2011-07-30, 20:20
Medlem
Hej!

Jag vet inte ens om jag placerade min tråd rätt, men en moderator får gärna flytta isåfall.

Saken är att min vän som är 20 år har körkort och lånar sin bil av sin pappa. Hans pappa är egenföretagare och vill hela tiden att hans "barn" ska jobba för att få låna bilen. Jag och min andra kompis som brukar åka iväg med honom har föreslagit om vi inte kan betala för körningen istället för att jobba hemma hos honom, t.ex. hålla på klippa gräset och andra sysslor man gör i en trädgård. Hans pappa vill alltså inte ha betalt (för han har för mycket pengar) utan vill att vi ska jobba i hans trädgård. Det innebär att om vi vill ta oss till stranden en dag måste vi först cykla hela sträckan hem till honom på 5-6 KM, sedan göra sysslorna hans pappa bett oss om, dra iväg med bilen och göra det vi skulle...och sedan cyklar vi tillbaka 5-6 KM efter vår roliga aktivitet med bilen. Eller så gör vi dessa sysslor dagen efter...

Är detta klokt? Jag tycker det är fan så mycket bättre att betala för den summan bensin vi gör oss av med, istället för att cykla hem till denna vän (som för övrigt är enormt korkad och inte vågar säga emot) och göra trädgårdsarbete. Jag har ingen lust att hålla på så....

Vad tycker ni?
Citera
2011-07-30, 20:24
Medlem
För han är det ju självklart bättre om ni gör sysslor när han inte är i behov av pengar.
Citera
2011-07-30, 20:28
Medlem
Vem är det som är korkad?!!!
DU cyklar ju dit och gör vad du blir tillsagd .

Starta gärna om TS. Förslag på rubik- "Hur blir jag en karl?"
Citera
2011-07-30, 20:38
Medlem
Uroys avatar
Det är väl sjyssta villkor om ni får göra enklare sysslor och låna bilen gratis. En bil kostar skatt, försäkring, värdeminskning, bensin och underhåll, den bensin ni då skulle betala är inte den kostnad han betalar.
Var glad för att ni har tillgång till bil eller köp en egen om det bara kostar lite bensin när åker en tur.
Dagens ungdomar är i många fall mycket bortskämda, att göra ett hederligt handtag kan väl ändå inte vara så hemskt.
Citera
2011-07-30, 21:28
Medlem
Jag bryr mig inte om det kostar, har pengar att kunna betala med. Finns det att tillgå med pengar är det bara positivt. Dessutom vill vi inte arbete...det är onormalt och inga andra gör så.
Citera
2011-07-30, 21:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixke
Jag bryr mig inte om det kostar, har pengar att kunna betala med. Finns det att tillgå med pengar är det bara positivt. Dessutom vill vi inte arbete...det är onormalt och inga andra gör så.

Hyr en bil på bensinstationen då, vad är problemet?
Citera
2011-07-30, 21:44
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixke

kanske inte att man lyckas få kompisar att hjälpa till .. Men att ungdommar gör sysslor i hemmet tycker jag är helt riktigt . Bilar kostar pengar inte bara bensin ...

ville jag duscha varmt fick jag bära in veden , ville jag ha rena kläder fick jag tvätta etc .
Citera
2011-07-30, 22:40
Medlem
Är fadern ägare till bilen? I såna fall är det hans egendom och om ni vill låna hans egendom har han rätt att fastställa de villkor som ska gälla.

Om du inte vill utföra trädgårdsarbetet behöver du inte heller göra det, men då bryts det muntliga kontraktet och han har således ingen skyldighet att låta dig använda bilen.

Annars kan ni försöka övertala fadern att ta emot bensinpengar istället. Om det lyckas, grattis! Om det inte lyckas, synd för er.
Citera
2011-07-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
kanske inte att man lyckas få kompisar att hjälpa till .. Men att ungdommar gör sysslor i hemmet tycker jag är helt riktigt . Bilar kostar pengar inte bara bensin ...

ville jag duscha varmt fick jag bära in veden , ville jag ha rena kläder fick jag tvätta etc .

Visst, om det är i sitt eget hem, inte i kompisars hem.
Citera
2011-07-31, 20:46
Medlem
Jag tycker farsan gör helt rätt. Dagens ungdom behöver lära sig att uppskatta värdet av saker och att man behöver jobba lite för att kunna unna sig något.
Citera
2011-07-31, 23:08
Medlem
Vad är det här för tramseri? Hyr en bil eller åk taxi om det nu inte är värt att jobba för att få låna bilen. Eller, varför inte köpa en egen bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in