Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-03-14, 13:45
  #38557
Medlem
Creaturs avatar
Göran Rudling har förresten ett par nya artiklar på sin blogg. En bra sammanfattning av fallet:
http://samtycke.nu/2012/03/13/fallet...rsade-fingrar/

GR är väldigt kritisk mot JA för att han tidvis höll sig undan förhör, men det är nog åklagarmyndigheten som får mest problem med att förklara de fakta GR redovisar. Vissa intressanta detaljer kring resan till Berlin - men här skulle man önska att mycket fler detaljer kunde komma fram, inte minst om NYs agerande precis då.

I föregående artikel, om kondomen, har Rudling också intressanta synpunkter.
Citera
2012-03-14, 13:53
  #38558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyfairLady
Det var inte misstro mot journalistiken som fällde Manning. Det var blind tro på den. Ironiskt, inte sant?"

Assange höll hårt på källskyddet i alla fall - som det 'svin' han var...
Citera
2012-03-14, 13:55
  #38559
Medlem
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ber...ingskommission

Blir intressant att se hur detta kommer att påverka Claes Borgströms sits.

Finns risken att det kommer att framföras krav på sanningskommission i efterdyningarna av Assangeärendet också?
Citera
2012-03-14, 14:26
  #38560
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Göran Rudling har förresten ett par nya artiklar på sin blogg. En bra sammanfattning av fallet:
http://samtycke.nu/2012/03/13/fallet...rsade-fingrar/

GR är väldigt kritisk mot JA för att han tidvis höll sig undan förhör, men det är nog åklagarmyndigheten som får mest problem med att förklara de fakta GR redovisar. Vissa intressanta detaljer kring resan till Berlin - men här skulle man önska att mycket fler detaljer kunde komma fram, inte minst om NYs agerande precis då.

I föregående artikel, om kondomen, har Rudling också intressanta synpunkter.

Rudling är faktamässigt noggrann och bra. Däremot är han alldeles för mycket en diva. Hans slutsatser är ibland på pricken och ibland tokigt aningslösa.

Citat:
Varför var Julian Assange otillgänglig?
Julians officiella förklaring till varför han inte kan nås under de aktuella tidsperioderna är att han hotats till livet och att han pga rädsla för att kunna bli spårad inte kunnat använda sin telefon.

Vad fanns det för hot mot Julian Assange under denna period? Jag kan inte finna några utöver de vanliga. Det enda som möjligen kan anses som ovanligt är den före detta guvernören för Arkansas Mike Huckabees (tänkbar presidentkandidat) uttalande den 30 augusti 2010. Vad Mike Huckabee sa var att Julian borde ställas inför rätta för förräderi och, om han befanns skyldig, borde han dömas till döden. Något som jag inte ser som ett dödshot. Det är ett hot om en rättsprocess..

Rudling är nog för dålig på att använda google tror jag.

http://www.google.se/search?q=assang...010-09-27&tbm=

osv.

Riktigt dåligt av Rudling. Rudling borde läsa annat än svenska kvällstidningar tror jag.

Citat:
Dödshoten mot Julian Assange kommer inte förrän efter Cable-gate, publiceringen av diplomatpost den 28 november 2010. Sarah Palins berömda uttalande fälls inte förrän den 29 november.

Fel av Rudling igen.

Citat:
Det uppgivna skälet framstår som lite fånigt om vi vet hur Julian använt sin telefon. Ok att boka möten för sex per telefon. Inte ok att svara i telefon när den man haft sex med ringer och vill ha kontakt. OK att använda telefon för att hålla kontakt med journalister och medarbetare. Inte OK att svara i telefon när ens advokat ringer. OK att ringa sin advokat när man inte längre kan medverka i förhör. Julian hade kunnat, om han så önskade, lånat en telefon från en vän eller köpt ett kontantkor 200 kr och så hade han kunnat använda telefonen utan risk att bli spårad. Men då hade väl Julians kreditkort kunnat bli spårat. Varför Julian inte dyker upp på seminariet den 6 oktober vet vi ännu inte. Men det handlar tydligen om något annat skäl än rädsla för att använda telefon.

Rudling är så naiv att han tror att en kontantkort som betalats kontant inte går att spåra...

Jösses!

Skärp dig för fan Rudling, du gör en del bra grejer men här framstår du bara som en idiot.
__________________
Senast redigerad av MoLoK 2012-03-14 kl. 14:33.
Citera
2012-03-14, 14:40
  #38561
Medlem
Från Rudlings blogg:

Citat:
MIN ARTIKEL OM ANNA ARDINS RADERADE TWEETS

Kl 06.30 på morgonen den 30 september publicerade jag min artikel om Anna Ardins dubbla raderingar av tweeets. Efter 24 minuter fick jag ett svar av Anna Ardin vilket förvånade mig mycket. Vad är det som gör att Anna Ardin följer min blogg tidigt på morgone? Önskar verkligen att jag hade fler sådana läsare. Nedan är ett stycke ur Annas mail:

Jag raderade tweetsen för att försöa undvikaden medieuppmärksamhet jag fattade skulle komma, det var jobbigt nog ändå, och den översatta listan på hämnd har jag aldrig försökt radera. Jag förstår inte alls hur den skulle kunna vara relaterad till detta.

http://samtycke.nu/2012/03/13/fallet...rsade-fingrar/
Citera
2012-03-14, 14:43
  #38562
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Göran Rudling har förresten ett par nya artiklar på sin blogg. En bra sammanfattning av fallet:
http://samtycke.nu/2012/03/13/fallet...rsade-fingrar/

GR är väldigt kritisk mot JA för att han tidvis höll sig undan förhör, men det är nog åklagarmyndigheten som får mest problem med att förklara de fakta GR redovisar. Vissa intressanta detaljer kring resan till Berlin - men här skulle man önska att mycket fler detaljer kunde komma fram, inte minst om NYs agerande precis då.

I föregående artikel, om kondomen, har Rudling också intressanta synpunkter.

Det är väl ett bra tidsdokument Rudling presenterar och hans slutsatser är inte mycket att säga om. Vad man däremot funderar över är det krig han håller på att starta med de som har andra synpunkter. för mig känns det kontraproduktivt. Tydligen skall också Flashback få sig en känga.

"Personer som Rick ”©®™” Downes på Rixstep, Israel Shamir, ”professor” Marcello Ferrada de Noli m.fl Och så gänget på Flashback."
Citera
2012-03-14, 14:44
  #38563
Medlem
longbow4ys avatar
GR fajtas visst med alla i nuläget:
"Han (JA) har också valt att omge sig med supporters och rådgivare av tvivelaktig karaktär. ....l Och så gänget på Flashback. Plus ett stort antal kända personer som verkar sakna förmåga att skilja mellan privatpersonen Julian Assange och WikiLeaks. ....Och så valde Julian Assange att använda sig av engelska advokater som verkade vara mer intresserade av att förekomma i media än att hjälpa honom att försvara sig."

Alla supporters, alla rådgivare, hela flashback, stort antal kända personer, engelska advokater, ja all i JA närhet är tvivelaktiga.

Allihop, medan GR vet sanningen.
Synd att GR tar den positionen. Dels förlorar han själv i trovärdighet på det och givetvis också för den fråga han brinner för.
Citera
2012-03-14, 14:52
  #38564
Medlem
Creaturs avatar
Om Rudling: hans tyckande är ibland lite underligt, men eftersom han redovisar fakta bra och också letar upp nya fakta, så får man möjlighet att själv dra slutsatser.

Om Aagård: Så här skriver han på twitter när han får kritik för "osympatiskt svin":
"Jag försökte vara avväpnnade. Jag menar ju att man får tycka vad man vill om A:s personlighet. Den är oviktig."

Intressant, om det är vad han tycker, att han i artikeln inte kunde skriva: "JA:s personlighet är oviktig. vi måste försvara journalistiken, osv."

Det kunde han inte och det säger en del om mediaklimatet just nu.

Idén till Aagårds artikel tror jag kom härifrån:
http://www.forbes.com/sites/tomwatso...-need-to-know/
Citera
2012-03-14, 16:28
  #38565
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Från Rudlings blogg:

Citat:
MIN ARTIKEL OM ANNA ARDINS RADERADE TWEETS

Kl 06.30 på morgonen den 30 september publicerade jag min artikel om Anna Ardins dubbla raderingar av tweeets. Efter 24 minuter fick jag ett svar av Anna Ardin vilket förvånade mig mycket. Vad är det som gör att Anna Ardin följer min blogg tidigt på morgone? Önskar verkligen att jag hade fler sådana läsare. Nedan är ett stycke ur Annas mail:

Jag raderade tweetsen för att försöa undvikaden medieuppmärksamhet jag fattade skulle komma, det var jobbigt nog ändå, och den översatta listan på hämnd har jag aldrig försökt radera. Jag förstår inte alls hur den skulle kunna vara relaterad till detta.


http://samtycke.nu/2012/03/13/fallet...rsade-fingrar/

Kan vara bra och komma ihåg att detaljerna om Ardin grävdes fram den 22 augusti 2010 här på Flashback, först var det kubagrejerna-sen Buenos Aries och senare 7 stegs hämnden och universitetet i Uppsala. Rudling har alltså hämtad 98% av sitt material från denna tråd, enda skillnaden är att han är en "officiell person" med egen bloggsida som sen kunde träda fram med de olika fynden inför rätten i London. Han har dock väldigt svårt med cred och numera är visst alla på FB foliehattar enligt honom, och han har nu även gått hårt ut med att JA skulle vara en lögnare på sin blogg.
Citera
2012-03-14, 18:03
  #38566
Medlem
MoLoKs avatar
Så:

Citat:
Hej!

Nu kommer våren och med den nya funderingar! Jag vill börja med att säga att jag hoppas ni har det bra
på UC i Göteborg och att ert arbete för det svenska åklagarämbetet framåt med raska steg.

Jag har tidigare mejlat er för att fråga om vilket datum Julian Assange anhölls i sin frånvaro. Ni svarade då
att det var den 27:e september 2010. Nu undrar jag om det finns uppgifter om vilken tid på dygnet den 27:e
september detta skedde. Någon tidsangivelse kanske existerar? Eller det kanske går att ta reda på isåfall?
Om inte, förklara gärna om detta är unikt för denna anhållan eller om ingen anhållan har exakta angivelser om
när på dygnet den sändes ut.

Jag önskar er en fortsatt bra dag och hoppas att ni kan hjälpa mig med min fråga.

Vänligen,

MoLoK

Svaret:

Citat:
Tidpunkt för beslutet att anhålla Julian Assange i hans frånvaro är fattat den 27 september 2010 kl. 14:15.


E.u.


Britt Svensson
Åklagaradministratör
Åklagarmyndigheten
Utvecklingscentrum Göteborg
Citera
2012-03-14, 18:31
  #38567
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så:
Tidpunkt för beslutet att anhålla Julian Assange i hans frånvaro är fattat den 27 september 2010 kl. 14:15.

E.u.

Britt Svensson
Åklagaradministratör
Åklagarmyndigheten
Utvecklingscentrum Göteborg

Då höll alltså någon tillbaka efterlysningen eftersom han var på Arlanda samma dag runt 16-tiden och klev ombord runt 17.00, take-off c:a 17:20. Det här slår också hål på de teorier om att Hurtig skulle ha tipsat JA att tingsrätten skulle utfärda en häktning, för hade JA haft vetskapen om att hans ärende skulle behandlas denna dag (27/9), hade han aldrig bokat flighten denna dag utan minst en dag tidigare.
__________________
Senast redigerad av duqu 2012-03-14 kl. 18:43.
Citera
2012-03-14, 18:36
  #38568
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så:
Tidpunkt för beslutet att anhålla Julian Assange i hans frånvaro är fattat den 27 september 2010 kl. 14:15.

E.u.

Britt Svensson
Åklagaradministratör
Åklagarmyndigheten
Utvecklingscentrum Göteborg

Kors i taket. Åklagarämbetet har höjt sin PR-kompetens. Innebär anhållan automatiskt att Arlanda underrättas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback