• 1
  • 2
2012-02-19, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
I USA gäller ett permanent uppehållstillstånd för att få jobba inom deras försvarsmakt, alltså är dina chanser väldigt små. Vad du bör göra är att söka GMU, genomlida de tre månader utbildningen innebär och sedan ta anställning som soldat alt. söka vidare direkt till officersutbildning.

Dvs greencard detta kan man få om man anses ha kunskapen som krävs.
Främlingslegionen skulle jag rekommendera då du vet att om du klarar av det så är det något du minns resten av livet. Det är inte speciellt hårt att vara soldat kräver inte så mycket fysiskt skulle jag kräva utan det är mer psyket att fortsätta då man blir tilldelad en uppgift.

GMU rekommenderar jag absolut inte då svenska försvarsmakten dessa dagar är i princip en scoutskola fast de har Ak5or. Ett riktigt skämt dvs. Sök absolut inte till svenska försvarsmakten om du förväntar dig något.
Citera
2012-02-19, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Dvs greencard detta kan man få om man anses ha kunskapen som krävs.
Främlingslegionen skulle jag rekommendera då du vet att om du klarar av det så är det något du minns resten av livet. Det är inte speciellt hårt att vara soldat kräver inte så mycket fysiskt skulle jag kräva utan det är mer psyket att fortsätta då man blir tilldelad en uppgift.

GMU rekommenderar jag absolut inte då svenska försvarsmakten dessa dagar är i princip en scoutskola fast de har Ak5or. Ett riktigt skämt dvs. Sök absolut inte till svenska försvarsmakten om du förväntar dig något.

Så du är i militären? eller har du gjort GMU kanske? Så du har koll på hur det är i försvarmakten idag? Eller är du en annan som bara tror sig veta hur det är?
Citera
2012-02-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumligtvin
Så du är i militären? eller har du gjort GMU kanske? Så du har koll på hur det är i försvarmakten idag? Eller är du en annan som bara tror sig veta hur det är?

Jag är inte i Svenska militären. Har dock en vän som är i GMU nu för att han ville börja jobba i Svenska försvaret då vårat modersmål är Svenska så vill han bo i Sverige, jag valde ett annat land.

Han har berättat sånna historier så att det är svårt att hålla hoppet uppe för Sverige, dessa pojkar är de slappaste jag någonsin hört om.
Citera
2012-02-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Jag är inte i Svenska militären. Har dock en vän som är i GMU nu för att han ville börja jobba i Svenska försvaret då vårat modersmål är Svenska så vill han bo i Sverige, jag valde ett annat land.

Han har berättat sånna historier så att det är svårt att hålla hoppet uppe för Sverige, dessa pojkar är de slappaste jag någonsin hört om.

Du har alltså ingen aning.
Citera
2012-02-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Du har alltså ingen aning.

Egentligen skulle man nog kunna säga det eftersom jag inte är på plats i Svenska GMU. Men jag litar nog rätt skarpt på det han berättar för mig.

Fast sen så är det nog rätt trovärdigt det han berättar. Så är ju inte Sverige ett invasionsförsvar sen utan insatsförsvar så det kanske ska va på det viset.

Jag tycker TS tar och åker till Legionen, det är inte så bra utrustning och det är nog rätt skit där och du kommer få vänta ett tag på mission. Är inte speciellt hårt som många glorifierar.
Senast redigerad av trovalla 2012-02-19 kl. 14:33.
Citera
2012-02-19, 16:33
Medlem
Känns som att TS frågar efter alla andras drömmar om vad för coolt man kan tänkas vilja göra och inte frågar efter vad han själv borde söka. Hade TS frågat för sin egen del hade han nog presenterat sig bättre med fysisk status, bakgrund (Bonnasån, paintbollmästare, renfösare....)

För att kunna svara på TS fråga behövs följande fakta först.

Vad intresserar dig med militär?
Hur viktig är lönen?
Är du villig att inte se Sverige på 5 år?
Vad är dina intressen i dagsläget förutom militär? (Datanörd och teknikfreak leder till vissa tjänster, superscout leder till andra tjänster osv.
Fysisk status? (Både kondition, styrka samt olika förhinder så som glasögon, allergier och intolleranser)

För att välkomna dig till FM på bästa sätt och ge dig en bild av din första tid i FM.

GÖR OM GÖR RÄTT!
Citera
2012-02-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla
Känns som att TS frågar efter alla andras drömmar om vad för coolt man kan tänkas vilja göra och inte frågar efter vad han själv borde söka. Hade TS frågat för sin egen del hade han nog presenterat sig bättre med fysisk status, bakgrund (Bonnasån, paintbollmästare, renfösare....)

För att kunna svara på TS fråga behövs följande fakta först.

Vad intresserar dig med militär?
Hur viktig är lönen?
Är du villig att inte se Sverige på 5 år?
Vad är dina intressen i dagsläget förutom militär? (Datanörd och teknikfreak leder till vissa tjänster, superscout leder till andra tjänster osv.
Fysisk status? (Både kondition, styrka samt olika förhinder så som glasögon, allergier och intolleranser)

För att välkomna dig till FM på bästa sätt och ge dig en bild av din första tid i FM.

