Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-03, 18:22
  #1
Medlem
epost72s avatar
Alltså det verkar som att huvudsyftet är att vara först oavsett hur trådstarten ser ut.
Enligt min mening ska en trådstart innehålla en länk till vad som hänt en kort sammanfattning i form av ett citat från artikeln som postas. Samt naturligtvis en frågeställning.
Vidare bör rubriken innehålla: Ort, vad som inträffat samt datum.

Allmän uppmaning:
Tänk lite mer på trådvärdet, än att råka vara först med tråden.
Jo jag har varit i kontakt med moderatorerna men jag tycker att ämnet bör vädras offentligt då så enormt många trådstarter är under all kritik.

EDIT:
Nej detta är ingen kritik mot er som moddar i OoK och ABoK kritiken riktar sig mot användarna som inte inser att det är av vikt att göra en bra trådstart.
__________________
Senast redigerad av epost72 2011-12-03 kl. 18:30.
Citera
2011-12-03, 18:30
  #2
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag kan bara svara för mig själv, men om jag hinner upptäcka en skit-tråd innan andra fyllt på med info så den plötsligt har något värde så brukar jag slänga skiten. Det finns inget värre än trådar med en halvdålig rubrik, en länk till aftonbladet och sen frågan 'Någon som vet mer?'.
Citera
2011-12-03, 18:38
  #3
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag kan bara svara för mig själv, men om jag hinner upptäcka en skit-tråd innan andra fyllt på med info så den plötsligt har något värde så brukar jag slänga skiten. Det finns inget värre än trådar med en halvdålig rubrik, en länk till aftonbladet och sen frågan 'Någon som vet mer?'.

Det är bra, och jag märker fler som agerar liknande, kudos till er.

Egentligen är det inte så svårt.
1. En länk
2. Ett kort citat
3. En tydlig rubrik
4. En frågeställning
__________________
Senast redigerad av epost72 2011-12-03 kl. 18:41.
Citera
2011-12-03, 18:42
  #4
Medlem
Kungensbordells avatar
Så länge trådstarten inte ser ut som ånkelgunnar beskriver den så har jag inga problem med den.

En länk till det som har hänt, två rader om händelsen och kanske utdrag ur artikeln räcker för mig. Andra bättre skribenter brukar ju fylla på tråden rätt snabbt så att tråden blir mer hel.

Men det är klart, en riktigt fläskig trådstart är riktigt stimulerande.
Citera
2011-12-03, 18:46
  #5
Medlem
Dr_Dollars avatar
En idè till Modsen inne i ABoK är att kanske "förmoderera"...dvs göra en röd STOR text precis innan du ska posta nytt ämne eller svara på ämnet.

Citat:
Tänk på att det ska innehålla....och att du ska.....innan du postar detta inlägg
Citera
2011-12-03, 18:47
  #6
Medlem
KiaWs avatar
Nå, epost72 är inte ensam, och det kommer att bli något hårdare i ABoK.
Det finns nu ett nytt allmänt meddelande: https://www.flashback.org/announcement.php?f=249
Citera
2011-12-03, 18:47
  #7
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Så länge trådstarten inte ser ut som ånkelgunnar beskriver den så har jag inga problem med den.

En länk till det som har hänt, två rader om händelsen och kanske utdrag ur artikeln räcker för mig. Andra bättre skribenter brukar ju fylla på tråden rätt snabbt så att tråden blir mer hel.

Men det är klart, en riktigt fläskig trådstart är riktigt stimulerande.
Jag vänder mig då mot personer som postar en länk till random tidning med kommentaren "vem är detta som det handlar om" eller liknande. Det startas X antal sådana trådar per dygn.

Jag vill få folk att inse hur stor betydelse själva starten har...
Citera
2011-12-03, 18:49
  #8
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag vänder mig då mot personer som postar en länk till random tidning med kommentaren "vem är detta som det handlar om" eller liknande. Det startas X antal sådana trådar per dygn.

Jag vill få folk att inse hur stor betydelse själva starten har...
Det blir ju dessutom riktigt drygt om trådstarten bara innehåller en länk och den länken sen försvinner eller ändras. Nu ska man dock inte citera hela artiklar eftersom det bryter mot regelverket, men ett par-tre meningar bör de flesta lyckas skrapa ihop.
Citera
2011-12-03, 18:50
  #9
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nå, epost72 är inte ensam, och det kommer att bli något hårdare i ABoK.
Det finns nu ett nytt allmänt meddelande: https://www.flashback.org/announcement.php?f=249

Tackar...

Vi får hoppas att folk tar del av meddelandet.
Fan vad gött, verkligen detta uppskattas något enormt.
Citera
2011-12-03, 19:04
  #10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det blir ju dessutom riktigt drygt om trådstarten bara innehåller en länk och den länken sen försvinner eller ändras. Nu ska man dock inte citera hela artiklar eftersom det bryter mot regelverket, men ett par-tre meningar bör de flesta lyckas skrapa ihop.
Japp naturligtvis ska man ha 0.08 i åtanke och citera det väsentligaste i artikeln.

Jag kräver inte så mycket av frågeställningen i övrigt, det kan vara "någon som vet mer?" huvudsaken är att man utifrån trådstarten vet vad det handlar om utan att behöva klicka på länken.
Citera
2011-12-03, 19:32
  #11
Medlem
epost72s avatar
Nu återstår det bara att införa något liknande i OoK, som dras med lite samma typ av problem.

https://www.flashback.org/t1722124
Citera
2011-12-03, 23:09
  #12
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är bra, och jag märker fler som agerar liknande, kudos till er.

Egentligen är det inte så svårt.
1. En länk
2. Ett kort citat
3. En tydlig rubrik
4. En frågeställning
Jag har åtminstone en mildare syn på tunna trådstarter i ABoK, jämfört med andra fora. Informationen kring brottet är som gott som alltid mycket knapphändig. Men det du presenterar är åtminstone ett minimikrav. Sen vet du (som ex-mod) att det handlar om timing. Är vi online så korgar vi alltid "något som vet något", innan tråden har hunnit växt med hundra inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback