31 441 besökare online
857 863 medlemmar • 45 856 367 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Kli-Max
Medlem
Lite intressant detta med ersättningar och riktigt värde. Vad tycker du din arbetsuppgift/yrkesroll egentligen är värd och hur mycket värderas den för idag?

Vi säger att 15 års erfarenhet på golvet i en fabrik är värd 30 000 kr per månad och en position på ledningsnivå är värd 45 000kr i verkligheten. Vad är då det egentliga värdet på dig som yrkesperson enligt dig? är du överbetald eller vill du ha mer?

förklara varför du tycker som du tycker, så tar vi en diskussion om värdet på olika yrkesroller.

Edit: Jag har ett värde på ca 30 000kr men egentligen ligger mitt värde på 40 000kr pga av erfarenhet och kunskap. Det kommer snart visa sig och jag kommer hamna där också. Jag tror att man genomför arbetet bättre om man har en mer rätt värdering på sig själv.
Senast redigerad av Kli-Max 2011-08-27 kl. 09:18.

Kämpendahl
Medlem
Kämpendahls avatar
Alltså, i grund och botten finns tre saker som avgör din lön.

1) Svårighetsgraden/kraven i arbetet

2) Individuell förmåga

3) Arbetsmarknaden för yrkesgruppen

Nu är det en sanning med modifikation, men det är ändå grundprincipen. Har du ett svårt arbete som tar tid att lära sig och som kräver viss utbildning värderas i regel högre än ett jobb som vem som helst kan ta. För att få bra löneökning måste du också visa resultat och prov på din förmåga. Är du attraktiv för din arbetsgivare så känns det mer om du säger upp dig. Sedan styr arbesmarknaden för gruppen också din lön. Är det så att konkurrerande företag är intresserade av dig har du lättare att få bra lön om du är svår att ersätta och du fungerar bra på arbetsplatsen.

Men fortfarande finns det kvar löneformer där alla har samma lön oavsett kompetens och individuell förmåga. Det är vanligt inom LO-kollektivet. Vi har några jätteduktiga anställda och de har samma lön som dem som inte riktigt har samma förmåga. Det går då heller inte att locka till sig anställda från andra företag genom att ge dem en högre lön eftersom alla ska ha lika lön.

Vad gäller mig själv tjänar jag 30000 och det är ungefär vad som är rimligt för just mig enligt de tre punkter jag tidigare specificerade. Jag har ännu inte nått min slutlön och jag skulle möjligen kunna få upp lönen någon eller några tusenlappar då det råder brist på just min yrkesgrupp.
Med vin och blomster fyllas

Kli-Max
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Alltså, i grund och botten finns tre saker som avgör din lön.

1) Svårighetsgraden/kraven i arbetet

2) Individuell förmåga

3) Arbetsmarknaden för yrkesgruppen

Nu är det en sanning med modifikation, men det är ändå grundprincipen. Har du ett svårt arbete som tar tid att lära sig och som kräver viss utbildning värderas i regel högre än ett jobb som vem som helst kan ta. För att få bra löneökning måste du också visa resultat och prov på din förmåga. Är du attraktiv för din arbetsgivare så känns det mer om du säger upp dig. Sedan styr arbesmarknaden för gruppen också din lön. Är det så att konkurrerande företag är intresserade av dig har du lättare att få bra lön om du är svår att ersätta och du fungerar bra på arbetsplatsen.

Men fortfarande finns det kvar löneformer där alla har samma lön oavsett kompetens och individuell förmåga. Det är vanligt inom LO-kollektivet. Vi har några jätteduktiga anställda och de har samma lön som dem som inte riktigt har samma förmåga. Det går då heller inte att locka till sig anställda från andra företag genom att ge dem en högre lön eftersom alla ska ha lika lön.

Vad gäller mig själv tjänar jag 30000 och det är ungefär vad som är rimligt för just mig enligt de tre punkter jag tidigare specificerade. Jag har ännu inte nått min slutlön och jag skulle möjligen kunna få upp lönen någon eller några tusenlappar då det råder brist på just min yrkesgrupp.

Det var tre bra punkter. Hur ser den totala arbetsinsatsen ut på det företaget där alla tjänar samma peng? Är det en positiv anda där det inte finns konkurrens mellan kollegorna eller är det zombieland där allt bara rullar utan någon speciell arbetsinsats?

kavalen2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Lite intressant detta med ersättningar och riktigt värde. Vad tycker du din arbetsuppgift/yrkesroll egentligen är värd och hur mycket värderas den för idag?

Vi säger att 15 års erfarenhet på golvet i en fabrik är värd 30 000 kr per månad och en position på ledningsnivå är värd 45 000kr i verkligheten. Vad är då det egentliga värdet på dig som yrkesperson enligt dig? är du överbetald eller vill du ha mer?

förklara varför du tycker som du tycker, så tar vi en diskussion om värdet på olika yrkesroller.

Edit: Jag har ett värde på ca 30 000kr men egentligen ligger mitt värde på 40 000kr pga av erfarenhet och kunskap. Det kommer snart visa sig och jag kommer hamna där också. Jag tror att man genomför arbetet bättre om man har en mer rätt värdering på sig själv.

Skulle väl säga att det finns betydligt mer kompetenta som skulle kunna sitta på min position, men nu gör de ju inte det. Sen tycker jag också att det är lite fel frågeställning, du borde fråga vad marknadsvärdet för dig som person är? Det har inte ett skit med vilken anställning du har. Visst du kanske har en högskoleutbildning men jobbar du på ett lager och ingen chef vet om dina kvalifikationer så är har du inte mer än så, tills du så att säga klättrar.

Är du exempelvis en hälsosam person med muskler som tränar på gym, samtidigt som du har en tennis/golflicens eller är en bra programmera, ja eller vad som helst så höjer det ditt marknadsvärde, så länge du kan bevisa att du verkligen kan presta gällandet du snackar om. Vem bryr sig om en yrkesroll egentligen, du måste snacka helhet, det totala marknadsvärdet som person. Det gör gör du genom att exempelvis fundera över, vad gör jag annars, jävlar vad mycket tid jag lägge rpå det här, hur mycket belastar jag sjukvård och övriga bidragssystem etc.

Alla vill ha mer så den frågan är orelevant, man kan fråga 5 årige Kalle varför denne tar pengar av sin kompis, för att jag inte har råd, för att jag vill ha mer, pengarna räcker inte. Det är aldrig nog helt enkelt.

Kämpendahl
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Det var tre bra punkter. Hur ser den totala arbetsinsatsen ut på det företaget där alla tjänar samma peng? Är det en positiv anda där det inte finns konkurrens mellan kollegorna eller är det zombieland där allt bara rullar utan någon speciell arbetsinsats?
Jag jobbar på ett stort byggföretag. Vi indelas i arbetschefsområden vilket brukar täcka ett par städer med omnejd. Hantverkarna har alla samma lön. Det roliga är att de som är mest rutinerade och jobbar bäst tycker att det är en bra löneform. De motiverar det med att det blir bättre sämja i laget när alla har samma lön och bara man gör sitt bästa så är alla värda samma lön. Det kan vara en bra princip som fungerar för hantverkarna.

Vi tjänstemän har individuell lön. Lönespannet är ganska stort och som ung arbetsledare börjar man definitivt lågt och som rutinerad platschef kan man tjäna väldigt bra. Jag tycker inte alltid att lönerna ger en rättvis bild av kompetensen som finns, men det finns otroligt många parametrar för våra arbetschefer när de ska sätta lön eftersom de tilldelas en framförhandlad pott, t.ex. att lönen inom gruppen får öka med två procent. Då uppstår problemet att om en rutinerad platschef med 40000 i lön får en femhundring i påslag så drar han/hon direkt. Och eftersom gruppen totalt bara får öka med två procent så blir det inte alltid så mycket kvar till vissa. Därför kan det ta lång tid att komma upp i en anständig lönenivå.

Bortsett från ett undantag. Om man gör sitt jobb bra och en konkurrerande firma vill värva en så finns det hur mycket pengar som helst. Inget är så värdefullt för ett företag som erfaren och kompetent personal. Då kan man få tillskott utöver dessa två procent och det har hänt några gånger under de senaste åren. Jag fick upp min lön med några tusen när en annan firma ville värva mig.
Med vin och blomster fyllas

Svara på ämne
Topp Dela »