2012-03-16, 07:22
Medlem
Som rubriken lyder. Är det olagligt att anlita Hells Angels t ex ?
Citera
2012-03-16, 07:33
Medlem
engla-och-ekans avatar
beror nog helt på, ska du ha någon att lägga om taket så är de nog lagligt
Citera
2012-03-16, 07:34
Medlem
Flashbackhorans avatar
Det beror naturligtvis till vad du ska hyra dem till och om du tänker betala skatt.
Ska du hyra dem till att "prata" med någon du har problem med så är det naturligtvis förbjudet men ska du hyra dem till att tex köra sina bågar i nån uppvisning eller liknande så är det inte olagligt förstås.
Så du får nog vara lite mer utförlig i din TS om till vad du ska hyra dem till.
Citera
2012-03-16, 07:43
Medlem
Klart det är lagligt!
Sålänge det går rätt till med avtal, löner, benbrott, hotbreven mm.

Hells Angels är inte en olaglig/förbjuden organisation, den är bara associerad med brottslig verksamhet.
Citera
2012-03-16, 08:41
Medlem
Haha, jag visste inte att man kunde anlita dom till att lägga om tak osv :P .
Jag tänkte mer för att driva in skulder. Jag tänker på ifall "jag" är olaglig om jag ber dom driva in en skuld.
Citera
2012-03-16, 08:49
Medlem
Ja, det är olagligt att anlita HA för att driva in skulder etc. I alla fall om man med detta avser att HA ska göra det med olagliga metoder. Borde hamna under anstiftan till brott eller så.
Citera
2012-03-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chellis
Jag tänkte mer för att driva in skulder. Jag tänker på ifall "jag" är olaglig om jag ber dom driva in en skuld.
HA har mycket försänkningar i olika företag i byggbranschen. Oftast är det inte olagligt att anlita dessa, om man inte vet att det är något ekonomiskt fuffens och det är det alltid.

Det är dessutom ovist att anlita dessa företag av andra orsaker, som att dom är oprofessionella och inte är så lätta att tas med vid en eventuell konflikt. Dessutom har dom inga betänkligheter att anställa småskurkar så det är inte ovanligt med stölder i samband med att deras fina gossar gör hembesök.
Citera
2012-03-16, 09:11
Medlem
Fujim: Ta jag kontakt med dom t ex så är det ju inte tal om vad dom kommer göra för att driva in pengarna. Sådana saker talar dom ju inte om för mig.

Då ändrar jag frågan: Om jag inte får reda på vad dom kommer göra eller hur osv är de då lagligt?
Citera
2012-03-16, 09:50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Har de exempelvis F-skattsedel?
Citera
2012-03-16, 10:06
Medlem
Flashbackhorans avatar
Citat:

Ja det är olaglit vet en som blev dömd till 8 månaders fängelse och en jäkla massa böter för att ha anlitat dem för att driva in skulder.
Citera
2012-03-16, 10:24
Medlem
Citat:
Då ändrar jag frågan: Om jag inte får reda på vad dom kommer göra eller hur osv är de då lagligt?
Ja, eftersom du kan antas veta om att dom kommer använda olagliga metoder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback