2011-05-24, 03:33
Medlem
jag-bara-ljugers avatar
Okej, kanske finns 1290 trådar om detta redan. Men men, har nyligen börjat snusa istället för rökning, mest för hälsan och sånt.
Men enligt folk så får man högt blodtryck av snusning, är detta vanligt? Har du märkt detta har hänt på dig eller några andra?
Citera
2011-05-24, 04:07
Medlem
Tja, det är inte bara snusning som höjer blodtrycket, det gör även cigaretterna. Det beror på nikotinet i produkten.

Sedan så är det nog en vanesak... Jag själv snusar, men röker bara sporadiskt. När jag snusar händer inget speciellt, men när jag röker så får jag ett mycket högre nikotin rus. Hjärtat börjar väl slå lite snabbare.
Men så är det nog tvärtom också, för om jag röker i en vecka och sen tar en snus, så blir det precis samma sak som om jag tog en första cigg på en vecka.

Så i början så kommer du märka skillnad. Men sedan så är det bara vardag. Nikotinet höjer blodtrycket men det märker du inte eftersom du börjar bli van.
Citera
2011-05-24, 05:34
Medlem
Nuke-it-alls avatar
Har snusat i över 5 år och mitt blodtryck är finemang.
Citera
2011-05-24, 06:36
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Har snusat en dosa om dagen i rätt många år och jag har fortfarande problem med för lågt blodtryck
Citera
2011-05-24, 07:16
Medlem
Äsch, det är ingenting att oroa sig för. Jag började snusa för ca 8 år sen.
Det är ofta inte bara en faktor (t.ex. snus) som avgör om du får ett högre blodtryck.
Don't worry som sagt.
Citera
2011-05-24, 09:25
Medlem
mistermonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
Äsch, det är ingenting att oroa sig för. Jag började snusa för ca 8 år sen.
Det är ofta inte bara en faktor (t.ex. snus) som avgör om du får ett högre blodtryck.
Don't worry som sagt.

Håller med! Nikotinet höjer blodtrycket för stunden, det stabiliserar sig dock efter tag. Tror att stress höjer blodtrycket mer än en dosa om dagen gör
Citera
2011-05-24, 14:55
Medlem
Om du tränar och äter rätt ska det väll inte vara något problem..
Citera
2011-05-25, 17:14
Medlem
VonRofs avatar
Det ger endast akut förhöjt blodtryck, inget långvarigt.
Citera
2011-05-26, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistermonster
Håller med! Nikotinet höjer blodtrycket för stunden, det stabiliserar sig dock efter tag. Tror att stress höjer blodtrycket mer än en dosa om dagen gör
Precis!
Jag snusar i princip 6-7 om dagen bara. Så jag tror inte jag är i riskzonen. Även om typ halva min släkt (på pappas sida) har högt blodtryck. Tror det mer beror på om man stressar/äter rätt/motionerar.
Citera
2025-12-09, 22:38
Medlem
Jag snusade max en halv dosa/dag och mina värden och blodtrycket sänktes ganska mycket direkt
när jag slutade tom pulsen blev lägre så konstigt när folk skriver att dom har jättebra blodtryck fast
dom snusat flera år låter som skitsnack ni har bra blodtryck eftersom ni aldrig har kollat eller?Haha vad folk snackar skit....svårt att bevisa man kan ju skriva vad man har lust med i flashback istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in