• 7 352 online
  • 1 138 663 medlemmar
  • 58 984 726 inlägg
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-11-11, 12:46
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är du helt tappad?

Han ÄR häktad i sin frånvaro.

Från åklagarmyndighetens hemsida:
"September 2010
Julian Assange anhålls i sin frånvaro.

18 november 2010
Marianne Ny begär Julian Assange häktad i sin frånvaro, på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt, tre fall av sexuellt ofredande samt olaga tvång. Skälet är att han inte kunnat höras under förundersökningen.

Stockholms tingsrätt beslutar att häkta Assange i sin frånvaro, i enlighet med häktningsframställan.

För att verkställa häktningsbeslutet beslutar åklagaren att efterlysa Assange internationellt och utfärda en så kallad europeisk arresteringsorder."

Anhållan begärdes först efter att JA lämnat landet.
Häktningsskälet är om man skall vara petig inte HäPM utan att han inte kunnat höras.
Och det är inte sant. Man ville inte höra JA när han var i Sverige, och att MN godkände att JA lämnade landet.

Ber om ursäkt. Jag borde naturligtvis ha skrivit att det krävs mer graverande skäl för att han fortsättningsvis ska vara häktad.
Citera
2011-11-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Ber om ursäkt. Jag borde naturligtvis ha skrivit att det krävs mer graverande skäl för att han fortsättningsvis ska vara häktad.

Varför ska vi tro på detta ditt påstående?

Jag håller förstås med om att det borde krävas väsentligt allvarligare gärningar för att häktning ska komma ifråga. Men från detta "böra" måste man skilja det maktrealistiska perspektivet.
Senast redigerad av GoodwinStrawman 2011-11-11 kl. 13:20.
Citera
2011-11-11, 15:28
Medlem
nabos avatar
Citat:
Återigen, jag uttalar mig inte om hans skuld, men det är något ytterst märkligt i att han inte vill infinna sig för förhör. /.../
Så, återigen, varför vägrar JA komma till förhör i Sverige?

Julian verkar ha fattat beslut om att komma till Stockholm, senast 6 december.
Sex personer följer med. WL har varit en non profit organization och de sex behöver husrum utan hotellkostnader.
Den som kan ordna boende, kontakta Ullman PR AB, 08 702 31 50, www.ullmanpr.se
Citera
2011-11-11, 15:32
Medlem
Citat:
[Till Albertus Pictor]

Är det inte lite underligt att inte mer fakta om JA vistelser i Sverige kommer fram? OM han nu var en sådan fähund som du insinuerar borde det väl vara enkelt att få fram mer på honom. Varför kommer det inte fram mer fakta om JA. Han har varit i Sverige många gånger.
Kan det bero på att AA/SW historien är ett falsarium? Eller vad beror det på?
Vem var den kvinnliga journalisten som JA besökte våren 2010 som var/är rädd för CIA?
Kan du gräva fram det så har du bidragit med något för en gångs skull.

Att Albertus Pictor enbart dyker upp när CB+TB kritiseras borde väl ändå vara ett gott tecken på var Albertus Pictor hör hemma någonstans.

I övrigt så har CB+TB:s nya pilotfall visat sig vara ett direkt anfall på den nuvarande justitieministern. Inte enbart försöker de bruka lagar utan relevans, de försöker även bryta mot juridikens retroaktiva teorem, dvs. att en lag inte har någon bäring förrän den införts. TB+CB processar alltså för att man ska kunna använda ny och eventuellt oinförd lagstiftning retroaktivt. Vad kommer näst, ett åtal mot Karl den XII, Erik den XIV eller Gustav Vasa för folkmord?
Citera
2011-11-11, 15:35
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Att Albertus Pictor enbart dyker upp när CB+TB kritiseras borde väl ändå vara ett gott tecken på var Albertus Pictor hör hemma någonstans.

Snacka om guilt by association. Ohederlig argumentation.
Citera
2011-11-11, 15:42
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Julian verkar ha fattat beslut om att komma till Stockholm, senast 6 december.
Sex personer följer med. WL har varit en non profit organization och de sex behöver husrum utan hotellkostnader.
Den som kan ordna boende, kontakta Ullman PR AB, 08 702 31 50, www.ullmanpr.se

Intressant information. Tack, nabo!
Citera
2011-11-11, 16:03
Medlem
longbow4ys avatar
Ullman?
http://www.dagensmedia.se/asikter/de...cle2505315.ece

"........Varför blir (främst) kvinnor, inte sällan de som kallar sig själva feminister, så provocerade? Så här skrev feministen Anna Ardin om vår inbjudan:

"Tack för inbjudan, men med tanke på att min enda relation med Ullman PR är ett bråk med Harald om Berns......................""

Citera
2011-11-11, 16:11
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ullman?
http://www.dagensmedia.se/asikter/de...cle2505315.ece

"........Varför blir (främst) kvinnor, inte sällan de som kallar sig själva feminister, så provocerade? Så här skrev feministen Anna Ardin om vår inbjudan:

"Tack för inbjudan, men med tanke på att min enda relation med Ullman PR är ett bråk med Harald om Berns......................""

