Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-26, 10:01
  #1
Avstängd
stuxnets avatar
Avser tråden: https://www.flashback.org/t1275257

Denna tråd på Flashback är en av de mest lästa och mest bevakade i och utom landet.
Många medlemmar gör div utomordentliga grävjobb och bifogar länkar med bra källsidor.
Sedan tråden startade i Aug 2010 har denna tråd utsatts för 3-4 storstädningar där även vital info och länkar med detaljer har tagits bort, något bra svar har aldrig kommit från Flashbacks sida i detta. Senast länkades originalkälla till den australiska tv-intervju med Assange som sen SVT Agenda klippte om och förvanska helt, denna togs bort helt, och när en medlem hittat en ny person som ingår i det gäng bland målsägarnas vänner med direkta kopplingar till vita huset försvann även detta omgående.

I princip har de senaste 2 dagarna raderats bort, medan saker av mindre intresse i tråden får stå kvar, detta skär sig direkt i fråga om OT, och de detaljer som grävts fram ingår i den soppa som vi idag kallar för "förundersökningen". Trådens innehåll och dess förgreningar i detta mycket delikata fall som sätter Sverige i blinkfånget har nu blivit så korrupt att man börja undra vad som försigårr.

Det går inte att starta en ny tråd varje gång som en ny person med en specifik agenda i Assangefallet dyker upp, medlemmarna här utför ju själva en förundersökning i vad som hände i och omkring Assange när han kom i klammer med svensk rättvisa, vilket helt klart har visat att detta styrts politiskt. Flashback har nu börjat förlora vitala grävare som nu istället läger ut resultaten på olika bloggar. Så hur ska Flashback ha det, helt klart förekommer olika åsikter i moderering beroende på vem "som går passet", men att radera i princip 2 dagar med div info skär sig totalt när man ser vad som får stå kvar. Eller har även Flashback med juridiskt säte i N.Y fått "rekommendationer" att städa bort vissa "detaljer" som hade platsat i en adekvat förundersökning.
Citera
2011-10-26, 10:08
  #2
Moderator
najass avatar
Har du kollat med modsen i delforumet? Det är där du ska börja.
Citera
2011-10-26, 10:43
  #3
Avstängd
stuxnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Har du kollat med modsen i delforumet? Det är där du ska börja.

Jodå, vi har haft kontakt tidigare där en mod återställde en del inlägg, men åtgärderna varierar med vem som modererar, och en del andra användare har hamnat i div interna gräl med mod.
Vi har haft en jättebra mod ett tag, men denna verkar ha dragit sig tillbaka där andra nu tagit över så nu svajar tråden rejält, och att bara ta kontakt än en gång funkar inte i längden beroende på vem "som sitter passet", därför anser jag att det är tid att lyfta upp frågan publikt, dessutom kom en av deltagarna i konflikt med en mod som valde att stänga av deltagaren för ohörsamhet. Jag känner också att interna pm inte heller löser problemet på lång sikt för det återkommer i cykler, utan det bör lyftas upp, och tråden är en av FB:s bästa, då måste den också hanteras varsamt och rakt, och inte drabbas av olika subjektiva synsätt beroende på vem som sitter passet.

Sen bör det tilläggas att denna tråd även hårdbevakas internationellt, så moderatorerna företräder FB i sina ageranden. Admin kanske kunde titta i cahcen på det som raderats i tråden och komma med egna synpunkter i ämnet, för tråden är mycket speciell och beroende av detaljerna, tar man bort ledtrådarna blir som sagt hela tråden korrupt och då är allt arbete bortkastat.
Citera
2011-10-26, 11:01
  #4
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Jodå, vi har haft kontakt tidigare där en mod återställde en del inlägg, men åtgärderna varierar med vem som modererar, och en del andra användare har hamnat i div interna gräl med mod.
Vi har haft en jättebra mod ett tag, men denna verkar ha dragit sig tillbaka där andra nu tagit över så nu svajar tråden rejält, och att bara ta kontakt än en gång funkar inte i längden beroende på vem "som sitter passet", därför anser jag att det är tid att lyfta upp frågan publikt, dessutom kom en av deltagarna i konflikt med en mod som valde att stänga av deltagaren för ohörsamhet. Jag känner också att interna pm inte heller löser problemet på lång sikt för det återkommer i cykler, utan det bör lyftas upp, och tråden är en av FB:s bästa, då måste den också hanteras varsamt och rakt, och inte drabbas av olika subjektiva synsätt beroende på vem som sitter passet.

Sen bör det tilläggas att denna tråd även hårdbevakas internationellt, så moderatorerna företräder FB i sina ageranden. Admin kanske kunde titta i cahcen på det som raderats i tråden och komma med egna synpunkter i ämnet, för tråden är mycket speciell och beroende av detaljerna, tar man bort ledtrådarna blir som sagt hela tråden korrupt och då är allt arbete bortkastat.

