2012-03-19, 18:32
Medlem
Hur är detta möjligt?

http://www.expressen.se/gt/symaskin-gick-bakat-efter-renoveringen/

Någon elkunnig som kan förklara hur en symaskin kan gå bakåt?
Och på vilket vis elektrikern i så fall har klantat till det?

Eller handlar det bara om en tidningsskröna?
Citera
2012-03-19, 18:37
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Fasfel har jag för mig. Ordningsföljden på faserna är i fel ordning. Men det går att få den att gå rätt ändå utan att mecka med elen. Det händer mig ganska ofta på jobbet.
Elektrikern har blandat ihop korten.
Senast redigerad av TheMajoritySays 2012-03-19 kl. 18:43.
Citera
2012-03-19, 18:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Detta är även frågan i det Allisonska köket denna afton. Hoppas svar kommer.
Citera
2012-03-19, 18:46
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMajoritySays
Fasfel har jag för mig. Ordningsföljden på faserna är i fel ordning. Men det går att få den att gå rätt ändå utan att mecka med elen. Det händer mig ganska ofta på jobbet.
Elektrikern har blandat ihop korten.

Om inte tanten har en trefasmaskin så kan den inte det. Tveksamt om hon har en sådan i en lägenhet.
Citera
2012-03-19, 18:47
Medlem
Megaforces avatar
Och hur många är det som har trefassymaskiner hemma? (finns de ens?)

Troligen har installatören blandat ihop nollan med en fas och tanten fått typ 400 volt i eluttaget vilket räcker för att vilken enfasmaskin som helst skall få nippran (om den inte brinner upp direkt).

Det räcker också med att nollan inte är jordad för att man skall få problem eftersom nollan kommer att flyta i takt med att man kopplar på ojämna trefasbelastningar.
Citera
2012-03-19, 18:50
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om inte tanten har en trefasmaskin så kan den inte det. Tveksamt om hon har en sådan i en lägenhet.
Sant. Jag kollade inte i artikeln. Ser inte ut som en trefasare det där.

[quote=Megaforce]Och hur många är det som har trefassymaskiner hemma? (finns de ens?)
Alla Industrisymaskiner går på trefas
Citera
2012-03-19, 18:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMajoritySays
Sant. Jag kollade inte i artikeln. Ser inte ut som en trefasare det där.

'Symaskinen på bilden har ingenting med artikeln att göra.'

Iochförsig.
Senast redigerad av Clay Allison 2012-03-19 kl. 18:54.
Citera
2012-03-19, 18:57
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Symaskinen på bilden har ingenting med artikeln att göra.'

Iochförsig.

Jaha lol. Tja, då kan man ju inte utesluta att kärringen inte har en industrimaskin hemma. Men Det är säkert ngt annat som knasar
Citera
2012-03-19, 21:11
Medlem
Jaha.
Inte särskilt mycket klokare av dessa svar och synpunkter, måste jag nog tyvärr säga...

Ingen som är ordentligt kunnig och har en mer detaljerad och utförlig förklaring till hur motorn i en symaskin som normalt snurrar i en riktning, säg högervarv, plötsligt kan börja snurra i motsatt riktning (vänstervarv) som ett resultat av en obehörig "elektrikers" arbete?

Min grundtanke är att med "normal" växelström in i maskinen så snurrar den alltid åt rätt håll.
Men hur är den växelström beskaffad som får symaskinen att snurra åt fel håll, baklänges?

Är det skillnad på växelström och växelström?
Och hur kan maskinens motor veta skillnaden?

Om det gällt likström hade saken varit enklare, då är det lätt att begripa att motorn byter rotationsrikting vid om man skiftar plus- och minuspol.

Men växelström?
Citera
2012-03-19, 21:17
Medlem
Megaforces avatar
[quote=TheMajoritySays]Sant. Jag kollade inte i artikeln. Ser inte ut som en trefasare det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Och hur många är det som har trefassymaskiner hemma? (finns de ens?)
Alla Industrisymaskiner går på trefas

Jag har sett en del mindre industrisymaskiner men de har alla varit av enfasmodell. De riktigt stora maskinerna med trefas är knappast något man har hemma. Detta eftersom trefasmotorer är lite bökiga att reglera utan dyr styrelektronik.
Citera
2012-03-19, 21:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnil
Jaha.
Inte särskilt mycket klokare av dessa svar och synpunkter, måste jag nog tyvärr säga...

Ingen som är ordentligt kunnig och har en mer detaljerad och utförlig förklaring till hur motorn i en symaskin som normalt snurrar i en riktning, säg högervarv, plötsligt kan börja snurra i motsatt riktning (vänstervarv) som ett resultat av en obehörig "elektrikers" arbete?

Min grundtanke är att med "normal" växelström in i maskinen så snurrar den alltid åt rätt håll.
Men hur är den växelström beskaffad som får symaskinen att snurra åt fel håll, baklänges?

Är det skillnad på växelström och växelström?
Och hur kan maskinens motor veta skillnaden?

Om det gällt likström hade saken varit enklare, då är det lätt att begripa att motorn byter rotationsrikting vid om man skiftar plus- och minuspol.

Men växelström?

Är det en trefas motor utan elektronisk reglering så bestäms riktningen av vilken ordning faserna är inkopplade. Man vänder motorns riktning genom att byta ordning på faserna i en speciell strömbrytare.
Citera
2012-03-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det en trefas motor utan elektronisk reglering så bestäms riktningen av vilken ordning faserna är inkopplade. Man vänder motorns riktning genom att byta ordning på faserna i en speciell strömbrytare.
Låt oss då för resonemangets skull (förmodligen även verklighetens) utgå från att tanten som drabbades
av detta fenomen INTE hade en trefasmaskin, utan en helt vanlig hemmasymaskin.

Glöm trefasmöjligheten och dess implikationer.

Hur kan en helt vanlig, normal symaskin för hemmabruk med 220v växelström, plötsligt börja gå baklänges?
Vi behöver inte ens utgå från att det sitter en jordad stickpropp på symaskinssladden.
(Jag har själv en gammal symaskin med ojordad stickkontakt. Oavsett hur jag vänder på kontakten när jag
sticker den i väggen så snurrar maskinen alltid åt samma håll...)

Exakt vad kan elektrikern ha gjort då, inte med maskinen utan med elsystemet i tantens vägg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in