Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-10-23, 19:20
  #35773
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det är aldrig bra att vara tvärsäker. Men när det gäller kondom-historien är det absolut motiverat att påvisa motsägelser i förundersökningen. Och en trolig bevisförfalskning.

I Gehlins PM av den 20 oktober står det:
”På kondom från MÄ2 bostad har det inte hittats något DNA.”
Åtta dagar senare heter det i ett nytt PM från Gehlin.
”I ett tidigare PM har jag skrivit att på kondomen som använts hos Anna Ardin hade det inte hittats DNA. Det stämmer inte enligt Anders Nilsson. Han sade att det ser något men att det inte går att tyda.”

Den förste forensikern säger alltså något annat än den andre. Eller bluffar Gehlin?

Uppgiften att detta ”något” var mitokondrieDNA kom från Publicistklubben vill jag minnas.
I Dagens DN skriver Karin Bojs om historien om att Ingmar Bergman blivit bortbytt vid födelsen. Beviset var en DNA-analys genomförd av Rättsmedicinalverket. Nu har det bevisats, genom Ny Teknik som grävt i frågan, att beviset var bluff. Det var i själva verket mitokondrieDNA från en tekniker som man hittat.

DNA-testet på Sofia Wilens kondom var däremot positivt. Där fanns massvis med DNA (cell-kärneDNA). Gehlins förklaring till att man inte hittat DNA, nämligen att ”människor ger ifrån sig olika mängder DNA” är alltså vilseledande här.

Visst räcker kondomhistorien till ett scoop för någon tidning som inte bangar att bryta tystnaden kring rättsprocessen. Ny Teknik kanske kunde göra om sin bravad om RMV, till att börja med?

Den nu frikände barnläkaren på Astrid Lindgrens barnsjukhus är värd att nämna. Tre års helvete, och man kan konstatera att hon är kvinna, hon hämtades brutalt på arbetsplatsen och satt oskyldigt häktad och att det blodprov som tagits inte dög.

Lägg till SÄPO-mannen som frikändes på grund av ett felaktigt rättsintyg utfärdats av Lotti Helström.

Och plötsligt så får man fundera på om JA verkligen är unik, speciell och utpekad politiskt. Den kvinnlige barnläkaren och SÄPO-mannen passar inte in i den konspiratoriska mallen.

Om man ska vara ärlig.
Citera
2011-10-23, 19:35
  #35774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det är väldigt troligt. Men om anklagelsen om våldtäkt mot Sofia Wilen skulle hänga på Ardins oanvända kondom blir det ett hopplöst mål för Ny och Borgström.

Frågan är vilka diskussioner som Anna Ardin hade med Claes Borgström eller Mats Gehlin innan hon lämnade in en (falsk) kondom. Och vad Ny och Borgström uppmuntrat till. Just då var det kanske viktigast att målet fortsatte även om bevisen inte höll?

Att anklagelsen om våldtäkt stod kvar var avgörande för att misstänkliggöra Assange, för att i hemlighet anhålla honom den 27 september och för att kunna avslå Assanges anhållan om uppehållstillstånd den 18 oktober. Syftet uppnått?

Min gissning är att CB kontaktades av Ardin och SW redan på fredagen eller lördag morgon efter Klarabesöket. CB har varit iögonfallande svajig och diffus på tidpunkten när han först fick kontakt med duon.

I förhöret på fredagen nämner SW ingenting om trasig kondom, först senare efter helgen, i samband med inlämnandet av SW-kondomen, kommer anmärkningsvärt väl passande nya uppgifter om "ballongliknande ljud".

Fram till förhören på Klara tror jag inte att det är någon planterad setup eller andra mystiska bakomliggande motiv som ligger bakom händelseförloppet. Det styrs istället mest av att Ardin är felkopplad, elak och för stunden allmänt hatisk efter att ha blivit ratat av en vit heterosexuell man.
Vad som sen sker via Ny et al. kan mycket väl stämma med syftet att neka JA uppehållstillstånd som du skriver.

Vad gäller J666 fundering kring rättsintyget - borde inte det vara inkluderat i HäPM om intyget innehöll något som talade för att JA begått våldtäkt i Enköping? Att det var ett ganska beigt intyg pekar också EF:s beslut på, att lägga ned misstanken om våldtäkt gällande SW. EF borde haft tillgång till innehållet i intyget när hon fattade beslutet.
Citera
2011-10-23, 19:35
  #35775
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det är väldigt troligt. Men om anklagelsen om våldtäkt mot Sofia Wilen skulle hänga på Ardins oanvända kondom blir det ett hopplöst mål för Ny och Borgström.

Frågan är vilka diskussioner som Anna Ardin hade med Claes Borgström eller Mats Gehlin innan hon lämnade in en (falsk) kondom. Och vad Ny och Borgström uppmuntrat till. Just då var det kanske viktigast att målet fortsatte även om bevisen inte höll?

Att anklagelsen om våldtäkt stod kvar var avgörande för att misstänkliggöra Assange, för att i hemlighet anhålla honom den 27 september och för att kunna avslå Assanges anhållan om uppehållstillstånd den 18 oktober. Syftet uppnått?

