35 560 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 265 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Privatekonomi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
mrmailman
Medlem
kanske postar i fel tråd men jag hittade inte något annat passande...

jag undrar om man kan ta ut pappa dagar på helgen när jag har mina barn... jag har ju en del pappa ledighet kvar att plocka ut.
jag vet att det skall vara en ersättning för förlorad inkomst om man skall vara hemma med barnen men jag hade ju kunnat jobba på helgen när jag har barnen istället.
finns det någon annan som har erfarenhet av detta?

Krille.the.Petters...
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det bör inte vara några problem. Jag tar ut lör-sön varje vecka, jag är iofs student. Men vad är skillnaden mot att ta lördag-söndag eller mellandagarna i jul? Det är det ju många som gör.

mrmailman
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det bör inte vara några problem. Jag tar ut lör-sön varje vecka, jag är iofs student. Men vad är skillnaden mot att ta lördag-söndag eller mellandagarna i jul? Det är det ju många som gör.

jag har tänkt så med... jag jobbar ju iof... men jag undrar om man kan ta fre-sön... jag jobbar ju natt och slutar 6 på fredagsmorogn.... dom är ju iof på dagis till middagen ! undrar hur needy dom är på att snoka i sånt här... jag menar ! jag har ju endå ett visst antal dagar tillsatta till mig att ta ut innan dom fyller 7 eller vad det nu är... så när jag tar ut dom borde dom ju inte bry sig så mycket om ?

dessutom har jag hört att man måste ha 3 dagar i rad för att man skall få ut pappaledighets pengar.... om det inte är så kanske man inte skall riskera med att ta fredagn med ?

Krille.the.Petters...
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmailman
jag har tänkt så med... jag jobbar ju iof... men jag undrar om man kan ta fre-sön... jag jobbar ju natt och slutar 6 på fredagsmorogn.... dom är ju iof på dagis till middagen ! undrar hur needy dom är på att snoka i sånt här... jag menar ! jag har ju endå ett visst antal dagar tillsatta till mig att ta ut innan dom fyller 7 eller vad det nu är... så när jag tar ut dom borde dom ju inte bry sig så mycket om ?

dessutom har jag hört att man måste ha 3 dagar i rad för att man skall få ut pappaledighets pengar.... om det inte är så kanske man inte skall riskera med att ta fredagn med ?

Du fyller ju i en ruta om du avser att jobba under tiden du är pappaledig. Det är ju bara att ringa FK och höra vad som gäller.
Jag tar inte ut tre dagar i rad och jag får pengar utan problem. Men vad jag vet borde det inte vara några problem. De flesta tar väl ut lägsta ersättningdagarna på helgerna bara för att de inte skall gå förlorade när barnen blir för gamla.

cykelpumpen
Medlem
här är svaret

Jag jobbar heltid måndag till fredag. Kan jag ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå lördag och söndag?

Ja, förutsatt att du också tar ut en föräldrapenningdag i direkt anslutning till helgen, alltså avstår från arbete fredag eller måndag.

Däremot kan du ta ut lägstanivådagar lördag och söndag efter att 180 dagar har tagits ut för barnet.

Zafrina
Medlem
Det beror på, jobbar du normalt sett lördagar och söndagar?

Kan meddela att de flesta handläggare inte brukar fundera över om barnet är på dagis eller inte.
Nästan så att man inte ens tänker på att barn över 7 år har skolplikt, men allt beror på vem som handlägger.
Vars bor du?

Dessutom får man ta föräldrapenning tills barnet fyller 8 år/ går ut första klass.

Svara på ämne
Topp Dela »