Fetning 1: Ingen moderator kan stänga av en annan FB:are på eget bevåg. Allting som rör avstängningar röstas fram där samtliga mods kan göra sin stämma hörd. Desutom är det ju vid ohörsanmhet så att det krävs ett gäng föreelser för att det ska kunna vara aktuellt, och har inget med enskilt inlägg i en tråd att göra.

Fetning 2: Inläggen mjukraderas bara av modsen, och alla mods kan se allt som raderats av andra mods.

Bara för att undvika konspirationsterier om att enskilda mods kör med egen agenda.

Sen hade det nog ändå varit en snabbare väg att gå att PM:a de moderatorer som är ansvariga för delforumet så kunde dessa diskutera. Ska dock peta på dem så de ser denna tråd.
Citera
2011-10-26, 11:14
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Tråden är svårmodererad. Den svävar gärna ut i sidodiskussioner som absolut inte är topic.
Sedan finns det sidodiskussioner "light" som är lite svårare att bedöma.

Kan TS kanske utveckla vad du anser har gått snett i modereringen, mer detaljer? Specifika inlägg/diskussioner?
Visar det sig att det är en felbedömning från vår sida så är det ju inte så svårt att återställa inläggen.
Citera
2011-10-26, 11:45
  #6
Medlem
KiaWs avatar
Nu har visserligen jag inte modererat i den tråden på ett tag, men det är inte så att tråden ska behandla alla vinklar, vill man tex diskutera medias hantering av fallet görs det i Medier och journalistik, vill man diskutera de politiska spelen görs det i Politik osv.
Gränsen är inte alltid självklar, en diskussion kan tex starta med att målsägande har en agenda med anmälan och denna diskussion fördjupas och man hamnar i en diskussion om "#Prata om det". Denna fördjupning blev en egen tråd och ligger numera i Feminism och jämställdhet.

Flertalet andra diskussioner har fördjupats, men då det funnits trådar i andra forumsdelar som tagit upp eller berört dessa ämnen har inte diskussionerna brutits ut utan vi har valt att radera de inlägg som inte gjort återkoppling till själva brottsanklagelsen.

Dock ska sägas att det mycket väl kan ha varit så att enstaka inlägg kan ha blivit raderade pga missuppfattning, dock är det svårt att avgöra om inte användarna tar kontakt med oss och förklarar varför inlägget är viktigt för diskussionen.

Det är,precis som TS säger, många förgreningar men tråden i Aktuella brott och kriminalfall bör försöka hålla sig till själva brottsfallet ur krimvinkel så långt det går men av fallets natur har detta inneburit väldigt många yttre händelseförlopp som i sin tur angränsar till andra ämnesområden.

Det bästa är alltså att föra en dialog med moderatorerna om man inte förstår modereringen.
Citera
2011-10-26, 11:48
  #7
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tråden är svårmodererad. Den svävar gärna ut i sidodiskussioner som absolut inte är topic.
Sedan finns det sidodiskussioner "light" som är lite svårare att bedöma.

Kan TS kanske utveckla vad du anser har gått snett i modereringen, mer detaljer? Specifika inlägg/diskussioner?
Visar det sig att det är en felbedömning från vår sida så är det ju inte så svårt att återställa inläggen.

Den som startade tråden, Darkwand, ställde frågan i första inlägget:

”Nu är frågan bara om CIA ligger bakom eller om han är en skitstövel”.

Det är just nu ingen som diskuterar CIA:s ev. inblandning. Däremot har vi diskuterat Karl Rove, amerikansk högerpolitiker, som är expert på negative campaigning. Rove har tidigare använt falska anklagelser för att få amerikanska motståndare bakom lås och bom. Rove har täta kontakter med Sverige, och var i Almedalen sommaren 2008. Där hade han ett inofficiellt möte med ett antal personer, bland annat från PR-byrån Prime.

De inlägg som försvann, bland annat mitt eget handlade om kontakterna mellan Rove och namngivna personer på Prime PR. Jag redovisade att en av PR-direktörerna på Prime fortfarande är Facebook-kompis med Anna Ardin, plus hela gänget bakom kampanjen ”#prataomdet plus Beatrice Ask. Jag kan inte begripa att det skulle vara off-topic. Samma gäller, så vitt jag begriper, för de flesta kringliggande inlägg. Det finns mer att redovisa i frågan om kontakterna mellan Prime och Rove, men just nu känns det inte meningsfullt att försöka.
Citera
2011-10-26, 12:33
  #8
Medlem
Jag skulle tro att "andra sidan" sitter och RP ar olika inlägg - kolla rp statistiken i förhållandet medlemsskapstid/inläggsfrekvens och ämne/och användare. Statistisk kriminologisk fakta undersökning.
Citera
2011-10-26, 12:39
  #9
Avstängd
stuxnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskaFaran
Jag skulle tro att "andra sidan" sitter och RP ar olika inlägg - kolla rp statistiken i förhållandet medlemsskapstid/inläggsfrekvens och ämne/och användare. Statistisk kriminologisk fakta undersökning.

Utmärkt anmärkning, för detta är något som enbart modsen har kännedom om, och när det nu är flera som modererar denna tråd har jag en känsla av att moddarna genom sin vakthållning har svårt att få överblick när vissa kör rp i system för att få bort vissa länkar och detaljer i denna mycket snåriga och politiska kriminalfall, tänk på vilka som är motståndarna till denna typ av tråd, vi har med många tungviktare att göra.....


Själv la jag t.ex in youtube-länken, där Assanges f.d medarbetare Daniel Domsheit-Berg i kamera erkände att det var han som gick till tidningen Freitag och publicerade Julians koder, vilket senaten i USA just nu spinner på, vilket är en del av organisationen mot JA, och trådens syfte är att ta reda på om Assange tänkte med kuken eller om nu andra intressen/organisationer "hjälper till " i våldtäkts-målet mot JA- som inte ens är ett mål ännu - för han har inte ens förhörts men sitter med fotboja och utsätts just nu för en medveten juridisk fördröjning.

Tråden påvisar klantig svensk polis - politisk inblandning - utrikes inblandning på mycket hög nivå, så detta är inte ett vanligt våldtäktsfall - utan en rejäl soppa och efterforskningarna kommer därför att hamna utanför adekvat polisiär verksamhet-helt beroende på att just andra som inte är poliser lagt sig i hela processen i syfte att styra ärendet i viss riktning. Kan vi inte tillåta att organisation x-y-z nämns, blir tråden helt korrupt, så denna tråd borde få amnesti från sedvanlig gränsdragning, just pga de förgreningar som ärendet spritt sig i, här sitter Flashback på första parkett när världshistoria skrivs, och är själv en av aktörerna, och så kvaddar man hela innehållet...
Flashbacks grundstolpe är KFK (KVALITET FRAMFÖR KVANTITET), just nu påminner tråden om en bok där flera sidor rivits ur....
__________________
Senast redigerad av stuxnet 2011-10-26 kl. 12:46.
Citera
2011-10-26, 13:35
  #10
Medlem
petterpeppars avatar
Ja, t ex (för att ta mitt raderade inlägg, jag har lite sämre koll på alla de andra som också blev raderade) så bör det vara on topic i tråden att påpeka att massmedia missvisande kallar husarresten för "här gömmer sig Assange". Visst, inlägget passar *även* i en mediatråd eftersom en mediaorganisation nämns i inlägget. Men själva brottet (den misstänkta våldtäkten) nämns ju också i inlägget och är i själva verket centralt. Om man modererar bort samtliga inlägg som eventuellt även skulle kunna passa i en annan tråd så blir det ju ingenting kvar av tråden. Och - viktigast av allt - omöjligt att diskutera och komma framåt.
Citera
2011-10-26, 14:34
  #11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag vill bara uppmärksamma alla som tänker skriva i den här tråden på regel 0.06. Detta kommer alltså inte bli en generell slasktråd där alla som som är missnöjda med hur just deras inlägg hanterats i Assange-tråden ska få dela med sig av sitt missnöje.

Diskussionen ska alltså ligga på en generell nivå, inte avhandla specifika åtgärder.

// Mod
Citera
2011-10-26, 15:04
  #12
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Utmärkt anmärkning, för detta är något som enbart modsen har kännedom om, och när det nu är flera som modererar denna tråd har jag en känsla av att moddarna genom sin vakthållning har svårt att få överblick när vissa kör rp i system för att få bort vissa länkar och detaljer i denna mycket snåriga och politiska kriminalfall, tänk på vilka som är motståndarna till denna typ av tråd, vi har med många tungviktare att göra.....

Tråden är lätt en av Flashbacks bästa någonsin, och jag tvivlar inte en sekund på att den nog är en av de i särklass svåraste att moderera också. Har själv ett tag rp-at tydliga OT inlägg som avhandlade alla andra domar i våldtäktsfall i Sverige (ungefär) för att försöka få tråden att hålla sig till ämnet: just detta fall. Samtidigt blir det allt knepigare att hålla reda på alla spelare i fallet, då de är många.

Alla trådar som fötts ur denna börjar bli ganska många nu också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback