2011-04-26, 17:41
Medlem
derbyknightss avatar
Någon som vet hur stor del av studenterna som får jobb efter utbildningen vid Chalmers, Uppsala och KTH?
Citera
2011-05-03, 08:35
Medlem
Det finns en del jobb, men inget överflöd att välja bland, kärnfraften är en del jobb för kemitekniker.
Citera
2011-05-03, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Ok, men är det exakt samma utbildning då? Kan vara så enkelt att kemiteknik låter mer "tekniskt" och "industriaktigt" än kemivetenskap, och kanske lockar fler studenter pga det. Kemivetenskap låter kanske för likt ett kandidatprogram i Kemi. Sen brukar Uppsala ha lägre poäng än KTH och Chalmers.
Innan Bologna så hette utbildningen hos KTH just "Civilingenjör i kemi och kemiteknik", utbildningen har inte ändrats nämnvärt efter det. Anledningen till att man byter namn på civilingenjörsprogram är oftast att man vill locka fler tjejer, se "design och produktframtagning" vilket i stort sett är maskinteknik, de kanske är mer intresserade om man kallar det kemivetenskap istället för kemiteknik. Tydligare exempel är utbildningar med namn som "Design och produktframtagning", "materialdesign", "Teknisk design" osv.

Om de har betydligt högre intagningspoäng hos Chalmers skulle jag rekommendera dig att gå där då det innebär att du kommer att ha mycket mera motiverade kursare vilket kommer hjälpa dig att prestera bättre.
Citera
2011-05-03, 10:41
Medlem
Min första tanke när jag läser karriärrapporten för KTH 2010 är att kemi verkar vara missnöjda med sin utbildning och inte rekommenderar någon annan att gå där heller.

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.14501!Karri%C3%A4rrapport%202010.pdf
Citera
2011-05-03, 14:20
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
Min första tanke när jag läser karriärrapporten för KTH 2010 är att kemi verkar vara missnöjda med sin utbildning och inte rekommenderar någon annan att gå där heller.

http://www.kth.se/polopoly_fs/1.1450...ort%202010.pdf

Kan det ha att göra med att ett antal kemitekniker hamnar på pappersbruk ute i ödemarken? Har ett antal kursare som gick den vägen (då från LTH som inte har en pappersmassainriktning, vilket KTH och CTH har?).
Citera
2011-05-03, 18:46
Medlem
Wololoos avatar
LTH/LU har ju iallfall ett av de större kemicentrumen i norra Europa att tillgå
Citera
2011-05-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Kan det ha att göra med att ett antal kemitekniker hamnar på pappersbruk ute i ödemarken? Har ett antal kursare som gick den vägen (då från LTH som inte har en pappersmassainriktning, vilket KTH och CTH har?).

Ligger nära tillhands, jag vet att det i skrivandets stund anställs flera KF, och K på olika pappersbruk, och som du säger så ligger de i ödemarken. Vet en tjej som fick jobb på ett sådant, och förväntade sig att få jobba hemma 4 dagar i veckan, hahahahahahhaha
Citera
2011-05-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *sn0wflake*
Antagningspoängen säger ingenting om hur bra en utbildningen är, däremot så säger den hur populär utbildningen är.

Nej, antagningspoängen säger bara hur stor press skolan har vid antagning. Desto färre antal platser de kan erbjuda, desto högre blir antagligen intagningspoängen. Svårt att ta hänsyn till både antal platser och hur många sökande, för att kunna få reda på vilken som är populärast. Bara för att exempelvis KTH skulle ha många platser och många sökande, kanske bara beror på att folk ser möjligheten i flera platser än att försöka på ett ställe med få platser.

Men i princip borde mindre antal platser (Om det är seriös högskola som Chalmers, Lund, LTH, KTH, Uppsala) innebära högre kvalité på utbildningen. Desto färre nötter per klassrum eller föreläsningssalar, desto bättre lär du dig antagligen. Kommer även många in, betyder det antagligen att det finns större potentiell risk att man inte lyckats filtrera bort de som inte bör plugga på en teknisk högskola.

Om jag var du TS, skulle jag istället kolla vilket ställe som är bäst att bo på och inte vilken av skolorna som verkar bäst. Jag går själv på KTH, men trivs inte i Stockholm riktigt. Funderar på Chalmers eller Linköping, då det verkar vara skönare människor där. Det är subjektivt naturligtvis, men på många linjer på KTH, är majoriteten studenter rikemansbarn och/eller dryga "douchebags". Finns tvättäkta nördar och plughästar också, om man gillar dem ... (Stör oftast föreläsningarna med meningslösa påhopp på föreläsaren om att de gör fel) xD En del kan naturligtvis vara rika och ändå vara sköna människor. Men merparten är ingenting att ha enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in