Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-12, 08:34
  #13
Medlem
Drapåtrissors avatar
Kvinnor kvoteras in i piketstyrkan

Äntligen säger Karin Götblad när nu tre kvinnor fr.om måndag tar plats i denna hittils totalt mansdominerad elitgrupp. Men är det inte liia vansinnigt som debatten om kvinliga brandmän där man sänker fyskraven bara för att det ses som könsdiskrimenerande att dom stängs ute?
Citera
2011-06-12, 08:54
  #14
Medlem
santamans avatar
Jämställdhet före säkerhet, lite får man offra, trots allt så är det Sverige.

Kvinnornas arbete ska väl dock inriktas på kaffekokning,administration,springflickor och andra lättare bitar,precis som det bör om nu det är så jävla viktigt att denna "grupp" innehåller kvinnor.
Undrar hur acceptansen blir från övriga att få dit praktikanter!
Citera
2011-06-12, 09:08
  #15
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-06-12, 09:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmeisser
SvD

Carin Götblad menar att "det behövs kvinnor överallt". Vad säger Flashback? Är detta ett framsteg, eller ännu ett steg mot en utarmning av det svenska rättsväsendet?


Eftersom kvinnorna måste kvoteras in så betyder det i praktiken att man sänker kraven för poliserna. Och det är inte bra på nåt sätt. Jag ser inga problem med att ha kvinnliga piketpoliser, men dom måste klara kraven. Annars får dom göra nåt annat. Så enkelt är det. Jag begriper inte att man ska hålla på och kvotera och tramsa in absurdum, inget blir bra av det. Carin Götblad är en jävla hagga som kan dra åt helvete. Ful som stryk är hon dessutom och hon ger oftast ett nervöst intryck. Jag fattar inte vem som gav henne jobbet.
Citera
2011-06-12, 11:27
  #17
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
När ska regeringen inse att Carin Götblad är utvecklingsstörd.

Detta kommer att bli ett fiasko.
Det kommer ju att bli fantastiskt roligt att läsa om deras olika ingripanden, och hur dom om 1 år från nu lägger ner/omgrupperar gruppen.
Citera
2011-06-12, 11:55
  #18
Medlem
Attalions avatar
"Problemet att få in kvinnor i styrkan har berott på de tuffa fysiska kraven.

–Det har varit en väldigt gammaldags rekrytering. Nu har vi en mycket bredare, där vi även ser till psykisk styrka och taktisk kunskap, säger Carin Götblad."

Bredare = mindre fokus på fysisk lämplighet?

Funkar det inte bara att säga "rätt person på rätt plats"? (rätt = mest lämplig baserat på många olika faktorer som exempelvis att man når upp till de fysiska krav som finns och inte några speciella krav baserade på kön)
Citera
2011-06-12, 12:32
  #19
Medlem
Det är nät sånt här händer man tycker att man borde skicka alla feminister till en Ö så kan dom ha sitt jävla Utopia där, så slipper vi dom.
Citera
2011-06-12, 14:51
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulkan
Men varför måste piketpoliser vara så oerhört bra tränade? Vad gör dom egentligen? Dom åker runt på farliga jobb, typ. Det enda dom behöver vara är väl modiga, tålmodiga och psykiskt stabila? Vad jag vet jagar man inte bovar i ett långlopp, eller brottas med dom som i någon sorts sjabbig deckare. Nä, dom kastar in lite granater, springer in med sina MP5or och sedan är det klart. Att det är så tuffa krav känns mest som en machokultur. "Vi är störst och starkast". Men till ingen nytta. Det borde ju vara svårare att bli ställningsbyggare än piketpolis, i alla fall beträffande fysisk styrka.


Dom har en massa skyddsutrustning på sig. Väger säkert 25-30 kg och du ska kunna agera i alla situationer med skyddet och utrustningen på dig. Därför måste dom vara så starka och atletiska av sig.
Citera
2011-06-12, 16:31
  #21
Medlem
Vulkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoolabandola
Dom har en massa skyddsutrustning på sig. Väger säkert 25-30 kg och du ska kunna agera i alla situationer med skyddet och utrustningen på dig. Därför måste dom vara så starka och atletiska av sig.

Fast det där är ju bara sant i vissa situationer. Piketen jobbar väldigt mycket undercover i stadsmiljö, likt span. Väldigt mycket i civila kläder, utan särskilt skrymmande skydd. För en tid sedan följde piketen efter ett par som misstänktes för att förbereda ett rån i Norge. De följde efter dom från Stockholm utklädda till målare (i civila skåpbussar). Till slut greps de misstänkta någonstans i Värmland (vill jag minnas). Hur jobbigt kan en sådan dag vara? Det är ju jobbigare att åka på bilsemester med två barn i baksätet som kivas...
Citera
2011-06-12, 16:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Fitt-
Jag håller inte med. Skridskoåkning och dans är ett par exempel där kvinnor dominerar pga. fysisk överlägsenhet.

Kvinnor är knappast bättre fysiskt än män i någon skridskosport, konståkning antar jag du menar. Där gör män mer avancerade påhitt. Dans må de ha bättre smidighet för, men då förutsatt att det är typ utvecklingsdepriverade gymnaster.
Citera
2011-06-12, 16:54
  #23
Medlem
Bovfinkens avatar
Jag har sån jävla lust att gå upp bakom en polis-2011 (lökig slapp jävel) och knuffa omkull aset och sno pistolen.
Citera
2011-06-12, 18:39
  #24
Avstängd
Jag är emot alla former av kvotering. Särskilt när man gör om intagningsprover som uppenbart är konstruerade för att gynna en minoritet - som i det här fallet - är det fel. Det blir lite som att ge en kvinna jobbet som brandman för att hon klarar stressen lika bra som männen men saknar den fysiska förmågan som krävs när det hettar till.

Kvotering är endast legitimt om det innebär att en minoritet får företräde till ett jobb framför en likvärdigt lämpad kandidat. Det kan jag köpa. Men inte om hon tar jobbet ifrån en manlig kollega som slår henne på alla punkter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback