Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-21, 02:49
  #1
Medlem
Om man skulle vara i behov av att finna någon form av metylfenidat (marknadsförs bla. som Ritalina & Concerta), vart skulle man lättast kunnat få tag på det om man inte har de "rätta kontakterna"?

problemet är att den korrekta vägen att gå är via psykologer och massa annat, vilket i tiden innan man väl skulle kunna få utrett ADHD/ADD tar så lång tid, speciellt om nu metylfenidat verkligen skulle kunna funka för att motverka ADHD problemen så vore det värt att testa det halvåret innan psyk skulle vilja presentera concerta/ritalin som ett läkemedel för ändamålet,
eller ens slutfört en utredning för den delen..

Så som sagt, var skulle man kunnat få tag på metylfenidat om man nu inte har de "rätta kontakterna"?
All hjälp i detta.. skolprojektet, uppskattas.

(Funnit likande trådar när jag sökt, men tänkt att de gamla 2007-09 trådarna inte längre är så super i sin relevans längre)
Citera
2012-01-21, 09:03
  #2
Medlem
"Ganska" dyrt på nätapoteken: http://goldenmeds.com/product.php?prodid=81

Dessutom är Ritalin narkotikaklassat så risken finns att Tullen lägger beslag på ditt paket.
Citera
2012-01-21, 09:21
  #3
Medlem
Qidushs avatar
Om man är så ung att man inte har mer tålamod än så här är nog inte en vardagskriminell livstil, som ju normalt bygger på disciplinerat långsiktiga projekt utan självförhävanden och drogproblem.

Etylfenidat substituerar utmärkt för metylfenidat. Där har trådstartaren sin testkur.
Citera
2012-01-21, 12:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousX
"Ganska" dyrt på nätapoteken: http://goldenmeds.com/product.php?prodid=81

Dessutom är Ritalin narkotikaklassat så risken finns att Tullen lägger beslag på ditt paket.

Jo det ser ganska dyrt ut, visserligen för att endast pröva på en gång för att testa om förbättring så är de 1600 kronorna kanske värt det i kontext
Det nätapoteket du nämnde, är det något som man skulle kunna lita på/de levererar vad de säger de ska ?
Citera
2012-01-21, 12:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Om man är så ung att man inte har mer tålamod än så här är nog inte en vardagskriminell livstil, som ju normalt bygger på disciplinerat långsiktiga projekt utan självförhävanden och drogproblem.

Etylfenidat substituerar utmärkt för metylfenidat. Där har trådstartaren sin testkur.


Med tanke på att man som ung har hela sitt liv framför sig, men inte kapaciteten att hålla koncentration eller disciplinen till att starta eller upprätthålla långsiktiga projekt samt att en ADHD utredning skulle vara på väg så är det värt att säga att någon förändring måste ske, för bättre eller värre, föredraget bättre.
Det är sen klart att man inte skulle snorta, sniffa eller göra några busiga grejer med sitt metylfenidat, utan simpelt inta det som man skulle om en läkare skrivit ut det för att testa och se om det funkar eller inte för att göra en faktisk förbättring.

Men Etylfenidat är väl ganska dåligt för kroppen iom att det skapas genom metaboliseringen av metylfenidat och samtida intag av alkohol, samt att Etylfenidat mer agerar på dopaminet endast än jämnt både dopamin och Noradrenalin som metylfenidat gör.
Är det verkligen en användbar substans för någon som behöver behandla ADHD symtom/trolig ADHD,?
Citera
2012-01-21, 13:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Jo det ser ganska dyrt ut, visserligen för att endast pröva på en gång för att testa om förbättring så är de 1600 kronorna kanske värt det i kontext
Det nätapoteket du nämnde, är det något som man skulle kunna lita på/de levererar vad de säger de ska ?

Jag sökte lite snabbt på GoldenMeds på Google och det verkar vara väldigt varierande omdömen rörande deras affärsverksamhet. Vissa skriver att de fått sina paket efter bara 5 dagar, andra har inte fått några paket alls och på vissa sidor är GM svartlistad. Vettefan om jag skulle beställt därifrån. Det känns inte som säkert att beställa Ritalin för över 200$ (minsta ordersumman är däromkring på nästan ALL deras medicin) när man inte kan hitta överensstämmande omdömen.
Citera
2012-01-22, 11:56
  #7
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Med tanke på att man som ung har hela sitt liv framför sig, men inte kapaciteten att hålla koncentration eller disciplinen till att starta eller upprätthålla långsiktiga projekt samt att en ADHD utredning skulle vara på väg så är det värt att säga att någon förändring måste ske, för bättre eller värre, föredraget bättre.
Det är sen klart att man inte skulle snorta, sniffa eller göra några busiga grejer med sitt metylfenidat, utan simpelt inta det som man skulle om en läkare skrivit ut det för att testa och se om det funkar eller inte för att göra en faktisk förbättring.

Men Etylfenidat är väl ganska dåligt för kroppen iom att det skapas genom metaboliseringen av metylfenidat och samtida intag av alkohol, samt att Etylfenidat mer agerar på dopaminet endast än jämnt både dopamin och Noradrenalin som metylfenidat gör.
Är det verkligen en användbar substans för någon som behöver behandla ADHD symtom/trolig ADHD,?

Det är så tröttsamt med alla dessa myter kring ADHD-terapi. Utöver farmakologisk behandling krävs också flera andra typer av åtgärder, som man knappast kan erbjuda sig själv, för att nå ett resultat som åtminstone liknar den vanliga vårdens. Psykostimulantian som förskrivs medger en större mottaglighet för andra terapiformer, den är inte i sig en bot mot ADHD.

Metyl- och etylfenidat har mycket likartade farmakologiska profiler. Självklart kan de ersätta varandra som farmakologisk komponent i ADHD-terapi. Vad du menar med det där om metabolisering förstår jag inte riktigt, men det tror jag huvudsakligen beror på att din bristande förståelse för vad du diskuterar, för du tror väl inte på allvar att jag syftade på något slags blandmissbruk av sprit och ADHD-läkemedel när jag nämnde etylfenidat?
Citera
2012-01-30, 02:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Det är så tröttsamt med alla dessa myter kring ADHD-terapi. Utöver farmakologisk behandling krävs också flera andra typer av åtgärder, som man knappast kan erbjuda sig själv, för att nå ett resultat som åtminstone liknar den vanliga vårdens. Psykostimulantian som förskrivs medger en större mottaglighet för andra terapiformer, den är inte i sig en bot mot ADHD.

Metyl- och etylfenidat har mycket likartade farmakologiska profiler. Självklart kan de ersätta varandra som farmakologisk komponent i ADHD-terapi. Vad du menar med det där om metabolisering förstår jag inte riktigt, men det tror jag huvudsakligen beror på att din bristande förståelse för vad du diskuterar, för du tror väl inte på allvar att jag syftade på något slags blandmissbruk av sprit och ADHD-läkemedel när jag nämnde etylfenidat?


När man intar alkohol och metylfenidat samtidigt så metaboliseras metylfenidatet till etylfenidat,
iallafall vad jag läst om det, och bristande kunskap måvisso, det är ändå ett faktum.
Sen så syftade jag inte på att du menade på något med att etylfenidatet skulle missbrukas eller dylikt, jag försökte simpelt göra det klart för alla som läser i händelse om att någon skulle tro att jag syftar på att missbruka etylfenidat eller kläcka ur sig en dum kommentar om hur jag ska göra si och så.

Men vad jag läst så prioriterar etylfenidat produktionen av dopamin framför Noradrenalin
medan metylfenidat har en mycket mer jämn samproduktion(stimulering) av både dopamin och noradrenalin, vilket tydligen ska lämpa sig bäst som behandlingsmedel för ADHD, men vad vet jag? jag har som du säger, bristande kunskap i ämnet då jag inte riktigt har koncentrationen till att läsa all lektyr inom området som existerar.
Dessutom så verkar det finnas väldigt lite information om etylfenidat och dess effekt och funktion,
för att inte glömma bort att det endast verkar säljas på drog-shoppar och inte legitimt i internetbutiker, trots att det tydligen är lagligt, både här i Sverige och utomlands.
__________________
Senast redigerad av icelaw 2012-01-30 kl. 02:18.
Citera
2012-02-07, 18:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw
Om man skulle vara i behov av att finna någon form av metylfenidat (marknadsförs bla. som Ritalina & Concerta), vart skulle man lättast kunnat få tag på det om man inte har de "rätta kontakterna"?

problemet är att den korrekta vägen att gå är via psykologer och massa annat, vilket i tiden innan man väl skulle kunna få utrett ADHD/ADD tar så lång tid, speciellt om nu metylfenidat verkligen skulle kunna funka för att motverka ADHD problemen så vore det värt att testa det halvåret innan psyk skulle vilja presentera concerta/ritalin som ett läkemedel för ändamålet,
eller ens slutfört en utredning för den delen..

Så som sagt, var skulle man kunnat få tag på metylfenidat om man nu inte har de "rätta kontakterna"?
All hjälp i detta.. skolprojektet, uppskattas.

(Funnit likande trådar när jag sökt, men tänkt att de gamla 2007-09 trådarna inte längre är så super i sin relevans längre)


Du vet att Medikinet är bättre än concerta och ritalin va ?? =) de är oxå methylfenidat men starkaste iaf...
Citera
2012-02-08, 18:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacontroler
Du vet att Medikinet är bättre än concerta och ritalin va ?? =) de är oxå methylfenidat men starkaste iaf...

Är det?
Vad jag hört så blir effekten olika för alla med medikinet, concerta och ritalin,
alltså att ingen av de funkar exakt samma, men att det blir lite olika effekt för alla.
Citera
2012-02-09, 13:54
  #11
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacontroler
Du vet att Medikinet är bättre än concerta och ritalin va ?? =) de är oxå methylfenidat men starkaste iaf...
Concerta är starkast med sin 54 mg tabs.

Känner du ingen med ADHD? Väldigt många som säljer sin medicin för de självmedicinerar eller inte gillar att ta den.
Citera
2012-02-09, 20:37
  #12
Medlem
Narrspegels avatar
Det ryktas ju om att sådant brukas på läkarprogrammen runtom i Sverige. Har ingen aning om vad som ligger i det. Kan du inte schteka in där i tentatid och kolla läget. Posta sedan resultat!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback