Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-17, 21:22
  #7069
Medlem
Lodjurens avatar
Bloggtext om Söderhamn och terjningen 2005: http://pontusorre.se/blogg/?p=852
Citera
2011-09-17, 21:27
  #7070
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Bloggtext om Söderhamn och terjningen 2005: http://pontusorre.se/blogg/?p=852
Pontus Orre for president! En 14-åring som tog sig mödan att placera sig för motivet istället för att placera motivet.
__________________
Senast redigerad av ehuru 2011-09-17 kl. 21:32.
Citera
2011-09-17, 21:39
  #7071
Medlem
Lodjurens avatar
Jag vet, 14-åringen avslöjade terjningen redan då (var det 2005?)

Här är en kul bloggtext: http://mikko.bloggsida.se/okategoriserad/lofoto
Kolla loggan.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2011-09-17 kl. 21:39. Anledning: Korr
Citera
2011-09-17, 21:44
  #7072
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Hopplös opraktiskt? Hur svårt kan det vara att sätta upp ett nytt fall sist i listan oberoende av när avslöjandet gjordes? Istället för att stoppa in det mitt i listan och rucka på hela den föregående ordningen?!

Jag har inte föreslagit något nytt upplägg. Det enda jag säger är att det inte går att hantera en lista som varierar över tiden, där numrering och innehåll är olika från gång till gång. Listan måste vara konsistent där nr 17 menar samma sak varje gång som nr 17 nämns.

Du pratar om regelverk. Visa mig dagens regelverk så jag vet vad jag ska förhålla mig till.

Självklart skall inga nya fall läggas in mitt i listan. Däremot så uppstår fel och missuppfattningar ibland som bör korrigeras så att alla jobbar i sync. I heta listan här på fb hade två avslöjanden tappats bort. Detta är nu korrigerat i och med den senaste uppdateringen. Så länge vi bygger vidare utifån den borde inga nya kronologiproblem uppstå.

Nuvarande upplägg går ut på att man ger varje nytt avslöjande tid att följa sin naturliga livscykel. Avslöjande, kommentarer, bildjämförelser och animerade bildjämförelser. När aktiviteten kring ett avslöjande stannat av, och inga rimliga frågetecken återstår, samlas bildbevis och länkar (bla till orginalinlägget där avslöjandet gjordes) in och skickas som ett fristående paket till bloggen. Numrerat kronologiskt efter när det avslöjande inlägget gjordes. Om kompletterande bildmaterial dyker upp senare, skickas det som ett komplement i samma mailtråd som huvudavslöjandet.

Är du ok med den processen?

Edit: Tydligare info
__________________
Senast redigerad av SigmenFloyd 2011-09-17 kl. 21:48.
Citera
2011-09-17, 21:46
  #7073
Medlem
ehurus avatar
http://mullsjofotoklubb.se/

"...Många kommer att sakna deras medverkan och alla goda skratt de frambringat, dessutom vill vi rikta ett stort tack till Terje som var initiativtagare till klubben.

Ordf. Mats Stenholm"

Undrar om inte hela Mullsjö borde omvärderas. "goda skratt" och "stort tack". Mullsjö har byxorna nere vid fotknölarna. Tack vare denna Terje Hellesö så ifrågasätts fotografyrket av medialäsare runt om i hela världen. Mats Stenholm - SKÄMS!
Citera
2011-09-17, 21:47
  #7074
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Konsensus och enighet är inte samma sak. Under dina kriterier är inte Varg i skymningsljus bekräftad. Vad du föreslår är så hopplöst opraktiskt i dessa sammanhang att det inte går att genomföra.

Är det det sista bifallande inlägget som skall tidsbestämma bekräftelsen?
Finns det ett numeriskt antal bifall som skall uppnås?
Hur lång tid har man på sig att protestera?
Måste den protesterande personen ändra uppfattning?

Om du menar allvar med detta bör du först etablera ett regelverk. Sedan antar jag att du eller någon annan får gå igenom tråden från början och applicera regelverket för att på så vis revidera kronologin.

Alternativt så bibehåller vi det befintliga fungerande upplägget.

Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Hopplös opraktiskt? Hur svårt kan det vara att sätta upp ett nytt fall sist i listan oberoende av när avslöjandet gjordes? Istället för att stoppa in det mitt i listan och rucka på hela den föregående ordningen?!

Jag har inte föreslagit något nytt upplägg. Det enda jag säger är att det inte går att hantera en lista som varierar över tiden, där numrering och innehåll är olika från gång till gång. Listan måste vara konsistent där nr 17 menar samma sak varje gång som nr 17 nämns.

Du pratar om regelverk. Visa mig dagens regelverk så jag vet vad jag ska förhålla mig till.


Det kanske är mina numreringar som tydliggör problematiken (eller orsakar den?).
Tidigare så fanns inga nummer.
Det kanske funkade i början,
men jag tyckte det var krångligt att hålla ordning, när t ex någon sa "24:e terjningen", så satt jag och räknade ner bland alla avslöjanden.

Jag tycker att det viktiga är att man på heta listan har, såsom har varit hela tiden, dateringen/klockslaget + gärna också en länk till avslöjandet (lätt backa tillbaks och kolla saker då).
Sen kan man ju ta bort numreringen, om den är problematisk.

Jag tycker dock den kan underlätta.
Om eventuell numrering (oavsett om den är nedskriven eller ej) ändrar sig, så att 16 inte är 16 nästa dag för att någon har hittat en bortglömd terjning etc, så kan ju var och och gå till förstasidan och kika i senaste heta listan - som då bör ha korrigerats utifrån en ny numrering ?

Det underlättar också om foto-översikten på bloggen har samma antal som på listan - så skulle det t ex stå "Nr 17 -" och "nr 19 -" (dvs fattas två) så behöver man hela tiden i bloggöversikten ta hänsyn till detta. Det kanske iofs inte betyder så mycket för de flesta här.

Jag tycker man kan ändra nummer, på heta listan, utifrån diskussioner.
Det viktiga är att ange referens t ex inläggsadressen/avslöjaren etc - så alla vet att vi pratar om samma sak.

Men, ni har varit aktiva mycket mer än mig - så jag har inga jättestarka åsikter. Bara det blir både smidigt och förståeligt för många + hanterligt för de som administrerar saker med bilder, blogg mm.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2011-09-17 kl. 21:55. Anledning: Förtydligande
Citera
2011-09-17, 21:57
  #7075
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
http://mullsjofotoklubb.se/

"...Många kommer att sakna deras medverkan och alla goda skratt de frambringat, dessutom vill vi rikta ett stort tack till Terje som var initiativtagare till klubben.

Ordf. Mats Stenholm"

Undrar om inte hela Mullsjö borde omvärderas. "goda skratt" och "stort tack". Mullsjö har byxorna nere vid fotknölarna. Tack vare denna Terje Hellesö så ifrågasätts fotografyrket av medialäsare runt om i hela världen. Mats Stenholm - SKÄMS!

Egentligen så anger ju dock Mullsjö Fotoklubb den *egentliga* orsaken till att makarna Hellesö "frivilligt" valde att lämna... "På förekommen anledning så har fam. Hellesø valt att träda ur klubben med omedelbar verkan. Detta för att minimera skvaller och smutskastning mot klubben, och mot klubbens medlemmar. Då det framkommit att medlemmar valt att utebli pga Terje och Malins medverkan tyckte de att detta var det rätta. Allt för klubbens välstånd."
Resten är ju bara sådant där vanligt skitsnack som de typiska styrelseordförandena brukar slänga sig med. Jag är helt övertygad om att Terje blev ombedd att begära utträde själv för annars så skulle han sparkas ut ut klubben.
Citera
2011-09-17, 21:59
  #7076
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Självklart skall inga nya fall läggas in mitt i listan. Däremot så uppstår fel och missuppfattningar ibland som bör korrigeras så att alla jobbar i sync. I heta listan här på fb hade två avslöjanden tappats bort. Detta är nu korrigerat i och med den senaste uppdateringen. Så länge vi bygger vidare utifån den borde inga nya kronologiproblem uppstå.

Nuvarande upplägg går ut på att man ger varje nytt avslöjande tid att följa sin naturliga livscykel. Avslöjande, kommentarer, bildjämförelser och animerade bildjämförelser. När aktiviteten kring ett avslöjande stannat av, och inga rimliga frågetecken återstår, samlas bildbevis och länkar (bla till orginalinlägget där avslöjandet gjordes) in och skickas som ett fristående paket till bloggen. Om kompletterande bildmaterial dyker upp senare, skickas det som ett komplement i samma mailtråd som huvudavslöjandet.

Är du ok med den processen?
Ja absolut. Det måste råda konsensus om beslutet precis som jag sa. Men det viktiga är att vi enas om en och samma lista. Det är svårt på ett forum, men vi måste vara eniga om VILKEN lista vi menar när vi refererar till den.
Citera
2011-09-17, 21:59
  #7077
Medlem
Ang. listan:

Som åskådare vill jag säga att det är lättast att hänga med om numreringen på en bild kvarstår oavsett om bilden är godkänd eller ej (eller pendlar mellan lägena).
Citera
2011-09-17, 22:02
  #7078
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
http://mullsjofotoklubb.se/

"...Många kommer att sakna deras medverkan och alla goda skratt de frambringat, dessutom vill vi rikta ett stort tack till Terje som var initiativtagare till klubben.

Ordf. Mats Stenholm"

Undrar om inte hela Mullsjö borde omvärderas. "goda skratt" och "stort tack". Mullsjö har byxorna nere vid fotknölarna. Tack vare denna Terje Hellesö så ifrågasätts fotografyrket av medialäsare runt om i hela världen. Mats Stenholm - SKÄMS!


Titta gärna på klubbens kalender för hösten

http://mullsjofotoklubb.se/?page_id=633

t ex 22/9
Fotografpresentation.
1 känd fotograf (som någon tagit reda på fakta om) och 1 klubbmedlem.

"Tagit reda på fakta om" är det att man kollat så att det inte är en fuskande fotograf man bjudit in?

F ö kan man notera att programpunkten Tips och Trix med Terje tyvärr av förklarliga själ försvunnit
Citera
2011-09-17, 22:02
  #7079
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapsylenz
Ang. listan:

Som åskådare vill jag säga att det är lättast att hänga med om numreringen på en bild kvarstår oavsett om bilden är godkänd eller ej (eller pendlar mellan lägena).
exactemento
Citera
2011-09-17, 22:11
  #7080
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag vet, 14-åringen avslöjade terjningen redan då (var det 2005?)

Här är en kul bloggtext: http://mikko.bloggsida.se/okategoriserad/lofoto
Kolla loggan.
O.T:
Kuriosa:
Lofoto startades av en kille i Sundsvall som heter Alf Jonsson. Alf grundade redan på sextiotalet Apportfoto. Tror han med det företaget var först med fotopåsar/postframkallning. Alf sålde företaget till Kungsfoto i Ånge i mitten på sjuttiotalet tror jag. Postframkallning hade vid den tiden blivit en allt större och irriterande konkurrent till den reguljära framkallning som lämnades in till fotobutiken för vidarebefordran och behandling av fotolabb som ex. Kungsfoto. Jag vill minnas att Kungsfoto hade en klausul i köpekontraktet där det stod att Alf inte fick starta nytt bolag i konkurrens med den verksamhet han sålde. Vad man från Kungsfoto missade var, (om jag minns detta rätt) att Alf redan innan kontraktsskrivning registrerat Lofoto som bolag. Att Lofoto sedan legitimt körde över Apportfoto och snabbt blev marknadsledande är historia.

Btw. Min farfar jagade i Norrland från det han var tolv till han blev långt över åtttio. I yngre år dagligen. Det var mycket snack om lo och björn men han berättade att han aldrig fick se någon.
Älg, hare, fågel och rådjur - det var vardagsmat som kostade mindre än köttfärsen på Ica.

Edit:
Glömde fisken.
__________________
Senast redigerad av ehuru 2011-09-17 kl. 22:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback