2012-03-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradgimskifte
Hur som helst framgår det med all önskvärd tydlighet i den här tråden, att alla som tycker det är såååå kränkande att inte få säga neger, helt enkelt ogillar svarta, och känner att det skönt med ett ord som kränker, men bara så där lagom.
Nej.

Citat:
En sak som gör mig så lite varm i hjärtat är, att ni aldrig kommer lyckas få ordet att vara "ok". Sakta men säkert blir det mer och mer inte okej att säga det. Vilket är rätt. Men trist för er.
Det är och har varit en beskrivande term för den svenska befolkningen. Försöken är nu att göra det politiskt laddat.

Citat:
Ursprungligen postat av perrycoxter
det härstammar från "nigger" vilket är ett nedsättande uttryck för svarta och betyder slav. Att säga neger är som att kalla någon slav i stort sett. Står att det är nedlåtande i svenska akademins ordlista.
Nej det är inte att kalla någon slav.
Citera
2012-03-13, 16:29
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
det härstammar från "nigger" vilket är ett nedsättande uttryck för svarta och betyder slav. Att säga neger är som att kalla någon slav i stort sett. Står att det är nedlåtande i svenska akademins ordlista.
Nej inte då:
Citat:
Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en idag ibland kontroversiell beteckning[1] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i äldre källor ibland även södra Asien och Oceanien. Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och kommer via tyska, franska och spanska av latinets niger som betyder svart [2], samma ordstam från vilken namnen för de afrikanska länderna Niger och Nigeria härstammar.

Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger
Låt mina negrer vara.
Senast redigerad av SummaSummarum 2012-03-13 kl. 16:31.
Citera
2012-03-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Neger är inte ett adjektiv.
Det är ett substantiv.
Får nog gå om grundskolan och sluta rösta på SD grabben
Om polisen säger: "Han beter sig som en neger."
är inte neger adjektiv då? wakeypakey. Du, och han, får helt enkelt besöka grundskolan igen.
Summan av kardemumman: Ord definieras i sitt sammanhang. Neger kan absolut vara ett adjektiv, om det är ett beteende.

Och ja, till ovanstående forumit i inläggsfältet, SummaSummarum specifikt, "niger" är ifrån latin.
Vad har det med Sverige att göra? Jag har själv italienskt påbrå (födelseplatsen av latin) och använder aldrig latin i mitt svenska vardagliga liv.
Senast redigerad av quezen 2012-03-13 kl. 17:19.
Citera
2012-03-13, 17:29
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Och ja, till ovanstående forumit i inläggsfältet, SummaSummarum specifikt, "niger" är ifrån latin.
Vad har det med Sverige att göra? Jag har själv italienskt påbrå (födelseplatsen av latin) och använder aldrig latin i mitt svenska vardagliga liv.
Det påstods att ordet neger härstammade från "nigger". Jag motbevisade det. Det var allt.
Citat:
Nigger är ett ord för personer med svart hudfärg, oftast afroamerikaner. Det är ursprungligen en sidoform till neger (franska nègre, liksom engelska negro från portugisiskans och spanskans negro – "svart", av latinets niger, som också betyder "svart"). Ordet har huvudsakligen spridit sig från USA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigger
Senast redigerad av SummaSummarum 2012-03-13 kl. 17:32.
Citera
2012-03-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det påstods att ordet neger härstammade från "nigger". Jag motbevisade det. Det var allt.
Nu är jag förvirrad.
Oavsett om Niger var färgen för svart, och latin blev därefter franska,spanska,italienska och rumänska... vad har det med Sverige att göra? Ingen har väl ändå använt ordet "niger" för svart i Sverige?
Då Svenskan är ifrån germanska (som absolut inte tagit ifrån latin) eller är jag ute och cyklar nu?
Tacksam för svar!
Citera
2012-03-13, 17:34
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Nu är jag förvirrad.
Oavsett om Niger var färgen för svart, och latin blev därefter franska,spanska,italienska och rumänska... vad har det med Sverige att göra? Ingen har väl ändå använt ordet "niger" för svart i Sverige?
Då Svenskan är ifrån germanska (som absolut inte tagit ifrån latin) eller är jag ute och cyklar nu?
Tacksam för svar!
Jag sysselsätter mig ibland med att motbevisa falska påståenden. Jag har ibland ingen ytterligare agenda än så. Det var det som skedde i inläggen ovan.
Citera
2012-03-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag sysselsätter mig ibland med att motbevisa falska påståenden. Jag har ibland ingen ytterligare agenda än så. Det var detta som skedda i inläggen ovan.
Noterat.
Då går vi skilda vägar.
Citera
2012-03-13, 17:41
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:

Det gör det INTE,det härstammar från ordet Negro som är portugisiska betyder svart,nigger är från anglosaxisk och är mycket riktigt en nedsättande ord för en neger,men nigger betyder snarare svartskalle än neger
Citera
2012-03-13, 17:46
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Men du skrev ju faktiskt ett väldigt argt svar?

Du är dock en mästare på att inte svara på frågan vad du faktiskt menar med ordet neger.

Hur som helst framgår det med all önskvärd tydlighet i den här tråden, att alla som tycker det är såååå kränkande att inte få säga neger, helt enkelt ogillar svarta, och känner att det skönt med ett ord som kränker, men bara så där lagom.

En sak som gör mig så lite varm i hjärtat är, att ni aldrig kommer lyckas få ordet att vara "ok". Sakta men säkert blir det mer och mer inte okej att säga det. Vilket är rätt. Men trist för er.

Suck to be you. Suger att vara arg över någonting, men inte riktigt ha kapaciteten att förstå att problemen inte ligger i hudfärg etc.

Skojar du med mig eller =P blir mer ok att säga neger för varje dag som går,man får stå på sig lite bara när folk säger fel,och säga till dom det heter negerboll det heter neger osv osv osv

Man får helt enkelt förklara för folk att det är ett missförstånd och folk tror man menar nigger när man säger neger,men så är inte fallet efter de brukar folk säga jaha så neger är ok? absolut använd det ordet =)
Citera
2012-03-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ordkunskap och språkhistoria? Du måste väl förstå att hur vida någon känner sig kränkt eller inte, inte går att slå upp i en bok om språkhistoria? Oavsett anledning, när ordet gått över till att vara något rasister klamrar sig fast vid, för att kunna vara lite så där lagom nedsättande, men ändå kunna använda "neger är inte nedsättande bla bla språkhistoria"-kortet, så kommer den stora massan stämpla det. Och alltid till "er" nackdel.

Så varje nytt ord "ni" väljer - neger, blatte, kulturberikare etc, kommer tids nog bli stämplat. Så fort ni sätter er äckliga prägel på det. Och det är bara ni som kommer tycka det är jobbigt. Sucks to be you.

För när bruk av ord försvaras av människor varav 90% ogillar det ordet beskriver, så vet man att det är ord som man kan skrota direkt. Man märker ju att nästan(!) alla ni som blir så upprörda över dessa "PK-fasoner" helt enkelt ogillar svarta.

Fast samtidigt är det väldigt bra, det gör det lättare att skilja ut er små rasister. "än neger är en neger" haha.. En rasist är en rasist.

Frågeställning:
Om du anser dig inte vara rasist, varför då inte använda ordet svart? Eller afrikan? Eller vad det nu är ni menar. Eller menar du svart, men MÅSTE säga neger?

För OM ni verkligen känner att ni MÅSTE få in både ursprung och färg/ras(?) i ett ord, då kan ni räkna med att ordet kommer bli nedsättande, framförallt om det kommer ur er mun.

Ni som anser att det är en "skrämmande utveckling", med alla dessa ord som ni måste sluta använda, ni får helt enkelt skärpa till er. Folk blir mer upplysta, och vi människor har med vetenskap, resande, internet etc. nu insett att vi alla är av samma skrot och korn. Det gör att alla dessa ord som en del förtvivlat klamrar sig fast vid, kommer försvinna. Det kommer komma nya synonymer och alternativ, men även dessa kommer stämplas.

En liten sak som kanske kan kännas svår för en rasist att ta in, är också det faktum att det är oerhört sällan jag har anledning att få in en människas ursprung och färg i ett ord. I 100% av fallen, går det fint att använda icke laddade beskrivande ord som "vit", "mörk", "svart". Jag kan beskriva en människa som mörk, eller svart, om jag ska beskriva en människas utseende. För han/hon kanske var svart. Men det är NOLL ansträngning att göra det utan att kränka ens en endaste människa.

För övrigt så hade ju polisen sagt:

Haha, vafan menar han egentligen? Svart neger, blå neger? Herregud, man undrar ju vad de pratade om egentligen. Även här, går det inte att tolka det så som ni vill det. För betyder ordet neger bara svart, så är stammar ju polisen, fast någon slags synonym-stamning: "Ss-s-vart neger black". Eller så menar han en svart afrikan, vilket skulle kunna vara det han menar, men då hade kunna kommunicera det bättre genom att säga just det, svart afrikan. Eller så menar han en "sån där neger som var på kakao och lakrits-paketen när han växte upp", och då är han förlegad i sinnet och (tydligen) omedvetet rasistisk.

Jaja, hur som helst kommer dessa diskussioner alltid pågå mellan:
- 80% som inte använder orden som är/blivit "stämplade" som kränkande
- 10% som är lite korkade och inte vet bättre
- 10% som är rasister eller oftast bara främlingsfientliga, och kommer kämpa med näbbar och klor för att få fortsätta använda orden. (Kanske någon i denna grupp som kommer svara mig måntro? )
Håller med dig, men vetenskapen(särskilt medicinsk sådan) har ju konstaterat att människor av olika etniciteter/raser har generella skillnader mellan sig. Detta är anledningen till att vissa mediciner skrivs ut till människor av en viss ras(hudfärg om jag nu inte ska trampa på några tår...) för att de funkar bättre mot sjukdomen i fråga hos just den rasen.

Detta är ett faktum och inget man bara kan vifta bort som "vetenskapsmännen som säger detta är hemska nazistrasistsvin" eller liknande.

Edit: Källa på att etnisk tillhörighet samt andra biologiska och Sociokulturella skillnader hos patienter, avgör vilken medicinering eller behandling som passar denne bäst(Eller botar sjukdomen bäst);
http://www.apoteketfarmaci.se/Nyhete...%20medicin.pdf
Senast redigerad av ShonshinJohn 2012-03-13 kl. 18:02. Anledning: Tillägg. källa. ändring, fetning.
Citera
2012-03-13, 18:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Finns ingen anledning att säga neger. Säger personligen alltid svart alternativt afrikan som är neutralt.

Båda är oprecisa uttryck. "Svart" kan avse hudfärg, eller enbart hårfärg, och kan avse ett stort antal folkslag i världen. Är t ex indier "svarta"?

"Afrikan" kan betyda araber, berber, negrer, vita eller indier i Sydafrika.

"Neger" är däremot tämligen entydigt.
Citera
2012-03-13, 18:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Folkslagsnamnet "slaver" betyder också slavar från början. Likafullt använder vi detta ord. "Slaviska språk". "Jugoslavien" betyder Sydslavien. "Nigger" betyder fö svart från allra första början på romanska språk. Jfr fö statsnamnet Niger med samma etymologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in