Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-27, 21:53
  #1
Medlem
Jag har sökt på både forumet och google men inte funnit något direkt bra svar så jag provar här då jag vet att många av er har gjort samma (liknande) resa!

Planeringen är alltså att komma ner till Bangkok den 29 November. Vår hemresa går den 28 Feb. 2012, alltså 3 månader senare. Vårat mål är åtminstonde att besöka Thailand, Malaysia (Kuala Lumpur, Lang Kawi), Bali och ev. ett land till. Vietnam? Filipinerna? Kambodja?
Budget ca 50.000kr

Vi är ute efter framför allt ett äventyr, men också fest, tjejer, sol&bad, dykning och snorkling.

Vi vill fira jul och nyår i Thailand och har 30 dagars visum i Thailand som går ut strax innan nyår.

Hur skulle du lagt upp din resrutt med dessa förutsättningar?
Citera
2011-06-27, 21:56
  #2
Medlem
Gå in på backpacking.se där får du garanterat bäst respons för resa
Citera
2011-06-27, 22:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rangers30
Jag har sökt på både forumet och google men inte funnit något direkt bra svar så jag provar här då jag vet att många av er har gjort samma (liknande) resa!

Planeringen är alltså att komma ner till Bangkok den 29 November. Vår hemresa går den 28 Feb. 2012, alltså 3 månader senare. Vårat mål är åtminstonde att besöka Thailand, Malaysia (Kuala Lumpur, Lang Kawi), Bali och ev. ett land till. Vietnam? Filipinerna? Kambodja?
Budget ca 50.000kr

Vi är ute efter framför allt ett äventyr, men också fest, tjejer, sol&bad, dykning och snorkling.

Vi vill fira jul och nyår i Thailand och har 30 dagars visum i Thailand som går ut strax innan nyår.

Hur skulle du lagt upp din resrutt med dessa förutsättningar?

Thailand - bali - Vietnam - kambodja skulle skippa malaysia p,g,a dåligt party. Billigt flyg med air asian mellan rutten.

Vietnam - kambodja och till sist thailand kan man ju ta landvägen tillbaka.
Citera
2011-06-30, 21:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Thailand - bali - Vietnam - kambodja skulle skippa malaysia p,g,a dåligt party. Billigt flyg med air asian mellan rutten.

Vietnam - kambodja och till sist thailand kan man ju ta landvägen tillbaka.

Malaysia är nog ganska given, har hört mycket gott om landet från andra som varit där.
Ni dom har varit på en liknande rutt, vilka sprutor tog ni och hur lång tid före?
Citera
2011-07-08, 16:12
  #5
Medlem
SanTiagos avatar
Jag följer denna, vill också ha lite tips.
__________________
Senast redigerad av SanTiago 2011-07-08 kl. 16:15.
Citera
2011-07-08, 17:46
  #6
Medlem
Efter några dar i BKK, ta sovtåget ner till Surathani och därifrån till koh pang ang (stavning) eller Koh Samui eller båda. Dra sedan över till väst sidan och gör phuket, phi phi m fl.
Sen är det bara att dra en joint ticket till Lang kawi därifrån. Ta er sen från Lang kawi till Kuala Lumpur. Därifrån lär det bara vara att flyga till Bali...

Kör själv i höst/vinter:
Filipinerna - Borneo - Malaysia - Sydafrika - Zimbabwe/Zambi (Victoria Falls) - Göteborg!
Citera
2011-07-08, 20:49
  #7
Avstängd
Whatever666s avatar
Skulle nog köra första visa tiden i Thailand,sedan Cambodja ,Vietnam,Filippinerna
för att avsluta med lite shopping/party i Thailand
Jag skulle nog åxå skippa malaysia inte speciellt intressant ,,,iallafall för min del
Du TEX köra Thailand 1 månad, cambodja 2 veckor ,in i vietnam ett par veckor flyg från Saigon till Manila för drygt 500 spänn, sedan filippinerna i några veckor tillbaka till Thailand vips 3 månader
__________________
Senast redigerad av Whatever666 2011-07-08 kl. 20:53.
Citera
2011-07-12, 23:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuburbanMe
Efter några dar i BKK, ta sovtåget ner till Surathani och därifrån till koh pang ang (stavning) eller Koh Samui eller båda. Dra sedan över till väst sidan och gör phuket, phi phi m fl.
Sen är det bara att dra en joint ticket till Lang kawi därifrån. Ta er sen från Lang kawi till Kuala Lumpur. Därifrån lär det bara vara att flyga till Bali...

Kör själv i höst/vinter:
Filipinerna - Borneo - Malaysia - Sydafrika - Zimbabwe/Zambi (Victoria Falls) - Göteborg!

den rutten som du först beskriver: några dagar i BKK - Koh samui - Västsidan (Phuket, Phi phi) - Lang Kawi - Kuala Lampur - Bali har vi funderat pa. Det som vi dock inte har klart för oss är hur resan fortsätter från Bali, antingen ta flyget till Phuket eller att ta flyget till Cambodja/Vietnam för att ta sig vidare till Thai och hänga där tills flyget går hem igen från Bangkok. Hur skulle du gjort?

Det lilla problemet som återstår är hur vi skall ta oss ut från Thailand på lättast smidiga sätt och ta oss in igen innan vårt visum går ut då de vanliga 30 dagars visumet går ut 28 Dec. och vi ville vara i Thailand under nyår då det eventuellt kommer ner lite vänner från Sverige.
Hur lång tid tar båten från Phuket till Malaysia? Sen skulle jag också vara intresserad av att höra från er som inte rekomenderar Malaysia att höra varför, jag har nämligen bara hört gott om landet även om jag personligen aldrig har varit där.
__________________
Senast redigerad av Rangers30 2011-07-13 kl. 00:01.
Citera
2011-07-17, 18:43
  #9
Medlem
Låter som en go rutt. Men att hoppa över koh phangan hade jag inte gjort. Bästa stället jag var på under min vistelse i Thailand. Åkte dit 2 gånger till o med. Kolla mrjet.se och kolla lite flyg, borde inte vara några problem alls att flyga vart man vill i det området från Bali. Kolla efter andra flygbolag också som inte dyker upp på mrjet.se. Vart kommer ni vara när det är dags för visa run då? Är ni runt Phuket så kan ni dra till Burma. De gjorde jag iaf. Det går ingen båt ifrån Phuket till Langkawi. Man åker landsvägen hela vägen ner. Sen tar man en färja över från Thailand sidan. Tog 1 timme typ har jag för mig. Osäker men det var ingen lång färd. Malaysia är mer muslimskt tror jag. De är lite hårdare på alkoholen har jag för mig. "only softdrinks"
Citera
2011-07-20, 14:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuburbanMe
Låter som en go rutt. Men att hoppa över koh phangan hade jag inte gjort. Bästa stället jag var på under min vistelse i Thailand. Åkte dit 2 gånger till o med. Kolla mrjet.se och kolla lite flyg, borde inte vara några problem alls att flyga vart man vill i det området från Bali. Kolla efter andra flygbolag också som inte dyker upp på mrjet.se. Vart kommer ni vara när det är dags för visa run då? Är ni runt Phuket så kan ni dra till Burma. De gjorde jag iaf. Det går ingen båt ifrån Phuket till Langkawi. Man åker landsvägen hela vägen ner. Sen tar man en färja över från Thailand sidan. Tog 1 timme typ har jag för mig. Osäker men det var ingen lång färd. Malaysia är mer muslimskt tror jag. De är lite hårdare på alkoholen har jag för mig. "only softdrinks"

Tack för ett givande svar!
Koh Phangan kommer vi att besöka, vill inte missa de välkända Full Moon partyt!
När vårt visum kommer att ta slut så står kalendern på 28 Dec. vårt mål är att fira både jul och nyår i Thailand. Därför vill vi på lättast möjliga sätt ta oss ut från Thailand och sedan tillbaka för att få 30 nya dagar. Jag tror att vi antagligen kommer att befinna oss i Phuket vid den här tidpunkten. Burma låter helt klart intressant! Ett land som jag dessutom verkligen skulle vilja besöka, även om det bara är över dagen eller en övernattning. Hur tog du dig från Phuket till Burma? Vart i Burma kommer man? Vad kostade det? Behövde man något speciellt visum för att ta sig in till Burma? har ju trots allt varit (är?) ett ganska så stängt land.
Citera
2011-07-20, 17:54
  #11
Medlem
Varsegod. Kul att kunna hjälpa till.

Det är väldigt enkelt att resa i Thailand. Du går in på ett internet café dom brukar nämligen också vara små inrikes byråer. Där har dom garanterat nått "Joint ticket Visa run" paket. Dom löser allting för dig. Så du har alla resor till dit du stämplar ditt pass och tillbaka.

Resan gick till såhär. Minibuss till nån liten hamn uppe vid gränsen till Burma. Där hoppade man i en liten båt ( de gick höga vågor och vi blev pisseblöta ) som tar en över till Ranong. Där går man in i en byggnad. Där de satt ett par snubbar som man ger 10 $ så stämplar dom erat pass och ni går tillbaka till båten och åker tillbaka. Svårare än så är det inte. Köp inget av de du blir erbjuden för på tillbaka vägen kör båten upp till en flytande tullkontroll typ. Som kollar igenom båten snabbt.

Ska du övernatta eller ens bara ta dig in i landet är det nog mycke mycke svårare.
Kommer inte ihåg va själva visa runnet kostade men det är inga stora summor.
Behövs inget visa för att ta dig dit till passkontrollen, du är ju egentligen aldrig insläppt i deras land.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1584467

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback