom mentions från r-tards.
”herpyderpy: vad är nu detta för trams? Sitt ner i klassrummet, av med kepan, stäng truten och lyssna på legitimerad lärare."
"Herps la derps: haha men orka klaga på #skolriot. Jag va också sådär när jag var 16. Tur att det finns mogna vuxna människor om kan berätta hur det verkligen ÄR!

Nu till min fråga. Är dessa derps dummare än andra för att de stör sig på saker de flesta förstår är ett skämt? Med dum menar jag obildad. Har de svårt att tänka ett steg till? Vad hoppas de att komma med när de kommenterar? Jag har en känsla av att de, särskilt personerna från exempel 2, bara vill spy ut sin åsikt för stt hävda sig själva.

patwotrik
Medlem
Tror inte det har så mycket med bildning att göra, utan bara att väldigt många har svårt att förstå ironi.

bajanbajanbajan
Medlem
Men om det inte är ironin personen reagerar på? Den andra personen i exempel 1 drar ju upp feta faktan för att slakta WT-skaparnas humor.
(vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag tänker)

bajanbajanbajan
Medlem
Personen vet att det är grov ironi, men blir ändå helt sjukt provocerad. Är personen dum som tar upp en retardig diskussion om ett skämt?
Samma sak i klasser på uni/gymnasiet. Vissa elever, de jag anser är dumma i huvudet och obildade, drar upp onödiga diskussioner, tex en timmes bråk om varför man inte får käka godis på lektionen (ja, har hänt på riktigt). Varför är det så svårt att släppa bråket och gå vidare med sitt liv? Varför kan de inte tänka ett steg längre och inse att alla bara förlorar massor av tid, och dessutom förstör stämningen och arbetsron för resten av klassen?

bajanbajanbajan
Medlem
Folk som skolkar hela gymnasiet, fast de inte har någon egentlig anledning. Varför dyker de inte bara upp, gör lite grejer, får ett betyg och tar studenten? Är de dumma som kastar bortt massa tid och som inte förstår hur mycket de kommer ångra sig senare i livet.
(menar inte personer som mår psykisk eller fysiskt dåligt, som inte har motivation till livet eller som verkligen inte klarar av skolan)

theungroundable
Medlem
theungroundables avatar
TS; med tanke på tidpunkten för dina inlägg och att de sista två tappar spåret kan jag tänka mig att du var full när du skrev. Är förbluffad över att jag ens orkar svara men den avslutande moralfrågan som kommer av din fråga är intressant så nu ska vi se här,

Har du funderat på att det kanske inte finns en direkt korrelation med att uppfatta att något är avsett som skämt och att skratta åt det? Det är möjligt att flera av dem du har stött på är korkade tråkmånsar men detta gäller sannolikt inte för alla. Många gånger ser antagligen dina kombattanter dig som obildad/ointelligent. De förstår att det är ett skämt men de uppskattar det inte därför att de anser att det är barnsligt och ser negativa konsekvenser av det. Jag uppfattades säkerligen som skittråkig av min 13-åriga kusin när han la ett skämt som gick ut på att man 'lånar ut' flickvänner till kompisar medan man inte lånar dem sin dyra bil. Jag förstod att han tyckte att det var roligt men jag blev förskräckt över att min söta lilla kusin kunde säga något så grovt och uppenbarligen börjat odla en människosyn som enligt mig kan jämställas med rasism. Därför var jag även tvungen att markera det omoraliska i det och döda allt det humoristiska. När andra vuxna människor fäller liknande antydningar i min direkta närvaro reagerar jag givetvis inte på samma sätt, det behövs nämligen inte utan räcker oftast med att ge en blick för att uttrycka att jag anser det som olämpligt, eller om min reaktion riskerar att alltför mycket störa stämningen avstår jag såklart.

Internet kan vara en svår femma. Många gånger förstärker bara en syrlig uppläxning skämtet, vilket ett par kränkta vita män har fått uppleva när de blivit kränkta av fejsbokgruppen 'kränkta vita män'. Många gånger kan det dock vara befogat även om man är införstådd i att det är avsett som humor. Varför skulle man inte försöka motarbeta och upplysa om negativa samhällsjargonger? Men absolut det är en svår balans. Merparten av alla skämt handlar ju om att på ett eller annat sätt narra en eller flera personer, och att inte alls tillåta sådant vore nog direkt skadligt för den medborgerliga hälsan. När är det okej? Vetefan, om hyggligt många verkar bli upprörda av det så kan man kanske konstatera att det inte är okej. Men nej, jag tror verkligen inte att folk i allmänhet som börjar debattera ironiska inlägg inte förstår dem, de flesta finner dem nog bara osmakliga. Kanske är hela din tråd ett ironiskt fall, åtminstone blir den nog det genom mitt inlägg =)

Eatmyshorts
Medlem
Eatmyshortss avatar
Verligen dagens i-landsproblem.

bajanbajanbajan
Medlem
Jag hade ett av mina moments, whilst smoking gräs.
100% ordbajs.

Svara på ämne
Topp Dela »