GÖR OM GÖR RÄTT!

Det är precis det här jag ville ha! Kritik mot mitt inlägg och istället bara för att säga att jag är en pojkspoling som inte vet vad jag sysslar med så ger du även tips på hur jag ska få fram dem svar jag vill ha. Tack!!

Lite fakta om mig då. Jag är en kille på 18 år som går mitt näst sista år på gymnasiet (jag vet att det blev fel innan, att jag skrev sista året och ber om ursäkt för det) där jag går en NV-inriktning. Opererade nyligen foten och innan dess hade jag en kraftig lunginflammation men är nu på fötter och tränar mellan 6-10ggr i veckan med pass såsom bodypump, långdistanslöpning, intervallträning, gym och fotboll i ett division sex lag. Både kondition och styrkan ser väl helt okej ut men klart man det kan bli bättre. Både hörsel och syn är godkänd i alla syn/hörsel-tester som jag genomgått under de senaste åren och jag bär inte glasögon. Har varken allergier och tror jag äter precis allt(tro det eller ej). Eller jag försöker att käka så sunt som möjligt genom att hoppas över allt godis/chips/läsk/kakor osv. Jag dricker inte heller alkohol och känner inget behov av att börja.
Intressen... som sagt jag spelar fotboll och tränar endel, samt pluggar och får jag tid över så blir det endel datorspel med kompisar. Gillar att vara ute i skog och natur men vill/borde bli mer kunnig inom det området. Umgås med vänner, läser på forum och kollar på olika träningsbloggar.

Varför vill jag militär? Många har ställt frågan till mig i skolan och har svarat med en del olika argument. Jag vill utmana mig själv, testa mina gränser samt att jag vill veta vad jag går för både fysiskt och psykiskt. Jag vill hjälpa andra människor kan nog va det viktigaste!
Lönen är är inte väldigt viktig men det är klart jag vill ha pengar så att säga. Om jag har förstått det rätt så jobbar man i perioder och skickas därefter hem och man måste kunna leva under den tiden och kanske drar ut på resor och liknande. Jag känner att jag hellre vill ha et arbete som jag trivs med än en hög lön om det svarar på den frågan.
Jag kan tänka mig att vara borta från Sverige under en lång tid. Klart man kommer sakna nära och kära men förmodligen kan man ta kontakt med dem via dator/mobil och man återses ju alltid senare.

Det var nog kortfattat om vem jag är och varför jag vill det här. Förmodligen har jag missat ngt viktigt och då är det bara att säga till. Hoppas detta inlägg har gett er lite mer insikt om vad jag vill.
Tack på förhand!
Senast redigerad av LiveInEveryBreath 2012-02-20 kl. 16:01.
Citera
2012-02-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiveInEveryBreath
Lite fakta om mig då. Jag är en kille på 18 år som går mitt näst sista år på gymnasiet (jag vet att det blev fel innan, att jag skrev sista året och ber om ursäkt för det) där jag går en NV-inriktning.
Det är bra att planera för framtiden och att leta fakta i god tid. Jag råder dig dock att inte hoppa av din gymnasieutbildning då denna är ett krav för flera olika typer av tjänst och du behöver kunskaperna för att klara vissa utbildningar.

Citat:
Opererade nyligen foten och innan dess hade jag en kraftig lunginflammation men är nu på fötter och tränar mellan 6-10ggr i veckan med pass såsom bodypump, långdistanslöpning, intervallträning, gym och fotboll i ett division sex lag. Både kondition och styrkan ser väl helt okej ut men klart man det kan bli bättre. Både hörsel och syn är godkänd i alla syn/hörsel-tester som jag genomgått under de senaste åren och jag bär inte glasögon. Har varken allergier och tror jag äter precis allt(tro det eller ej). Eller jag försöker att käka så sunt som möjligt genom att hoppas över allt godis/chips/läsk/kakor osv. Jag dricker inte heller alkohol och känner inget behov av att börja.
Känns som att du bör vara i god form nog för att söka alla tjänster i FM som du känner för. Det som är lite negativt i det du skriver är där du nämner saker som håller dig borta från din normala träningsrutin i några månader till ett halvår när du bör sikta in dig på att gå med i någon form av försvarsmakt om 18månader eller så. Känns som att 6-10pass i veckan är lite mycket också då man behöver vila kroppen men det är också personligt vad man föredrar.

Citat:
Intressen... som sagt jag spelar fotboll och tränar endel, samt pluggar och får jag tid över så blir det endel datorspel med kompisar. Gillar att vara ute i skog och natur men vill/borde bli mer kunnig inom det området. Umgås med vänner, läser på forum och kollar på olika träningsbloggar.
Finns många fysiskt krävande tjänster som utspelar sig i naturen där du kommer få utmana dig själv. Om man vill åka stridsbåt och säkra öar så är AMF att rekommendera medan om man vill hoppa från fungerande flygplan eller campa på fjället är olika former av jägare kanske mer intressanta.
Om du har stort intresse för teknik så finns det även tjänster där man sysslar mer eller mindre med teknik som även innefattar jägare och AMF.

