Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-04, 23:31
  #1
Medlem
Hej!

Har under en tid funderat på att bygga en egen 9mm kpist.
När tråden "Nu bygger vi en Holmes 9mm kpist" kom upp så följde jag den och blev inspirerad till att kontra med en egen kpist.

Denna är dock ingen replika av plast utan kommer vara fullt fungerande, bygger inte efter någon ritning utan jag bygger helt ur eget huvud.
Den använder magasin från en Kpist M/45.
Pipan kommer antingen vara slät eller så kommer jag eventuellt beställa en 9mm pipliner.

Är inte ny här utan har gjort ett nytt konto för detta då jag inte vill ha några som helst spår efter mig när jag bygger denna.

Hittills har jag gjort ett handtag, magasinbrunn samt "trigger guard" (minns inte vad det heter på svenska). Magasinet är som sagt till M/45 och avtryckaren låg i en av mina bra-att-ha-lådor.

http://img851.imageshack.us/img851/5901/bild2zt.jpg

http://img823.imageshack.us/img823/1637/bild3va.jpg

http://img638.imageshack.us/img638/6895/bild4xa.jpg

Kommer uppdatera med bilder vartefter jag bygger samt när den är färdig kommer jag lägga upp en film.
__________________
Senast redigerad av 9mmkpist 2011-10-04 kl. 23:35.
2011-10-04, 23:39
  #2
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9mmkpist
Hej!

Har under en tid funderat på att bygga en egen 9mm kpist.
När tråden "Nu bygger vi en Holmes 9mm kpist" kom upp så följde jag den och blev inspirerad till att kontra med en egen kpist.

Denna är dock ingen replika av plast utan kommer vara fullt fungerande, bygger inte efter någon ritning utan jag bygger helt ur eget huvud.
Den använder magasin från en Kpist M/45.
Pipan kommer antingen vara slät eller så kommer jag eventuellt beställa en 9mm pipliner.

Är inte ny här utan har gjort ett nytt konto för detta då jag inte vill ha några som helst spår efter mig när jag bygger denna.

Hittills har jag gjort ett handtag, magasinbrunn samt "trigger guard" (minns inte vad det heter på svenska). Magasinet är som sagt till M/45 och avtryckaren låg i en av mina bra-att-ha-lådor.

http://img851.imageshack.us/img851/5901/bild2zt.jpg

http://img823.imageshack.us/img823/1637/bild3va.jpg

http://img638.imageshack.us/img638/6895/bild4xa.jpg

Kommer uppdatera med bilder vartefter jag bygger samt när den är färdig kommer jag lägga upp en film.


Finns en del som skjutit ihjäl sig tills dom dog med hemmagjorda vapen (misstag)
Men det är ett skoj litet projekt du håller på med ska bli intressant att följa din utveckling
Var har du hittat ritningar till detta?
2011-10-04, 23:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Finns en del som skjutit ihjäl sig tills dom dog med hemmagjorda vapen (misstag)
Men det är ett skoj litet projekt du håller på med ska bli intressant att följa din utveckling
Var har du hittat ritningar till detta?
Kommer givetvis ha goda marginaler på utsatta delar. Jag kommer testa den i ett skruvstäd innan jag håller i den, är ganska fäst vid mina händer

Kör som sagt inte efter några ritningar utan helt egen design.


En sak till, har tyvärr bara 8st patroner så om någon har något tips på vart jag kan få tag i fler är det bara skriva
2011-10-04, 23:44
  #4
Medlem
LFEs avatar
<3 bra att ha lådor!

Lycka till
2011-10-04, 23:47
  #5
Medlem
pruttmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
<3 bra att ha lådor!

Lycka till
Haha länge leve bra att ha lådor!

Ska bli kul att se när den är klar
2011-10-05, 00:19
  #6
Medlem
Jo bra-att-ha-lådor är förjävla fina

Kan även avslöja att jag på sidan om håller på med ett pumphagel som använder magasin från Saiga 12, har provskjutit prototypen med goda resultat men lägger inte upp några bilder nu.
Är ni snälla kanske det kommer en tråd om denna senare
2011-10-05, 00:22
  #7
Medlem
Potentatens avatar
Hur har du fått kunskapen?
2011-10-05, 00:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potentaten
Hur har du fått kunskapen?
Jadu, har alltid varit mekaniskt intresserad och skruvat sönder allt i min närvaro sen barnsben
Lär mig snabbt hur saker och ting fungerar och gillar utmaningar vad gäller att bygga saker.

Kan även påpeka att jag är inte nästa Breivik utan gillar helt enkelt vapen samt tycker om att utmana mina mekaniska kunskaper.
Har inga som helst planer på att använda dem till att skada någon. Tror inte jag skulle vara kapabel till det förutom om någon nära/jag själv riskerade livet.
__________________
Senast redigerad av 9mmkpist 2011-10-05 kl. 00:29.
2011-10-05, 00:28
  #9
Medlem
vnonymuss avatar
hehe här har vi en krativ människa!
Lycka till med bygget och kom ihåg, slarva ej med bra material.
2011-10-05, 01:19
  #10
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9mmkpist
Hittills har jag gjort ett handtag, magasinbrunn samt "trigger guard" (minns inte vad det heter på svenska).
Varbygel heter det.

Har du gjort lumpen med en m/45 så att det är så du har fått kunskaperna? Eller har du tidigare erfarenheter inom vapentillverkning?

Intressant projekt. Lycka till.
*klickar prenumerera*
2011-10-05, 08:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Varbygel heter det.

Har du gjort lumpen med en m/45 så att det är så du har fått kunskaperna? Eller har du tidigare erfarenheter inom vapentillverkning?

Intressant projekt. Lycka till.
*klickar prenumerera*
Tackar så var det ja

Har ej gjort lumpen men har studerat ritningar mm på m/45 en del då det är en väldigt simpel design som uppenbarligen fungerade mycket bra

De enda tidigare erfarenheterna inom vapentillverkning är väl när man täljde trävapen som liten
Men har som sagt alltid varit väldigt intresserad av hur saker och ting fungerar.

Är dock inte helt oerfaren vad gäller vapen.
Har skjutit 300m mauser ett antal år med en hel del priser samt testat diverse kompisars vapen.
Skulle helst bygga ett vapen som använder 6,5x55 då jag har sån ammunition i överflöd men det är rätt duktigt med tryck i såna och jag har gjärna händerna kvar.
__________________
Senast redigerad av 9mmkpist 2011-10-05 kl. 08:17.
2011-10-05, 14:02
  #12
Medlem
Imponerande, jag kommer följa tråden helt klart.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback