2012-02-03, 12:34
Medlem
[SIC]s avatar
Haha gjorde min dag
Det känns lite som... rättvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76
Den stackare som nu skulle försöka ett sådan sak på mig skulle ångra att han föddes..

Om det va fler än 1 person skulle jag snabbt greppa tag om något tillhygge..
Skulle bara slå mot dem ömtåligaste delarna på kroppen.
En av få gånger pungsparkar är tillåtna enligt mig..
Ojojoj då du va en tuff typ.
Citera
2012-02-03, 13:19
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosvall
Jag har ibland undrat hur jag hade reagerat om en inbrottstjuv eller dylikt bryter sig in och man lyckas få övertaget. Slutar med att jag totalt pajjar hans knän och armar i rädsla om att han skulle komma loss.

Lite offtopic, men vad skulle det få för konsekvenser, rent lagligt?

Nödvärn är en objektiv ansvarsfrihetsgrund. Av BrB 24 kap 1 § framgår att bedömningen av
nödvärnsrätten bland annat skall göras med hänsyn till angreppets beskaffenhet och
omständigheterna i övrigt. Dessutom får inte nödvärnsvåldet vara uppenbart oförsvarligt. Det
sistnämnda betyder förenklat att man ”inte får bruka mer våld än vad nöden kräver”!
Det brottsliga angrepp som skall avvärjas måste vara påbörjat eller överhängande. Det får inte vara
avslutat. Den som slår till någon som vänt en ryggen kan inte åberopa nödvärn som försvar.

Angriper man någon som avslutat sitt brottsliga angrepp så är det inte nödvärn utan närmast frågan om ”hämnd”. Att det är ett brottsligt angrepp som skall avvärjas innebär bland annat att det inte är möjligt att åberopa nödvärn mot nödvärn. Om A börjar att slå B, som försvarar sig mot A, så kan inte A när han eller hon sedan fortsätter att slå också åberopa nödvärn.
Det är även möjligt att åberopa nödvärn för annans räkning. Om vi tänker oss att den vuxne A
angriper ett försvarslöst barn med slag och sparkar, så har B rätt att använda barnets rätt till
nödvärn och på så sätt försöka avvärja A:s fortsatta angrepp.

Det finns också en speciell paragraf som innebär en sorts förståelse för om någon vid nödvärn använt för mycket våld. Det gäller dock bara i vissa fall, t.ex. om man utsatts för en mycket chockartad upplevelse, kraftigt våld osv. Övervåld från den som försvarar sig i ett sådant läge, nödvärnsexcess, regleras i brottsbalkens 24:e kapitel, 6:e paragrafen: "Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig". Erfarenheter från tidigare rättsfall visar att det skall vara fråga om något tämligen saftigt som man råkat ut för om man ska kunna åberopa nödvärnsexcess.
Citera
2012-02-03, 14:09
Medlem
DaffyD83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76
Den stackare som nu skulle försöka ett sådan sak på mig skulle ångra att han föddes..

Om det va fler än 1 person skulle jag snabbt greppa tag om något tillhygge..
Skulle bara slå mot dem ömtåligaste delarna på kroppen.
En av få gånger pungsparkar är tillåtna enligt mig..

Hatar verkligen He-Man attityder bakom en datorskärm som dom flesta verkar ha, skulle göra si och så om dom gav sig på mig bla bla bla bla, fan vad imponerade vi blir av dig...
Citera
2012-02-03, 14:15
Medlem
Vad heter gärningsmännen?
Citera
2012-02-03, 15:00
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intercranial
De fick 1 år i finkan var, och jag får cirka 10 000 kr i skadestånd.

Notera att de gjort annat också, inte bara rånat mig, därav fängelse.

vad hade de mer gjort?
Citera
2012-02-03, 15:01
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:

Du är bäst

Typiskt att enda gången rånare åker fast är när de ger sig på en medlem på Flashback, dessutom fick de spö
Citera
2012-02-03, 15:10
Medlem
Jag skulle använda mina awesome höjdhoppskills och saxa över rånarna och försvinna.

Jag har redan flytt som en antiop från 2 pers en gång innan, så jag skulle bara kubba mot närmsta staket som är över 1.30 och hoppa över och fortsätta springa. ( detta förutsatt att jag kan komma iväg lite från dräggen)
Citera
2012-02-03, 15:35
Medlem
Citat:

Hahah fan va bra, lite goda nyheter som Malmö behöver av idag. Vad anser du om dessa personrånarkräk som driver runt i stan?
Citera
2012-02-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Grejjen med dagens personrån i Malmö är att rånarna inte nöjer sig med tillgripna ägodelar utan även har börjat misshandla sina offer. Ofta spelar det ingen roll om du ger i från dig sakerna eftersom du åker på spö ändå.

Precis så är det tyvärr, särskilt när det är några stycken. Det hjälper inte att de får ens grejor. Så mitt tips är : kör ner armen i halsen på fanstygen & ryck ut vad du får tag på. Alternativt bli så fly förbannad, låt inte säkringen gå, låt den bara slå runt. Käfta inte bara GÖR. Blir jag nånsin utsatt för något liknande igen, så är det GM misstag. Jag hatar att bli någons offer. så det vägrar jag bli.
Citera
2012-02-03, 15:40
Medlem
Namn och bild på primaterna hade inte skadat.
Citera
2012-02-03, 16:05
Medlem
Jo, hur man beter sig i relation med rånare är ett problem. Vi två tillfällen har jag jag blivit utsatt för rånförsök av negroida personer i Stockholms innerstad de senaste åren. Det är oftast negroida personer som är rånare i Stockholms Innerstad om nu någon undrar..... I mitt fall 100%. Vilket inte naturligtvis och självlkart framgår av Aftonnbladets statistik.

Nej, jag slog dem inte sönder och samman och dom försökte inte slå mig sönder och samman, de var närmast bara patetiskt enfaldiga. De absolut enfaldiska rånare jag någonsin mött. Trodde väl att jag var någon slags socialasistent som gick där ute i natten med pengar på fickan att dela ut... Så jag sparkade bara dem lite lätt på njurarna o så var det hela över.

Två gånger har jag blivit utsatt för rånförsök i Belgien(Antwerpen), båda gångerna av Norrmän. Den ena gången slog jag den ene Norrmannen så illa att han stendog, huvudet slog men en stenkant och huvudet sprack och hjärnan rann ut. Synd om honom skulle man ju kunna säga.... Den andre baggen blev säkert invalid på livstid och det var han säkert värd. Skithögar båda två!!! Norrmännen var mycket värre skitfolk än de båda negrerna i Stockholms City.

Så min erfarenhet av rånarlivet är att det är hårt. Ingenting för veklingar. Kan det vara just därför det svenska rånarlivet numera går ut på att tio blattar från någon enfaldig förort atackerar den mest bleke och ensamme svenne från Äppelviken som de någonsin kan uppbringa på resan via gröna linjen ut mot Alvik Allt är ju därmed så enkelt. Dagen efter så dementerar ju det bleka offrets pappa (journalist i någon kvällstidning att händelsen alls har ägt rum...
Citera
2012-02-03, 16:28
Medlem
Separatistens avatar
"Rånaren stöp till marken med näsblod och reste sig inte mer den morgonen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in