Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-03, 16:01
  #1
Medlem
Hur bra var egentligen Ronnie?

Vad var han bra på? Körde han som Senna eller som Prost om man nu ska jämföra?
Citera
2011-06-03, 21:04
  #2
Medlem
Ozmeisters avatar
Börja med att lyssna på den här dokumentären:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2292019

Den säger allt.
Citera
2011-06-05, 00:55
  #3
Medlem
Souths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macca34
Hur bra var egentligen Ronnie?

Vad var han bra på? Körde han som Senna eller som Prost om man nu ska jämföra?

Ronnie körde alltid på gränsen, med ställ i de flesta kurvorna. Samtidigt som han va väldigt ödmjuk utanför banan. Vilket gjorde honom väldigt populär.

Han sägs ju av nästan alla gamla F1-förare å F1-personer runtomkring vara en av de bästa i F1-historien trots att han aldrig vann ett mästerskap.

Just därför som han alltid är högt upp på rankinglistor.

Dokumentären som Ozmeister länka bör du verkligen lyssna på. Fruktansvärt bra.
Citera
2011-06-05, 01:23
  #4
Medlem
Grobbelaars avatar
Ronnie, precis som samtida konstnärer likt James Hunt, Gilles Villeneuve, Innes Ireland (50/60-tal, jag vet...), Clay Regazzoni och Arturo Merzario hade aldrig passat in i dagens sterila F1.

Precis som någon sade ovan, Ronnie var fantastisk när det gällde att hantera bilen. Finns makalösa foton på när han ställer upp sin JPS Lotus 72 genom Copse på Silverstone. Tyvärr vann Ronnie aldrig mästerskapet, hans bästa chans kom väl 1973 där han ledde hela F1 i Poles (11, om jag inte minns snett), men han och Fittipaldi tog för många poäng av varandra, och Jackie Stewart vann sitt tredje mästerskap.

Ronnie var bra, inget snack om den saker. Men inte lika bra som Prost och Senna. Skulle hålla han jämsides med förare som Gilles Villeneuve, och liknande. Och vem av dem två som är den bästa att aldrig vinna ett mästerskap, det är hugget som stucket.
Citera
2011-06-08, 13:02
  #5
Medlem
Segelflygarns avatar
Ronnie var erkant duktig pa att kora bil, men problemet var val att han justerade sig sjalv till att passa bilen istallet for tvartom.

Det var val atminstone ett tillfalle under sasongen 78 som han erkande att han hade skruvat bort sig totalt pa traningen, vantat pa att Andretti satter en bra tid, bestallt hans installningar pa bilen och sedan gar ut och satter pole position.
Citera
2011-06-25, 22:15
  #6
Medlem
Ronnie var en stor del av Lotus under Chapmans ledning. Han och Chapman hade en speciell kemi som inga andra! Tror många kommer ihåg honom som "Superswede"!

Offtopic, Synd att de var tvungna att stänga museet som var tillägnat honom i Örebro!
Citera
2011-06-26, 12:34
  #7
Medlem
Bara det att han vågade sätta sig i en formula bil på 70talet är imponerande. Vilka bilar dem hade på den tiden.
Citera
2011-06-29, 23:25
  #8
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Vet inte mycket om Ronnie Pettersson. Var för ung när han dog, men av fotografier jag sett på honom slår det mig att han verkar ha varit rätt stor och biffig för en formel 1 förare.
Citera
2011-07-01, 17:06
  #9
Medlem
Grobbelaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vet inte mycket om Ronnie Pettersson. Var för ung när han dog, men av fotografier jag sett på honom slår det mig att han verkar ha varit rätt stor och biffig för en formel 1 förare.

1970-talet var annorlunda. Det var först i mitten/slutet på 1970-talet som det där med kosten och träningen på allvar kickade igång i F1. Kolla upp förare från 50-talet som Juan Manuel Fangio, med flera, så ser du att det var rätt långt från dagens supertränade förare.

På det stora hela var det mer avslappnat förr. Jag kommer ihåg en rad från Innes Irelands självbiografi All arms and elbows, där han skrev att han "mitt under ett lopp kunde komma på sig själv att tänka på festen de skulle ha under kvällen".
Citera
2011-08-31, 00:04
  #10
Medlem
megaman74s avatar
Ronnie är den största vi haft i formel ett. Han var ung, endast 34 år när han dog. 1978 var annars ett mörkt år. Gunnar Nilsson var svårt sjuk i cancer när Ronnie Pettersson omkom. Nilsson närvarade på begravningen svårt märkt av sin sjukdom, men någon månad senare var han borta också.
Citera
2011-09-01, 22:51
  #11
Medlem
mickepickepös avatar
Enligt någon bok jag läste så ansågs han som dåtidens bästa förare.
Citera
2011-09-03, 20:46
  #12
Medlem
megaman74s avatar
ni som håller till här vet säkert mer om formel-1 än mig, men hur var det egentligen.. hur nära att bli världsmästare var han? för han blev aldrig det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback