• 13 260 online
  • 1 193 790 medlemmar
  • 61 848 116 inlägg
  • 4
  • 5
2011-06-17, 16:33
Medlem
carrooouws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur tänker du nu?

"Förskolan är en pedagogisk gruppverksamhet för barn från 1 år fram till skolstarten. Tidigare hette det daghem, och verksamheten kallas ofta för dagis."

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när jag var liten så var förskolan det man började i året man fyllde 6 år som var blandat med lek och pedagogisk verksamhet såsom lätt läsning, tvångs-syslöjd (som jag skolkade från redan då ) med mera för att man skulle vänja sig innan årskurs 1.

Jag har idag två små sladdsystrar och när de var 6 år (den ena hoppade över det och fick börja 1an direkt för att hon är "så smart") gick de i något som hette "förskoleklass". Innan dess gick de på "dagis". Kan tillägga att de är 9 respektive 7 år gamla idag så det är knappast länge sedan
Citera
2011-06-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur tänker du nu?

"Förskolan är en pedagogisk gruppverksamhet för barn från 1 år fram till skolstarten. Tidigare hette det daghem, och verksamheten kallas ofta för dagis."

Utan att förekomma Urbex så tror jag att han/hon/det tänkte på tvånget i förslaget. Det är idag inget tvång för barn att gå på "förskola". Tyvärr har man försökt att rättfärdiga dess existens genom att kalla allt för "förskola" och därigenom antyda en pedagogisk vinkel, när det egentligen är frågan om dagis, dvs en plats för barn att förvaras på.
Citera
2011-06-18, 12:32
Medlem
sbgms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrooouw
Visst, jag tycker samtidigt att vi bör ha något slags skyddsnät i samhället och jag är för fri sjukvård och så vidare.

Fri sjukvård låter bra på papperet, men de ekonomiska konsekvenserna blir ohyggliga. (Samma ekonomiska problem uppkommer för allt som staten gör) Sen måste man också komma ihåg att ingenting är gratis, och fri sjukvård är då ett icke-ord.

http://www.youtube.com/watch?v=VPADFNKDhGM

Kolla in den videon av nobelprisvinnaren Milton Friedman och se sedan om du fortfarande är för statlig sjukvård.

och denna av John Stossel: http://www.youtube.com/watch?v=kf3MtjMBWx4
Citera
  • 4
  • 5
ssu