Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-29, 03:40
  #3853
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Bra insats Quoter!

Jag fastnade lite för följande yttrande: "Förutom Patrik Runeberg själv hördes stora delar
av hans bekantskapskrets av polisen varigenom de också informerades om de misstankar som riktades mot honom. Patrik Runeberg flyttade därför till Varberg för att börja om på nytt.


Får ju nästan intrycket av att han bodde i Mariestad o "tvingades fly" till Varberg, men jag har sett uppgifter som säger att han bodde i Götet vid tiden för brottet. Kände han sig alltså tvingad att flytta från Göteborg?

Han jobbade även på andra orter innan han (efter att han flyttat från Mariestad) hamnade i Varberg; exempelvis Falkenberg, så att han "tvingades fly" är nog en övertolkning.
Citera
2011-06-29, 04:03
  #3854
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Anledningen till den låga ersättningen verkar bero på att åklagaren ansåg att PR själv försatte sig i situationen. Det hon syftar på ska, vad jag förstår, vara att han "drog till sig" uppmärksamhet mot sig själv, genom att t ex ringa journalisten - allt i syfte att bli granskad, kollad från topp till tå, för att då bli "clearad".

Nej, läs beslutet igen.
Citera
2011-06-29, 06:12
  #3855
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Nej, läs beslutet igen.

Jag läste för snabbt och var för trött.
Citera
2011-06-29, 06:15
  #3856
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
PR jobbade på Statt t o m december -91, har jag för mig. Han arbetade alltså inte där under -92. Förhållandet med en av systrarna tog slut dec. -91, alltså inte strax innan försvinnandet.

Ändrar min tidigare uppgift; PR jobbade inte på Statt under -91, han slutade att arbeta där under 1990.
Citera
2011-06-29, 07:09
  #3857
Medlem
YngveFrejs avatar
Hej alla duktiga grävare. Är det någon som har lust att förklara, vilka de olika initialer i tråden,har för roll i Helena-fallet? Det har börjat bli en hel del att hålla reda på.

Mvh
Citera
2011-06-29, 11:37
  #3858
Medlem
rattugglans avatar
Tack Prinzezzan för tidningscitat och Quoter för juridiskt dokument. Finfint.
Finns det mer officiella handlingar man kan begära ut i det här fallet? Något om häktingen av dansken t.ex?
Citera
2011-06-29, 11:52
  #3859
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Hej alla duktiga grävare. Är det någon som har lust att förklara, vilka de olika initialer i tråden,har för roll i Helena-fallet? Det har börjat bli en hel del att hålla reda på.

Mvh

Hej "Yngve"!

Jag börjar med en lista, så kan andra fylla på/ändra sedan.

* EA. "Dansken". Var polisens förste huvudmisstänkte. Satt häktad -92. Avförd. Flyttade tillbaka till Danmark.

* PR. Ex-pojkvän till den ena av Helenas syster. Polisens andre huvudmisstänkte. Satt anhållen ett par tre dagar i mitten av maj - 96. Avförd.

* BW. Kompis och umgicks med Helena och en av hennes systrar. Engagerad i skallgångarna. Han och HM(J) initierade egen skallgång med start tisdagen den 16 juni -92. (Beskrivs i tidningen SLA den 17 juni -92)

* HJ(M). Kompis med Helena. Engagerad i skallgångarna tillsammans med BW.

* BB. Turistchef i Mariestad -92. Granne med Helenas familj på Ekudden. Var Helenas chef sommaren -90, då hon arbetade på Turistbyrån.

* MRö. Ledde skallgångskedjorna i samarbete med polisen.

* U*. Har utpekats i tråden som "läraren".

* DL. Bodde på St. Ek. Diskuteras allmänt i tråden. Ska ha alibi för natten mot den 14 juni -92.

* KL. Kompis med DL. Diskuteras allmänt i tråden. Ska ha alibi för natten mot den 14 juni -92.

* PU. Diskuteras allmänt i tråden.
Citera
2011-06-29, 13:09
  #3860
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej "Yngve"!

Jag börjar med en lista, så kan andra fylla på/ändra sedan.

* EA. "Dansken". Var polisens förste huvudmisstänkte. Satt häktad -92. Avförd. Flyttade tillbaka till Danmark.

* PR. Ex-pojkvän till den ena av Helenas syster. Polisens andre huvudmisstänkte. Satt anhållen ett par tre dagar i mitten av maj - 96. Avförd.

* BW. Kompis och umgicks med Helena och en av hennes systrar. Engagerad i skallgångarna. Han och HM(J) initierade egen skallgång med start tisdagen den 16 juni -92. (Beskrivs i tidningen SLA den 17 juni -92)

* HJ(M). Kompis med Helena. Engagerad i skallgångarna tillsammans med BW.

* BB. Turistchef i Mariestad -92. Granne med Helenas familj på Ekudden. Var Helenas chef sommaren -90, då hon arbetade på Turistbyrån.

* MRö. Ledde skallgångskedjorna i samarbete med polisen.

* U*. Har utpekats i tråden som "läraren".

* DL. Bodde på St. Ek. Diskuteras allmänt i tråden. Ska ha alibi för natten mot den 14 juni -92.

* KL. Kompis med DL. Diskuteras allmänt i tråden. Ska ha alibi för natten mot den 14 juni -92.

* PU. Diskuteras allmänt i tråden.

Tack så mycket Zezzan du är en klippa!
Citera
2011-06-29, 14:10
  #3861
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
* U*. Har utpekats i tråden som "läraren".
Vem är det då? Är det U** H****ren som jobbade på Tunaholmsskolan?
Finns det några omständigheter runt denne "läraren" som gör att den kan misstänkas vara inblandad?
__________________
Senast redigerad av rattugglan 2011-06-29 kl. 14:15.
Citera
2011-06-29, 17:19
  #3862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hej "Yngve"!

Jag börjar med en lista, så kan andra fylla på/ändra sedan.

* EA. "Dansken". Var polisens förste huvudmisstänkte. Satt häktad -92. Avförd. Flyttade tillbaka till Danmark.

* PR. Ex-pojkvän till den ena av Helenas syster. Polisens andre huvudmisstänkte. Satt anhållen ett par tre dagar i mitten av maj - 96. Avförd.

* BW. Kompis och umgicks med Helena och en av hennes systrar. Engagerad i skallgångarna. Han och HM(J) initierade egen skallgång med start tisdagen den 16 juni -92. (Beskrivs i tidningen SLA den 17 juni -92)

* HJ(M). Kompis med Helena. Engagerad i skallgångarna tillsammans med BW.

* BB. Turistchef i Mariestad -92. Granne med Helenas familj på Ekudden. Var Helenas chef sommaren -90, då hon arbetade på Turistbyrån.

* MRö. Ledde skallgångskedjorna i samarbete med polisen.

* U*. Har utpekats i tråden som "läraren".

* DL. Bodde på St. Ek. Diskuteras allmänt i tråden. Ska ha alibi för natten mot den 14 juni -92.

* KL. Kompis med DL. Diskuteras allmänt i tråden. Ska ha alibi för natten mot den 14 juni -92.

* PU. Diskuteras allmänt i tråden.
bra skrivet
Citera
2011-06-29, 17:20
  #3863
Avstängd
14juni92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Vem är det då? Är det U** H****ren som jobbade på Tunaholmsskolan?
Finns det några omständigheter runt denne "läraren" som gör att den kan misstänkas vara inblandad?
Uno Holmgren, en gammal lärare på bl. tunaholmsskolan.
Lite sur av sig men knappast en GM, Han skulle aldrig kunna hålla tyst om det.
Han är 75 år nu
Citera
2011-06-29, 17:24
  #3864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Vem är det då? Är det U** H****ren som jobbade på Tunaholmsskolan?
Finns det några omständigheter runt denne "läraren" som gör att den kan misstänkas vara inblandad?
Men får hälla i minnet här att detta var en allmännt hatad lärarare på Tuna med attityd problem och för mycket rakvatten,men att han på nåt sätt skulle ha nån relation till Helena el nån av oss andra har jag svårt att tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback