Citat:
Ursprungligen postat av *sn0wflake*
Antagningspoängen säger ingenting om hur bra en utbildningen är, däremot så säger den hur populär utbildningen är.
Nej, antagningspoängen säger bara hur stor press skolan har vid antagning. Desto färre antal platser de kan erbjuda, desto högre blir antagligen intagningspoängen. Svårt att ta hänsyn till både antal platser och hur många sökande, för att kunna få reda på vilken som är populärast. Bara för att exempelvis KTH skulle ha många platser och många sökande, kanske bara beror på att folk ser möjligheten i flera platser än att försöka på ett ställe med få platser.
Men i princip borde mindre antal platser (Om det är seriös högskola som Chalmers, Lund, LTH, KTH, Uppsala) innebära högre kvalité på utbildningen. Desto färre nötter per klassrum eller föreläsningssalar, desto bättre lär du dig antagligen. Kommer även många in, betyder det antagligen att det finns större potentiell risk att man inte lyckats filtrera bort de som inte bör plugga på en teknisk högskola.
Om jag var du TS, skulle jag istället kolla vilket ställe som är bäst att bo på och inte vilken av skolorna som verkar bäst. Jag går själv på KTH, men trivs inte i Stockholm riktigt. Funderar på Chalmers eller Linköping, då det verkar vara skönare människor där. Det är subjektivt naturligtvis, men på många linjer på KTH, är majoriteten studenter rikemansbarn och/eller dryga "douchebags". Finns tvättäkta nördar och plughästar också, om man gillar dem ... (Stör oftast föreläsningarna med meningslösa påhopp på föreläsaren om att de gör fel) xD En del kan naturligtvis vara rika och ändå vara sköna människor. Men merparten är ingenting att ha enligt mig.