Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-28, 10:14
  #25
Banned
Nä, usch att bo i en etta
Ha sängen i vardagsrummet, alternativt i köket. Det finns inte på min karta.
Möjligen när man studerar eller precis flyttat ut från föräldrarna. Men att som
vuxen bo i en etta, det hade varit en mardröm...
Citera
2005-11-28, 10:35
  #26
Medlem
BassInYoFaces avatar
Bodde i en liten etta med kokvrå på 32 kvm i cirka fem år. Den låg centralt belägen i Sthlm, men man ledsnar helt klart efter ett tag att bo på så liten yta. Speciellt jag som har en massa jävla prylar...

Numera bor jag i en tvåa på 52 kvm. Inte riktigt lika centralt belägen, men det var liksom planen. Att komma lite utanför stan, men ändå relativt nära.
Betalar ca 5500 kr i månaden för den med lån och månadskostnad inräknat, och det är jag verkligen helnöjd med.
Citera
2005-11-28, 17:18
  #27
Medlem
polemarchoss avatar
Bodde i en 1:a...

Bodde i en 1:a tidigare...Pallade inte med det i mer än två månader sen högg jag en tvåa i stället.
Köpte en bostadrätt med 10 Mbit/s bredband. Fiber draget rakt in i lägenheten. Betalde 5000 :- har en månadskostnad på 3200 :- och det inkluderar garage.

Inte en chans att jag flyttar tillbaka till en etta där man knappt kan byta åsikt utan att lämna lägenheten..
Citera
2005-11-28, 17:58
  #28
Medlem
oxidates avatar
Jag bor inte i en etta därför att jag är så jävla grov att jag inte får plats, men annars skulle jag gärna göra det. Det är fint att spela fattig.
Citera
2005-11-28, 19:13
  #29
Medlem
Continental Ops avatar
instämmer helt, fattar inte hur folk vill lägga 4 000+ på bostad, har 38 kvadrat med kök. Idealet är väl typ 40 med balkong.
Citera
2005-11-28, 20:43
  #30
Medlem
CharlieRs avatar
Jag bodde i en etta förut för att jag inte gillar tomheten. Eftersom jag inte äger några möbler blir det jävligt tråkigt att bo på så mycket yta.
Nu bor jag inneboende och det är skit. Jag skulle mycket hellre bo i en ensam etta på femton kvadrat än med människor jag inte trivs med.

Jag vill givetvis inte spendera massor av pengar på bostad, men har inte särskilt mycket att välja mellan. I övrigt är det skönt att bo med andra ifall man trivs, men det är pest och pina ifall man inte gör det. Som det är nu så håller jag mig hemifrån så mycket jag kan fram tills att mitt kontrakt går ut. Vilket det gör om två veckor.

Då jag bodde i en stor tvåa (80 kvadrat) med ex-sambon, tyckte jag bara att det var jävligt tomt. Vi hade i princip inga möbler och det var fullkomligt poänglöst att bo så stort.
Citera
2005-11-28, 22:00
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
vilket jävla bs.

ska vara ärlig: jag bor i en skitliten etta för att jag inte har råd med något annat. jag är fattig och därför bor jag i en garderob på 32kvm som inte ens ligger centralt.

skitsnack att ni hellre bor på 35kvm än 100.

Håller med, ju rymligare desto bättre. Min första kommer inom kort att bli en etta på runt 25 kvadrat. Planerar att bo där ett år eller två, inte mer.
Citera
2005-11-29, 03:08
  #32
Medlem
BushwickBills avatar
Fan jag tycker det bara är onödigt med en massa extrautrymme, alla vill ha det så jävla ljust och öppet så varje gång man hälsar på polarna blir man helt jävla bländad. Nej varma färger och trångt det är livet det!
Citera
2005-11-29, 15:00
  #33
Medlem
Bråkmakarns avatar
Fan, nu börjar man ju nästan längta tillbaka till att bo i en etta när man läser den här tråden

Jag har bott i ett par ettor. Min första lägenhet var en liten mysig lägenhet på 35 kvm för 2315:-/månaden (tror jag det var) med stor balkong och kokvrå. Tyckte lägenheten var stor när jag flyttade in i den, vilken den kanske var i jämförelse med mitt pojkrum som jag flyttade från. När jag varit där efter att jag flyttat därifrån (en kompis fick den av mig) har den känts väldigt trång och dåligt planerad.
Bodde där nåt år sen flyttade jag vidare till en fin etta på 45 kvm med möblerbart kök och uteplats och inglasad "föruteplats" för 2700:-/månaden. Där trivdes jag fint.

Efter det så har jag haft 3 stycken olika tvåor och bor i en liten tvåa nu.

Det jag inte trivdes med när jag bodde i ettor var att man inte fick nån tydlig (mental) gräns när man skulle sova (eller andra saker i sovrummet ). Nu med två rum så går jag in och lägger mig i sovrummet när jag ska sova, med en etta så är man ju i samma rum hela tiden.
Dessutom är det lätt att det blir övermöblerat om enrumslägenheten är dåligt planerad. Inte för att jag själv hade för mycket grejer, men man har ju varit på besök hos vissa där lägenheten mest ser ut som ett magasin
Citera
2005-11-29, 20:47
  #34
Medlem
Fat bastards avatar
Hur länge har ni bott i ettan då?
Jag bodde själv i en etta under sju år, men det sista året kändes det som om väggarna kröp in över mig närmre och närmre.
Då köpte jag en tvåa och bodde i, i ytterligare sju år innan samma känsla infann sig igen.
Nu bor jag ensam i en kåk på 150 kvm. då vore det väl fan om man inte skulle slippa att känna sig instängd
Citera
2005-11-30, 00:13
  #35
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Hur länge har ni bott i ettan då?
har bott i tre oilika ettor under 3 år. första var 52 kvm andra 41 kvm och den jag har nu är ca 32 kvm. den på 52 kvm var helt ok, de andra var lite väl små.
Citera
2005-11-30, 02:01
  #36
Medlem
-Q-s avatar
Bor i en tvåa på ca 55kvm med kokvrå, som jag betalar aldeles för mkt för.
Jag tycker det är väldigt jobbigt med just kokvrå, man har ju inte plats att ställa sina saker någonstans, det blir ett berg av skit så orkar man inte laga mat osv. Jobbigt att städa när det är trångt oxå osv. Annars är lägenheten nice. Om denna är på 55kvm hade jag lätt kunnat bo på 45kvm, för det är mycket döuttrymme här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback