Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-06-04, 17:19
  #25
Medlem
Rektangels avatar
Anledningen till att så många känner olust och bejakar starka ledare är snarast att vi inte känner samhörighet och delar den mediabild som vi nu dagligen matas med. Många grupper är marginaliserade och finner inte gehör för sina ståndpunkter i något parti och radikaliseras.

Misstron till den demokrati vi nu har undergrävs när alla åsikter inte får framföras utan att personerna stigmatiserats och förföljs och misstanken att partiernas agenda är köpt av deras finansiärer.

Våra enande nationalsymboler symboler attackeras och nu senast vår monarki för anklagelser från den kriminella världen som inte kan styrkas. Inte ens politikerna som är folkvalda vågar ta bladet ur mun och ta ställning mot drevet. Helin lär vara den ende som inte är jude.

Vem har egentligen makten i Sverige? Med vilken rätt talar bonniermedia i allians med vänstermedia att monarkin ska avskaffas?
Det är ett beslut som ska tas av folket och inte av dem.

Vad har Jan Scherman på TV4, Peter Wolodarski på DN,Jerzy Sarnecki på BRÅ,Jackie Jacubowski,David och Nils Schwartz,Maciej Zaremba,Marian Radetzki,Lars Dencik för gemensam agenda?

De vill samtliga avskaffa den svenska identiteten och är för multikultur mot vår vilja samt att våra politiker inte vågar säga emot dem utan tvärtom utplånar och anpassar sina egna partiers agenda för att inte stöta sej med dem.

__________________
Senast redigerad av Rektangel 2011-06-04 kl. 17:27.
Citera
2011-06-05, 00:38
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanBee
Haha, ditt inlägg refererar till sig självt, utan demokrati kan man inte ha några åsikter överhuvudtaget. DÅ indokrineras man. De som inte vill ha demokrati vet inte vad diktatur är.
Vad vet du om det?

Det finns idioter som är för demokrati, och det finns intellektuella som tror på något annat än demokrati.

Jag är för en parlamentarisk demokrati men du låter oroväckande religiöst begeistrad/insnöad.
Citera
2011-06-05, 11:23
  #27
Medlem
InnesIs avatar
Det är lätt att se varför en demokrati är seg och bristfällig. Dessutom blir det nästan inneboende ett förakt för politiker som vänder kappan efter vinden beroende på den rådande folkliga opinionen. Med det sagt har den givetvis många goda sidor också.

Nyckeln i diskussionen ligger egentligen i att kunna diskutera fördelar och nackdelar. Idag ser människor i regel all diktatur som dålig och all demokrati som bra vilket givetvis inte kan stämma överens med verkligheten. Det finns, eller har funnits, bra och dåliga demokratier och diktaturer i historien.

Detta är också vad som lärs ut i våra skolor. Alla som tror att politisk indoktrinering enbart förekommer i diktaturstater borde veta bättre eftersom de själva är fostrade i ett samhälle som gör samma sak. Under mina år i gymnasiet underkändes elever i samhällskunskap, oberoende av deras insats på lektioner eller resultat på prov och uppsatser, enbart för att de uttryckligen tog avstånd från det demokratiska styrelsesättet. Jag var aldrig direkt drabbad och jag är inte insatt i vad som står men lärarna stödde sig på läroplanen.

Alla samhällen har sina sanningar som de vill framställa som självklara - och jag tror faktiskt också att det behövs. Däremot blir det en konflikt i ett system som vårt demokratiska som samtidigt vill påskina att de är toleranta och accepterande inför alla olika åsikter. Det blir lite gör som jag säger inte som jag gör.
Citera
2011-06-16, 08:44
  #28
Medlem
fums avatar
Även om Jytte Guteland i vanlig ordning utrycker sig på ett tämligen krystat sätt har han rätt i sak.

Det är ett problem att ungdomsförbunden har svårt att komma in på skolorna. Följden är att ungdomar förs längre från det politiska samtalet och känslan av att de kan påverka och lyssnas reduceras ytterligare.

En öppen diskussion där det är lätt för medborgare att göra sin röst hörd är den enda vägen som är hållbar. Skolan är idag den bästa arenan för ungdomar och politiskt aktiva att mötas, så om skolor stänger dörren blir de flesta av de här mötena helt enkelt inte av.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback