Hej! nu är våren här, (och sommaren mer eller mindre) själv har jag inte sett så många båtar i vattnet än? Tänkte mest fråga er när ni har tänkt att sjö sätta era Båtar i år? är j uredan varmt och skönt ute, men det är ju lite kallare vid vattnet som sagt.
"En båt är en farkost avsedd för färd på vatten. Den drivs fram av paddlar, åror, segel, skovelhjul, propeller eller vattenjet. Paddel och åra drivs av muskelkraft; segel av vinden; skovelhjul, propeller och vattenjet av ångmaskin eller motor.
I normalt språkbruk används orden båt, skepp och fartyg mer eller mindre som synonymer men i svensk lagtext finns speciella definitioner av dessa begrepp. Juridiskt kallar man alla farkoster avsedda för färd på vatten som fartyg, som sedan delas upp i båtar och skepp. Ett fartyg tillhör juridiskt sett den senare kategorin om, och endast om, det är längre än tolv meter och bredare än fyra meter.
En båts botten och sidor kallas för skrov, när det är två skrov vid sidan om varandra är det en katamaran, när båten är byggd av tre skrov är det en trimaran. Gemensam benänämning för katamaraner, trimaraner och andra fartyg med fler än ett skrov är "flerskrovsbåtar".
Örlogsflottor gör en indelning i fartyg och båtar där de senare saknar inmönstrad besättning."
Jaha??
@Alexunderground
Jag hade segelbåten i under vintern i år (hoppades på en kass vinter med nyår ute i skärgården, gick ju sådär! :P). Motorbåten åkte i förra veckan.
Normalt i området där jag bor (utanför Stockholm) så verkar de flesta klubbar sjösätta påskhelgen samt helgen efter. Så ge det en vecka så ska du nog se lite mer liv på sjön!
OffT: Snälla, snälla, snälla särskriv inte sjösätta!
Då det har blivit lite varmare. Slutet av maj brukar det bli. Inte så roligt att åka ut nu ändå för det är ju bara varmt mitt på dagen och då sover jag då jag jobbar natt. Och på sjön är det ju kallare.