• 34 780 online
  • 1 193 790 medlemmar
  • 61 849 396 inlägg
2011-12-12, 01:28
Medlem
AN9s avatar
Som rubriken lyder ska jag alltså nu köpa min första Mac. Har bestämt mig för en Macbook Pro 15''. Jag har dock en del frågor om den, och skulle vara tacksam om jag kunde få de besvarade:

- Jag redigerar en del kortare filmer, och jobbar bl a i After Effects, Photoshop, samt några videoredigeringsprogram. Standardskärmen på en Macbook Pro är Glossy, men jag funderar på att byta till den matta varianten då det kan bli jobbigt med Glossy skärm när man arbetar längre stunder med bild och film. Någon som har erfarenhet av detta?

- Har hört att Final Cut Pro och AVID är någon slags branschstandard inom filmredigering. Stämmer detta? Vilket program används mest?

- Nätverk. Antar att det bara är att ansluta den till mitt trådlösa nätverk hemma, eller är jag fel ute?

- Hur är det med virusprogram? Finns väl inte särskilt många virus på Mac, men behöver man installera det?

- Torrentprogram. Är det svårt att få tag i t ex Adobe-program eller Final Cut Pro utan att köpa det på en Mac?

Kommer säkerligen på fler frågor senare..
Citera
2011-12-12, 01:42
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AN9

- Jag redigerar en del kortare filmer, och jobbar bl a i After Effects, Photoshop, samt några videoredigeringsprogram. Standardskärmen på en Macbook Pro är Glossy, men jag funderar på att byta till den matta varianten då det kan bli jobbigt med Glossy skärm när man arbetar längre stunder med bild och film. Någon som har erfarenhet av detta?

- Nätverk. Antar att det bara är att ansluta den till mitt trådlösa nätverk hemma, eller är jag fel ute?

- Hur är det med virusprogram? Finns väl inte särskilt många virus på Mac, men behöver man installera det?

- Torrentprogram. Är det svårt att få tag i t ex Adobe-program eller Final Cut Pro utan att köpa det på en Mac?

-Jag jobbar mycket med bild och finner inget jobbigt med en glossy skärm, kan sitta 7 timmar i sträck.

-Så fort du tagit upp den ur kartongen kommer du kunna koppla den till nätverket.

-Jag har en ny iMac, kör inget speciellt anti-virus. Finns väl något på datorn men inget jag har märkt.

-Tankade alla Adobe-program för någon månad sen, lätt som en plätt.
Citera
2011-12-12, 02:35
Medlem
opiiums avatar
Final cut pro och avid är lite knepigare att få tag på via torrent. Men det går, och är inte speciellt jättesvårt.

Virusprogram kan du skippa. OS X är uppbyggt så att du måste godkänna allt som händer i system-mapparna och därför orkar ingen göra virus typ.
Citera
2011-12-12, 07:00
Medlem
Jo kör ett anti virusprogram. Jag kör gratisprogrammet Sophos. Det tar lite kraft och stör inte.
Citera
2011-12-12, 07:24
Medlem
systems avatar
Citat:
Med de arbetsuppgifter du nämner är det en matt skärm du ska ha.
Citera
2011-12-12, 07:41
Medlem
treeflows avatar
Jag har haft Mac i 4,5 år och jag har aldrig använt ett antivirusprogram. Photoshop osv är inte så svårt att få tag i tror jag, på torrentsidor. Jag har dock hela Creative Suite original på min Macbook, därav min okunskap
Citera
2011-12-12, 10:40
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om du skall "låna hem" program kan du alltid ha ett antivirusprogram liggande för att kolla av det du "lånar hem". Sophos eller ClamX är bra och gratis.
Citera
2011-12-12, 14:05
Medlem
AN9s avatar
Jag tackar för svaren. Blir nog en matt skärm då jag inte är ett allt för stort fan av den blanka varianten.

Tänkte köpa både en SSD och även 8 Gb RAM till Macbooken med. Som jag förstått blir det rejält billigare om man köper det själv, och inte från Apple. Har ni något tips på en bra SSD?
Citera
2012-01-10, 11:28
Medlem
Totorox0rzs avatar
Citat:

- Har hört att Final Cut Pro och AVID är någon slags branschstandard inom filmredigering. Stämmer detta? Vilket program används mest?

Kommer säkerligen på fler frågor senare..

Matt eller Glossy är ju en definitionsfråga. Jag själv har inga problem med en glossy.

Final Cut är nog det mest populära. Sen finns även mycket smått och gott i iMovie som ingår i iLife-paketet.

Japp, bara ansluta till trådlösa. Inga problem.

Har aldrig använt virusprogram på min iMac och Macbook Pro. Har scannat dock efter nåt års användande och inget där inte. Så näe, antivirus är inte nödvändigt men om du är orolig så kör på. Dock är det väl mest slöseri med plats o tid.

Installera uTorrent (bästa torrent-programmet) och det finns Adobe's att hämta..

Lycka till!
Citera
2012-01-10, 17:19
Medlem
Kristallkungs avatar
Jag har en fråga, jag har en extern hårddisk och undrar om man verkligen behöver köpa ett pogram för att det ska fungera att lägga in sakerna från hårddisken till datorn?
Tacksam för svar.
Citera
2012-01-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkung
Jag har en fråga, jag har en extern hårddisk och undrar om man verkligen behöver köpa ett pogram för att det ska fungera att lägga in sakerna från hårddisken till datorn?
Tacksam för svar.

Det ska verkligen inte behövas.
Citera
2012-01-16, 02:06
Medlem
evilapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkung
Tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Det ska verkligen inte behövas.

Det behövs om man av någon anledning inte vill formatera om hårddisken till HFS+ vilket är filsystemet som Mac OS X använder. De flesta diskar kommer förformaterade med NTFS men det är lätt att ändra detta. Problemet är dock att de då inte fungerar i Windows-miljö utan tredjepartsprogram.

Använd HFS+ med valfri disk så fungerar det hur bra som helst i Mac OS X.
Citera