2011-04-28, 16:22
Medlem
Kaminen6s avatar
Är ni många som gått ner med denna diet?

Det känns konstigt att börja äta allt man tidigare varit försiktig med.
Kostigt att man ska kunna gå ner.

Vad äter ni till frukost och mellanmål?

Funderar på att försöka mig på detta då jag inser jag lever på bröd
och det går man absolut inte ner på även om man ligger under sin kcal uttag.

Finns en del förslag på mat här ser jag, jag behöver enkla och billiga förslag.

Har du gått ner? Hur mkt på hur lång tid.
Citera
2011-04-28, 16:27
Medlem
Deviance88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminen6

Absolut finns det bra möjligheter att gå ner i vikt med hjälp utav LCHF metoden.
Sen beror det på hur mycket man vill gå ner i vikt och hur pass fort också.

Du ska inte heller bara fokusera på vikten utav även mäta midja, lår osv för vågen kan vara ett ganska missvisande redskap ibland.

Jag menar du kan väga 120KG och vara biff, men samtidigt väga 120KG och vara fet.

Har en polare som gått ner 16 kilo på ett halvår med LCHF, så kör på =)
Citera
2011-04-28, 16:28
Medlem
nietsoviets avatar
Ät riktig mat, undvik transfetter och ducka undan sånt som innehåller (vitt) socker. Få i dig alla näringsämnen och ligg på kaloriunderskot. Ut och gå. Så jävla enkelt är det.
Citera
2011-04-28, 16:29
Medlem
Fettopappas avatar
Absolut! Det är verkligen en bra diet. En släkting till mig gick ned 30 kg med lchf.
Citera
2011-04-28, 16:32
Medlem
Fettopappas avatar
Citat:
Vad äter ni till frukost och mellanmål?.

Bacon! Eller ännu bättre, ta en bit brieost och linda en bacon runt. Fy satan vad gött det är!
Annars så kan du ju bara rulla ihop vanliga ostbitar, feta youghurtar med linser i osv.

Googla "lchf frukost" så får du upp massa.
Citera
2011-04-28, 16:39
Medlem
Draedons avatar
Citat:

Hur bra diet som helst. Jag käkar bacon och äggröra till frukost, mellanmål äter jag väldigt sällan då jag nästan aldrig är hungrig mellan frukost, lunch och middag. Men ett vanligt mellanmål är väl annars en bit brie med parmaskinka eller en avokado.

Jag gick ner 15-16kg på 6-8 månader (minns inte riktigt) och då fuskade jag ändå med öl, vin, whiskey, potatis och pizza på helgerna. Ibland slank det ner någon pasta också.

Nu när det är en så pass vanlig diet och de värsta olyckskorparna har slutat kraxa finns det hur mycket som helst att läsa i ämnet i böcker och på nätet.

Ett boktips är Björn Ferrys kokbok, intressant läsning och god mat.
Citera
2011-04-28, 16:39
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Läs på kostdoktorn.se istället där finns hur många berättelser som helst om folk som har vänt sitt liv totalt när dom dumpade sockret.
Väldigt fascinerande och intressant, kör inte själv strikt lchf men försöker att få in några dagar i veckan med sådan kost och äter inte light och lite pasta/ris/potatis men mycket kött/grädde/crème fraîche och broccoli osv.

Har inte tappat i vikt men däremot stabiliserat min vikt, hade tidigare problem med att tappa några kg såfort jag blev förkyld eller slarvade med träningen. Så jag hade väl motsatt problem, min mage har även blivit problemfri vilken jag verkligen är tacksam för.

Edit:ett boktips är matrevolutionen riktigt intressant
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2011-04-28 kl. 16:45.
Citera
2011-04-28, 16:45
Medlem
Juvelidiots avatar
LCHF är väl detsamma som för några år sedan kallades för atkinsdiet och det fungerar.
Har aldrig ätit så mycket/varit så mätt och ändå tappade vikt - ca 18 kg på några månader utan ett steg eller lyft till träning.