Citat:
Varför vill jag militär? Många har ställt frågan till mig i skolan och har svarat med en del olika argument. Jag vill utmana mig själv, testa mina gränser samt att jag vill veta vad jag går för både fysiskt och psykiskt. Jag vill hjälpa andra människor kan nog va det viktigaste!
Lönen är är inte väldigt viktig men det är klart jag vill ha pengar så att säga.
Dom utbildningarna som anses vara lite hårdare än dom flesta är,
Röjdykare (Flottan antingen baserad på fartyg eller markbunden grupp.)
Attackdykare (AMF)
Kustjägare (AMF)
Flygbasjägare
Fallskärmsjägare
Fjälljägare
SSG (Osäker om dom öppnat SSG eller SOG eller vad dom nu döper om sig till stup i kvarten för sjömän/soldater eller om det enbart är officerare fortfarande)
Finns fler och inte omöjligt att någon jag missat borde peta ut någon på listan då jag inte genomfört alla utbildningar själv, men dom jag listade är vad som oftast hörs som tuffast/hårdast.
I flottan får man kämpa mot sjösjukan, arbeta när ingenting står stilla och som röjdykare blir det ytterliggare utmaningar i dyktjänsten. Man får dock varm vällagad mat och egen binge.
På land får man frysta, sova sked och lära sig njuta av frystorkat.

Citat:
Om jag har förstått det rätt så jobbar man i perioder och skickas därefter hem och man måste kunna leva under den tiden och kanske drar ut på resor och liknande. Jag känner att jag hellre vill ha et arbete som jag trivs med än en hög lön om det svarar på den frågan.
Jag kan tänka mig att vara borta från Sverige under en lång tid. Klart man kommer sakna nära och kära men förmodligen kan man ta kontakt med dem via dator/mobil och man återses ju alltid senare.
Det du beskriver är någon som åker på mission efter mission efter mission vilket är väldigt svårt att få till då det är färre platser än sökande. Det är många som jobbar i många år utan att åka på en enda mission. Om du är ute på övningsdygn eller sjödygn så kommer du dock bygga upp en bank med tid som du sedan tar ut i fridygn (arbetsfria dagar). Dessa är väldigt mycket vanligare i flottan än på land så vill du jobba intensivt och vara ledig mycket är flottan troligen bästa alternativet. Samma sak vad det gäller lön så är det väldigt få soldattjänster som genererar högre årslön än för sjömän där Röjdykarna är dom som ofta tjänar mest.

Då jag känner lite extra för flottan och vet att det är brist på både tekniker och röjdykare så rekommenderar jag dom tjänsterna.
Citera
2012-02-21, 23:23
Medlem
kmrdzs avatar
Såna som dig finns det tretton på dussinet av, inget illa ment. Mitt enda råd är att lugna ner dig lite. Som någon sa har du inte ens gått ut gymnasiet och snackar om Navy Seals och Främlingslegionen, det är att skjuta femtio meter över ribban i det läget du är i nu.

Börja istället med att rannsaka dig själv. Om du skulle välja ett civilt yrke du ville arbeta med, vad skulle det vara?

Mekanikerinriktat -> FMTS, repplutoner på olika förband (logistik)
Sjöfart -> Flottan
Hantverkare av något slag -> Ingenjörstrupper, flygbaspersonal, FMTS
Tunga fordon -> Bärgning på någon mekbat, logistiksoldat på Logbat inriktning fordonsförare
IT -> LedR, sambandssoldat eller övriga ledningsfunktioner på div förband

Osv. Det många gör fel när de funderar på vad de vill göra militärt som jag har märkt av är att de tror att det militära skiljer sig från det civila mer än vad det gör. Det du är intresserad av civilt kommer också i stor utsträckning vara det du är intresserad av militärt. Vidare finns det jättemånga olika typer av befattningar i det militära. Om du t.ex. gillar att lana och spela datorspel civilt så är chansen stor att du kommer gilla lite mer tekniska saker även i det militära. Gillar du istället att skruva på din Volvo på fritiden skulle du nog gilla mekanikertjänster. Är du däremot friluftsmänniska som gillar adrenalin och fysisk anstränging så kanske jägare eller skytte/amfskytte kan vara något.

TL;DR vad har du för civila intressen, tycker du om att träna/vara utomhus och är du intelligent?

Testa dig fysiskt och psykiskt samt hjälpa andra kommer du göra i de flesta befattningar på olika sätt, du kommer förstå vad jag menar med det när du skaffat lite erfarenhet i grönkläderna och då kommer du också förstå varför jag säger som jag säger
Senast redigerad av kmrdz 2012-02-21 kl. 23:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in