Jag gissar att pratet gått i dessa banor från Gehlins/Borgströms håll: "du Anna sade ju att du varit med om något liknande. Det är det som gjort det här fallet så mycket mer intressant. En vag indikation på att någon skulle ha brytit en överenskommelse om att använda kondom är en sak - den kan man inte så lätt gå vidare med. Men då säger du alltså att du varit med om samma sak. Och ni säger båda att ni nog har bevisen hemma i form av sönderrivna kondomer. Så hem och leta i alla hörn och vrån!"
Citera
2011-10-23, 19:54
  #35776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrastapopolos
...
och på temat
http://www.politicalprosecutions.org/
lobbyism, och hur lobbyister och PR-byråer tänker och arbetar kommer vi osökt in på
PR-kampanjen "OPENLEAKS - det ofarliga alternativet".

Dem som (liksom jag) är övertygade om att
"Daniel Schmitt" aka Daniel Dumbsheit Berg är ungefär lika
kunnig/intresserad av frågor om "Press och yttrandefrihet" som
han är intresserad "Grafisk formgivning" har säkert slagits av tanken
att skapandet av den snygga , men helt innehållslösa, hemsidan

http://openleaks.org/

troligtvis överlåtits till någon annan.

Jag kollade på TV idag (MSM ) fick jag se ngt ganks kul. Jag såg reklamfilmen
"VW-think blue the symphony" och tyckte att jag sett det någonstans förut.
(Jfr introfilmen på openleaks.org med VW-reklamfilmen:

http://www.youtube.com/watch?v=hsT-GZVuaco

(Jämför inte endast "bildspråket" och övergripande stil...utan detaljer som hur man tecknar människor och lägger in små-(mycket karaktäristiska) "vimplar" här och var med text i):

Vad tror ni? Jag törs (nästan) sätta en slant på att Openleaks (åtminstone den mesta arbetet) skapatsav detta gäng (sångaren undantagen) .

http://thinkblue.volkswagen.com/en_C...hony#making-of

Nej du har helt fel.

I princip vem som helst som jobbar med marknadskommunikation, grafisk form, teckning eller animation professionellt ser direkt att dessa två verk inte är av samma personer. Båda verken ligger dock inom samma trendriktning och är skapade av personer som vill ligga rätt i tiden. Openleaks videon är dock helt i avsaknad av egen kreativ ansats och är en typisk kopia på trenden och är defenitivt inte ett jobb av superproffs. VW-videon däremot har en egen kreativ ansats och utvecklar trenden vidare på ett sätt som bara superproffs kan göra. Sannolikheten att det är samma team är nära noll.

Det vore väldigt bra om det hittades fakta som tydliggör exakt vad Openleaks är, men detta är ett villospår. Sorry, annars ett bra försök
Citera
2011-10-23, 20:47
  #35777
Avstängd
DrKrastapopoloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Nej du har helt fel.
[...]
Det vore väldigt bra om det hittades fakta som tydliggör exakt vad Openleaks är, men detta är ett villospår. Sorry, annars ett bra försök

Hatten av för klargörandet.
(dvs jag tvivlar inte på att f-boy (och inte jag) är den som vet vad han pratar om här)
Citera
2011-10-23, 21:40
  #35778
Medlem
Intellectuss avatar
De tar upp Julian på agenda på SVT2 snart.
Citera
2011-10-23, 21:44
  #35779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrastapopolos
Omtanke om medsyster-spåret...?

Prova och se om du kan utveckla din tankegång... är din tolkning kanske att man skulle förfalska bevismaterial för "en så enkel grej som att tvinga fram ett hivtest"?
Ett hivtest som Assange redan tagit.
Allt för att visa omtanke om "kashmirbruden"
Som nu tvingats gå under jorden. Märk väl, INTE PGA av hennes egna trovärdiga historia (till polisen) utan
PGA det är de FALSKA våldtäksanklagelserna, det uppenbart politiskt motiverade "meta-åtalet", och den medföljande mörkläggnings-massmedia-kampanjen?

Däremot betvivlar jag INTE att AA var rasande på Assange (på riktigt), grundorsak oklar (men jag KAN tänka ut motiv)..
Men upprördheten hade INTE med personligt upplevda sexuella övergrepp att göra. Och det verkar hon ha varit väl medveten om...så om sexet varit bra eller dåligt (skulle jag tro) hade det marginellt inflytanhennes humör (tja..jag tror nästan att vi kan stryka svartsjuka också).


Min tolkning är att AA är den typ av feminist som går över lik för det hon tycker är rätt. Eftersom hon anser att SW blivit våldtagen av JA så sätter hon dit JA oavsett om det skadar SW eller inte. SW tillhör ju inte de upplystas skara och därför behöver inte AA ta hänsyn till SW. JA är ett hot mot alla kvinnor och ska därför straffas... Detta är min egen lilla teori som kan vara helt fel...
Citera
2011-10-23, 22:04
  #35780
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectus
De tar upp Julian på agenda på SVT2 snart.

DDB fick berätta om att Assange hotat honom, och så även Gaia-donnan från Island men hon svarade på frågan "hur har han hotat dig?" med "Det kan jag inte gå in på." vilket kändes rätt märkligt,

Och vem är "arkitekten"?

Noterade att det hela avslutades med att jornalisten sa (ungefär): "Vilken dag som helst nu kommer målet i London avgöras för om Assange kan utlämas till Sverige och förhöras om misstankarna.." dvs det beskrevs korrekt.
Citera
2011-10-23, 22:48
  #35781
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagar
Min tolkning är att AA är den typ av feminist som går över lik för det hon tycker är rätt. Eftersom hon anser att SW blivit våldtagen av JA så sätter hon dit JA oavsett om det skadar SW eller inte. SW tillhör ju inte de upplystas skara och därför behöver inte AA ta hänsyn till SW. JA är ett hot mot alla kvinnor och ska därför straffas... Detta är min egen lilla teori som kan vara helt fel...
Tror personligen att det ligger mycket i det du skriver.

För övrigt var kvällens reportage om JA i Agenda i SVT en besvikelse, den enda information som rörde rättsfallet var uppgiften att beslut om utlämning väntas i veckan.

Agenda sände ett inslag om JA med anledning av att beslut väntas i en rättsprocess men själva processen eller anklagelserna nämns inte över huvud taget.

Inslaget (,inköpt från australiensk TV,) var gammal skåpmat om JAs person efterföljt av en studiodiskussion med frågeställningen om WLs framtid. Inte alls den fördjupande rapportering som Agenda vanligtvis står för. Det hade varit så underbart om någon i media rapporterade om sakfrågan i fallet.
Om de är rädda att stöta sig med sina feministvänner kan de bara hitta en annan vinkling, diskutera legitimiteten och rättssäkerheten kring EAW, diskutera hur det svenska rättssystemet behandlar personer som inte är häktade (och därför inte officiellt misstänkta), diskutera Sveriges oförmåga att förhöra personer som befinner sig utomlands eller något annat av tveksamheterna kring fallet.
Citera
2011-10-23, 23:02
  #35782
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
DDB fick berätta om att Assange hotat honom, och så även Gaia-donnan från Island men hon svarade på frågan "hur har han hotat dig?" med "Det kan jag inte gå in på." vilket kändes rätt märkligt,

Och vem är "arkitekten"?

Noterade att det hela avslutades med att jornalisten sa (ungefär): "Vilken dag som helst nu kommer målet i London avgöras för om Assange kan utlämas till Sverige och förhöras om misstankarna.." dvs det beskrevs korrekt.

En snabb reaktion är att det mesta i programmet kändes bekant. T.ex Domsheit-Bergs påhopp på, och Birgitta Jonsdottirs nålstick mot, Assange.

Det var två nyheter för mig:
-att någon som kallades för "arkitekten" har gått över till Openleaks. Han skulle ha varit den som designat Wikileaks system för att anonymt lämna hemligheter till Wikileaks. Däremot hade Assange inget med detta att göra påstod man.

-Bosse Lindkvist ansåg det vara "delvis korrekt" att säga att Wikileaks möjliggjort upproret i Egypten. Vad bygger det på egentligen?
__________________
Senast redigerad av trenterx 2011-10-23 kl. 23:44.
Citera
2011-10-23, 23:15
  #35783
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
För övrigt var kvällens reportage om JA i Agenda i SVT en besvikelse, den enda information som rörde rättsfallet var uppgiften att beslut om utlämning väntas i veckan.

Agenda sände ett inslag om JA med anledning av att beslut väntas i en rättsprocess men själva processen eller anklagelserna nämns inte över huvud taget.

Ja, visst är det bisarrt! I bästa fallet var inslaget ett slags påannons till nästa veckas Agenda, när beslutet är taget, och Agenda gör en djuplodande analys av alla märkliga turer i rättsprocessen, t.ex varför Ny vägrar att använda Mutual Legal Assistance för att förhöra Julian Assange.
Citera
2011-10-23, 23:49
  #35784
Medlem
longbow4ys avatar
SVT har nog läst på ordentligt och ser vart det lutar. Kanske tom har förhandsinformation.
Inslaget i agenda var en typisk intro för mer inträngande reportage.
MEN:
Jag tror att JA inte utlämnas till Sverige och då kan han återigen få bli hjälte i Svenska medier.

Det var alldeles för farligt för relationen till främmande makter att ha honom här men medierna uppskattar Wikileaks i sak.

Om han inte utlämnas till Sverige flyttas troligen också medias intresse från AA, SW, CB MN, HÄPM och den sexhistoria som kretsar inom S (AA, CB mfl.) fabulerade igång.
Istället kommer mediafokus bli på utlämningsbeslutet och JA. En utebliven utlämning är en svidande kritik mot Svenskt rättsväsende. Kritiken mot Svenskt rättsväsende får regeringen stå till svars för.
Wikileaks kommer att hyllas nu när JA aldrig mer kommer sätta sin fot här. NIMBY.
Dvs en klassisk avledningsmanöver för att skydda SAP och dess lakejer.

Detta är politik. Var SVT har sina politiska rötter vet alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback