2012-01-05, 01:41
Medlem
Magnanimitys avatar
Jag har försökt sluta snusa några gånger under hösten men aldrig riktigt tagit uppgiften på allvar. Så i och med årsskiftet bestämde jag mig för att gå "cold turkey" efter 7 års snusande. Jag har också jobbat hårt med att vända på dygnet, så jag har chockat min kropp på mer än ett sätt.

Problemet som jag har nu är att jag inte kan avgöra om alla mina symtom beror på nikotinabstinens eller om jag också är sjuk. Därför är det svårt för mig att avgöra om jag är frisk nog att träna eller inte.

Mina symtom är:

* Trötthet
* Koncentrationssvårigheter
* Återkommande men mild och kortvarig huvudvärk
* Känner mig svag i kroppen
* Drabbas ibland av yrsel
* Frossa
* Har ont i magen
* Irritation och slem i halsen
* Har bara hostat några gånger de senaste dagarna, men då är det djup och rasslande hosta.

Jag misstänker också att jag kan vara sjuk eftersom att folk i min omgivning är det. Vad tror ni? Är det någon som har upplevt liknande symtom av nikotinabstinens utan att vara sjuk?

Skulle vara väldigt bra om jag fick hjälp med att fatta det här beslutet eftersom jag är van vid att träna mycket och börjar bli extremt rastlös.
Citera
2012-01-05, 01:46
Medlem
Nagaxs avatar
Citat:
Omkring tre fjärdedelar av de som slutar upplever nikotinabstinens, som karaktäriseras av oro, rastlöshet, irritation, ilska, koncentrationssvårigheter, tankspriddhet, sömnstörningar, viktökning, tomhetskänslor samt nedstämdhet som ibland kan utvecklas till en depression som måste behandlas

http://www.fhi.se/Metoder/Halsoframjande-och-forebyggande-metoder/Motiverande-samtal/Tobak/

Ser inte ut som sjukdom, vart är febern? Dessutom är det vanligt för nikotinister att få djup rosslig hosta när de slutar, för visst rökte du väl ibland också?

Oavsett, spela roll, vänta ut det och njut av ett nikotinfritt liv!
Citera
2012-01-05, 02:09
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagax
http://www.fhi.se/Metoder/Halsoframjande-och-forebyggande-metoder/Motiverande-samtal/Tobak/

Ser inte ut som sjukdom, vart är febern? Dessutom är det vanligt för nikotinister att få djup rosslig hosta när de slutar, för visst rökte du väl ibland också?

Oavsett, spela roll, vänta ut det och njut av ett nikotinfritt liv!

Nej jag har inte rökt på flera år. Men eftersom mina sjukdomssymtom inte är så starka så borde jag våga träna imorgon i alla fall. Ska försöka sova lite nu och se om det blir bättre.
Citera
2012-01-05, 04:47
Medlem
Dreamerss avatar
Skulle nog kunna vara så att du dragit på dig en mild förkylning som sammandrabbat med nickoabstinensen och på så sätt göra det hela mycket värre.
Citera
2012-01-05, 10:30
Medlem
En-Kopp-Kaffes avatar
Låter onekligen som början på en nikotinabstinens. Du kommer nog nå peaken om cirka en vecka.
I mina år som doktor har jag stött på många extrema avtändnigar som heroin, benzo och amfetamin, men inget slår nikotin.

Jag rekommendera att du låser fast dig vid en stolpe och ber någon ta nyckeln, eftersom du kommer antagligen få kraftiga vredesutbrott och slå sönder allt som du ser. Tänk på att få i dig mat också, kan vara svårt att äta utan sin drog nikotin men försök med filmjölk och vatten.
Citera
2012-01-06, 17:00
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En-Kopp-Kaffe
Låter onekligen som början på en nikotinabstinens. Du kommer nog nå peaken om cirka en vecka.
I mina år som doktor har jag stött på många extrema avtändnigar som heroin, benzo och amfetamin, men inget slår nikotin.

Jag rekommendera att du låser fast dig vid en stolpe och ber någon ta nyckeln, eftersom du kommer antagligen få kraftiga vredesutbrott och slå sönder allt som du ser. Tänk på att få i dig mat också, kan vara svårt att äta utan sin drog nikotin men försök med filmjölk och vatten.

Nu vet jag inte om du är seriös eller om du driver med mig. Men det känns tack och lov som att det värsta är över nu. Tog mig till gymmet och körde ett lätt pass igår och mina förkylningssymtom försvann direkt. Blev också mycket lugnare, fick lättare att koncentrera mig och "dimman" försvann.

Det var lite jobbigt ett tag, men nu är jag glad för att jag fattade det här beslutet.
Citera
2025-11-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En-Kopp-Kaffe

what nikotin är ingenting jämfört med dedär sakerna haha t.om koffein atn är grövre en nikotin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in