Problemet är att det blir så ända in h-e tråkigt att äta efter dietens regler efter ca 3 månader. Bacon&egg stod mig upp i halsen som frulle även om det är gott. Till slut vill man ha den där pastan, potatisen, brödet osv och då drar det iväg viktmässigt igen. kan tänka mig att det är bra för de med dålig ätdisciplin att bli mer medveten. Att äta på regelbundna tider och att inte slarva (frulle blir till en bulle till fmfikat, lunchen en snackbar och middagen en plusmeny på mackedonken i all hast)

Vet inte vad jag ska tro - enl atkins/LCHF finns idéen liksom hos GI-folket att låga insulinnivåer minskar fettinlagring. Atkinsdieten pratar om att hamna i ketos - bristen på kolhydrater gör att kroppen börjar plocka av sitt eget fett som kompensation (enkelt sagt) därav snabb nedgång.
Efter ett antal veckor ökar man mängden tillåtna kolhydrater lite när man hamnat på lämplig viktnivå.
BBC motsvarande gjorde ett vetenskapligt test med ett gäng dieter mot varandra och vad de kom fram till där var eg att folk som åt enl Atkins åt mindre mat helt enkelt. Smör är inte gott utan socker enkelt sagt. Fet mat mättar bättre dessutom vilket leder till mindre småätande.

Att det fungerar kan jag intyga och det är en effektivt bantningsmetod men att leva enl dietens regler "for life" så får du nog vara extremt okär i kanelbullar och mjölkprodukter mm.
Senast redigerad av Juvelidiot 2011-04-28 kl. 16:49.
Citera
2011-04-28, 16:46
Medlem
LCHF, Periodisk Fasta, bla bla bla..

Du går inte ner i vikt om du inte ligger på ett kaloriunderskott. Sen om maten du stoppar i dig består av kolhydrater eller fett spelar inte så stor roll.

Det lär bli svårare att överäta enbart protein+fett än protein+fett+kolhydrater. Men i slutändan handlar det om kaloriunderskott.
Citera
2011-04-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nietsoviet
Ät riktig mat, undvik transfetter och ducka undan sånt som innehåller (vitt) socker. Få i dig alla näringsämnen och ligg på kaloriunderskot. Ut och gå. Så jävla enkelt är det.

Ja!!! Så enkelt är det!
Citera
2011-04-28, 17:01
Medlem
Juvelidiots avatar
Det är dyrt att äta enl LCHF då bukfyllan på tallriken ofta är kolhydrat = billigt
kött/fågel/fisk/sallad = dyra råvaror.

Exempel på mat från förstaveckorna för att få fart på det hela. (dock enl atkins)
Frukost stekt ägg och 1/3 baconpaket. (den enda posten som kan vara billigare än "normalmat" -
två ägg och lite bacon landar på 8-9 kr in alles. Ett par mackor med ost köttpålägg juice och yoghurt drar iväg uppåt 20 när man räknar efter)

Lunch Grekisk sallad med kycklingfilé

Middag fläskfile med bea samt sallad.

Nåt gott till kvällen, korv (tysk sådan som består av kött och inte som svenska av potatismjöl) bitar av hårdost.

Fika etc: kaffe med grädde och sötningsmedel.
Citera
2011-04-28, 17:20
Medlem
Kroesmanns avatar
Jag gick på LCHF under 3 månader i vintras, tappade ca 10 kilo. Det är viktigt att räkna kalorier, även om du troligen blir mätt på ett underskott.

Käka samma saker till frukost som till middag.

Man går alltid ned i vikt på kaloriunderskott Edit:(i längden, vätskenivåer och sådant kan diffa från dag till dag Slutedit:.

I Januari började jag gymma 4 ggr i veckan (framförallt styrka) istället och då kändes inte LCHF som en hållbar lösning längre.
Senast redigerad av Kroesmann 2011-04-28 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in