Det är samma Ullman som sitter i polisnämnden i Stockholm och som läxade upp Irmei Krans för hennes skriverier om Assange på Facebook. Och som polemiserade mot Mattias Wiggberg:

"Harald Ullman: Är det fler än jag som underar hur det är ställt med det svenska åklagarväsendet? Behandlingen av Julian Assange är rent häpnadsväckande i sin inkonsekvens....

Mattias Wiggberg: Är det förstahandsuppgifter reflekterade i Din juridiska skolning som får Dig att undra?

Harald Ullman. Mattias, just precis!"

https://www.flashback.org/sp30194684

Niklas Svensson ogillar Ullman starkt. Skall vi förvänta oss att NS vaknar till liv nu igen?

https://www.flashback.org/sp30189959
Senast redigerad av trenterx 2011-11-11 kl. 16:30.
Citera
2011-11-11, 16:43
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Det bero på vad skälet till häktning är.
"Skäl för häktning föreligger om det:

på brottet finns ett lagstadgat straffminimum på minst 1 år och det inte är uppenbart att skäl för häktning saknas, och något av:
finns risk för återfall i brott (recidivfara), eller
finns risk att den misstänkte förstör bevis eller på annat sätt påverkar utredningen om brottet (kollusionsfara),
finns risk att den misstänkte undanhåller sig lagföring eller straff (flyktfara),

eller vid "sannolika skäl" oberoende av brottets beskaffenhet:

den misstänkte saknar fast hemvist i Sverige, och kan anta vilja lämna landet, såsom en utländsk besökare.
om han är okänd och vägrar att uppge namn och hemvist eller om hans uppgift om detta kan antas vara osann."

Med det fettextade villkoren kan JA hållas häktad så länge MN behagar. Samma MN som själv skrivit i en rapport att:
"Först då mannen frihetsberövas och kvinnan i lugn och ro hinner få lite perspektiv på sin tillvaro, får hon en chans att upptäcka hur hon egentligen behandlas"

"Marianne Ny menar att lagföringen har god effekt som skydd för kvinnan, även i de fall gärningsmannen åtalas men inte döms."

http://www.domstol.se/Publikationer/...fridslagen.pdf

Det verkar som MN målsättning är att frihetsberöva JA. Oavsett domstolens beslut.

Tror du MN vill ha honom frihetsberövad? Mitt svar ja.
Tror du JA blir frihetsberövad av en dom baserad på HäPM? Mitt svar är nej.
Tror du häktning inför domstolsprövning är enda sättet att få honom frihetsberövad?
Mitt svar är ja, och bara på grund av det ovan fetade att han saknar hemvist i Sverige. Inget annat.
Tror du MN då vill påskynda förhören med JA när han är här? Mitt svar är nej.

Däremot tror jag att om JA kommer hit NU eller som det ryktas i december har MN svårt att förhala förhören med det mediatryck som trots allt finns.

Och det är en stor skillnad mot läget för ett år sedan då HäPM ej var läckt.
Nu inser tom personer på MSM kulturredaktioner att det inte finns något case i HäPM.

För övrigt är jag förvånad att JA avhandlas på MSM kulturredaktioner och bara där.
Kulturredaktionerna tycks ha blivit vår tids politruker som lägger sig i allt.
Kulturredaktionen skriver och kommenterar om inrikespolitik, utrikespolitik, feminism, kriminalhändelser, sport och media. Inget ämne är för stort för de stackars allvetarna som kan och vet allt. Trots sin ungdom. Genom att skriva på kultursidorna kan de kalla sig journalister men slipper kontrollera fakta. Nu kan de fritt rapa upp de åsikter som krävs för att kunna betala sin insatslägenhet på söder.
Citera
2011-11-11, 17:00
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Har någon försökt att få ut från SKL deras arbetsblad angående trasiga kondomer?
I arbetsbladet borde det komma fram om vilka kontakter den anvarige teknikern/polis haft med varann och hur de analyserat materialet.
Citera
2011-11-11, 17:39
Medlem
the saints avatar
Expressen:

Julian Assange kommer till Sverige

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...r-till-sverige

Citat:
Varför väljer ni att företräda Assange?
– Han är helt oskyldig till våldtäkt, jag har läst polisförhören och han är oskyldig. Han har rätt att få hjälp i den här hårda medievärlden. Och jag tror att åklagaren kommer att lägga ner det här åtalet, säger Harald Ullman.
Om Assange delar den uppfattningen – varför har han då inte valt att komma hit tidigare?
– För att han är rädd för att bli utlämnad till USA, säger Harald Ullman

Jag tror att det är klokt att oupphörligt dra fram JA:s argument att han fruktar att bli utlämnad till USA. Det bör försvåra för Sverige att verkligen göra detta.
Senast redigerad av the saint 2011-11-11 kl. 17:41.
Citera
2011-11-11, 17:50
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Expressen:

Julian Assange kommer till Sverige

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...r-till-sverige

Jag tror att det är klokt att oupphörligt dra fram JA:s argument att han fruktar att bli utlämnad till USA. Det bör försvåra för Sverige att verkligen göra detta.

Expressen uppger Dagens media som källa.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3342667.ece
Men Dagens Media publicerar uppgifterna en timme efter Flashbacks Nabo. Och citaten i dagens Media är hämtade från inläggen på FB idag. Grattis Dagens Media. Det lönar sig att ha löpande koll på tråden.
Citera