Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-14, 19:58
  #13
Medlem
Senators avatar
Kaptens grad, utan att varit i närheten av att gjort värnplikten...
Vilken legend han är, även när han levde.
Citera
2006-01-15, 00:07
  #14
Medlem
Mössa av!

en hjälte har gått ur tiden!

Allan Mann sade: "styr in mig i snökan"
Citera
2006-01-15, 00:17
  #15
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porta
Utbildad gymnastiklärare.
Det var han som låg bakom införandet av "BRAK" gymnastiken,
som har plågat mången bakfull värmpiktig på morgonen.

Det hette väl "BRAK"? Buk, Rygg, Arm & Knä.
Rätta mig om jag har fel.

Porta

oh yes..
-Fest igår, soldater?
*mutter mummel*
-Ja, fänrik.
-Bra. Dubbel BRAK, hundra armhävningar. På stället!
Citera
2006-01-15, 02:07
  #16
Medlem
Farbror Buskes avatar
Såg att bortgången diskuterades på skalman.nu (http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=22136). Där länkas även till http://www.mhsk.mil.se/index.php?c=news&id=30530
Citera
2006-01-15, 18:06
  #17
Medlem
Nasonexs avatar
sånt här berör mig... vilken karaktär, vilket liv.

Citera
2006-01-15, 18:24
  #18
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Min gamle vän Allan Mann är död. Vi träffades en hel del genom åren.

Till skillnad vad som sägs berättade han en hel del om sina efarenheter. Allan var ett fysikaliskt praktexemplar. Han var inte längre än 1.70 och när jag var 25 år skulle jag inte haft en chans mot den gamle gubben.

Han var den i särklass tuffaste svensk jag mött, någonsin. Var det någon som var kaxig mot honom i fyslokalen på Karlberg så sa han bara: "Får jag låna dig." Sedan körde han styrketräning mot kadetten- man mot man. Efter 10 min var kadetten totalslut och gubben knappt svettig. Ja, jävlar vilken krutgubbe det var.

Han brukade träna pensionerade amiraler och generaler på Karlberg under sina sista år. Den gamla stammen. En fantastisk människa.

Han brukade slänga sig med uttryck som: "När man är själv på fjället, då är det skönt att vara två." Allan har förmodligen svenska rekordet i att övernatta i snöka. Han kunde ligga ute veckovis.

Hans historier om när han var med i Commandos kommer jag aldrig att glömma.
Citera
2006-01-15, 20:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Bröst, rygg, armar, knän, för BÖFVELEN!

Betänk nu ditt misstag Porta, medelst 3 minuter jägarvila!

Känns det inte jobbigt att ha fel när man rättar någon som har rätt?
Citera
2006-01-15, 21:12
  #20
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Känns det inte jobbigt att ha fel när man rättar någon som har rätt?

Tyvärr måste jag tillstå att det var jag som hade fel.

Från: http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=28940

"Grunden till soldaternas toppform läggs i början på varje dag. Med hjälp av några enkla övningar kommer de snabbt i trim. Morgongymnastiken, kallad för BRAK, är ett effektivt träningskoncept som uppfanns av det svenska försvaret redan under tidigt 1960-tal.

- BRAK är en liten uppvärmning inför dagens övningar som syftar till att starta kroppen på morgonen så att man blir varm och förebygger skador samt sträckningar, säger major Robert Almström, chef för 6. stadsskyttekompaniet.

Minnesramsan BRAK står för bröst, rygg, armar och knän. Med andra ord nyttig träning för att stärka kroppen på bästa sätt i samband med värnpliktens fysiska krav. Således handlar det om idrott med militär anknytning. När antalet värnpliktiga med ryggproblem ökade markant under början av 60-talet arbetade Arméns gymnastik- och Idrottsskola (GIS) fram BRAK-programmet. Eftersom den egna kroppen används som belastning kräver övningarna inte några speciella redskap. Ett BRAK-pass kan därför genomföras både inne och ute i fält, sommar som vinter."

Porta
Citera
2006-01-16, 01:19
  #21
Medlem
skarecs avatar
Allan Mann har min fulla respekt, jag blir nästan tårögd, är det någon som har lite mer läsmaterial om denna man?

Brak? Vad innebär det?
Citera
2006-01-16, 12:10
  #22
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Känns det inte jobbigt att ha fel när man rättar någon som har rätt?

Inte särskilt med tanke på att jag har rätt. Du får gärna ligga inne som jägare på K3 några månader innan du rättar mig vad gäller självklarheter inom militär jargong. Hur länge har fästningen stått Mitmarred?
Citera
2006-01-16, 12:43
  #23
Moderator
Oddballs avatar
All respekt för den unika människan. Han var det vi allihopa innerst inne vill vara, hans bravader blev som en måttstock för oss andra på många sätt.

Tror han sitter däruppe nu och tar en grogg med Simo Häyhä och pratar gamla minnen.... Hjältar emellan.

Vila i frid.
Citera
2006-01-16, 12:57
  #24
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarec
Allan Mann har min fulla respekt, jag blir nästan tårögd, är det någon som har lite mer läsmaterial om denna man?

Brak? Vad innebär det?

Armhävningar, situps, rygglyft, jägarvila, knälyft med kamrat på ryggen osv. Morgongymnastik som alla värnpliktiga lär sig uppskatta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback