Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-18, 14:19
  #1
Medlem
Under den korta tid som alternativ medicins forum varit här på FB, så har flera jag varit i kontakt med berättat att man känt sig trakasserade och mobbade av vad man menar är föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF). Man har menat att man inte kunnat föra en konstruktiv diskussion här på FB, och avstår att besöka forumet. Man menar också att de för ett åsikts och kunskaps monopol, och är väldigt aggressiva mot åsikter som inte faller inom deras ramar. Googlar man lite på internet så ser man flera artiklar som är skrivna, i samma mening som jag försöker förklara. Många anser sig attackerade på ett väldigt fult sätt. Läkare och forskare vågar inte yttra sig överhuvudtaget i frågor som inte anses rumsrena. Man är rädda för att bli brännmärkta, och satta i kylskåpet. Forskningsanslag och nätverk försvinner. Alternativ medicinskt folk ser det samma, och vill inte överhuvudtaget föra några diskussioner, för det leder inte till något konstruktivt. Man jämför det med tiden då folk menade att jorden var platt, och folk blev dödade för att ha någon annan åsikt. Det ligger på samma nivå.
Man menar att många påståenden som blir slängda i ansiktet inte går att verifiera, eller att ingen utomstående har tillgång till materialet. Ofta hänvisar man till läkemedelsranchen som man menar ligger bakom trakasserierna, och vill inte visa det uppenbara med det, utan använder betalda företag och föreningar att utföra detta arbete.
Forskning måste få bedrivas på alla plan, oavsett om det är godkänt av VoF eller ej. Det måste visas förståelse för andra sätt att möta sanningen, och verifiering av resultat i forskning behöver inte vara efter de normer som en bransch i monopolställning har satt upp. Det finns inom alternativbranschen andra parametrar att ta hänsyn till. Detta vill man inte ta hänsyn till inom det traditionella synsättet.

Det skulle vara intressant att få ta del av dem som känt sig trakasserade eller mobbade av Vof.
Vi måste få kunna föra spännande och konstruktiva dialoger, utan att ha en hel mobb efter oss.
Flera uppfattar det som en organiserad aktion mot alternativ medicin, och även inom den traditionella världen kan det upplevas att man blir förföljd.
__________________
Senast redigerad av satsapienti 2011-04-18 kl. 14:23. Anledning: redigering av meningar för förståelsens skull
Citera
2011-04-18, 17:58
  #2
Medlem
Heller78s avatar
Så fort någon uppvisar en avvikande mening om alternativmedicin stämplas det "VoF" i pannan. Jag känner inte till en enda VoF-medlem på flashback. Därmed inte sagt att de inte finns, givetvis. Men jag undrar hur du kan vara så säker på att de frekventerar detta forum. Borde man inte först se om det ens finns VoF:are här innan man konstaterar att det förekommer trakasserier från föreningen?

Sen det där med trakasserier, alternativmedicinare får utstå precis vad alla forskare får ta när forskning presenteras. Det är idel kritik och analt skärskådande. Om något visar det snarare på alternativmedicinares brist på förståelse för processen och vetenskaplig skolning.
Citera
2011-04-18, 18:57
  #3
Medlem
När man ser hur man använder ordval och läser brev man skickar till tidningar, så ser man också vart det kommer ifrån. Men man är troligen så irriterad över andras sanningar, att de inte får komma fram. Diskussionen får inte komma till ett slut innan man i vanlig ordning går in och splittrar diskussionen med sitt svammel. Ingen orkar att sätta sig in i frågan innan dom lägger sin feta destruktiva energi över hela tråden. Därför går det heller inte att komma fram till något konstruktivt. Vi har inte ens bett om deras medverkan och åsikt. Men det är ett forum för alla. Tyvärr så kan man inte respektera oliksynade.

Men som sagt kolla på Google. Det är ingen trevlig läsning om dem. Dom är väl typ hatade av de flesta utom av sig själv.
Citera
2011-04-18, 20:31
  #4
Medlem
cephs avatar
Liksom Heller78 redan påpekat så börjar den här VoF-hysterin gå överstyr. Det har blivit något av en sådan där mörk konspirationsteori som alla "alternativa" skyller på så fort de möter mothugg verkar det som. Ett enkelt sätt att värja sig från tråkiga saker som krav på belägg, folk som synat felaktigheter i ens resonemang och liknande.

Se bara på Paranormal-forumet där minsta kritik av något möts av en storm anklagelser om allt ifrån att man tydligen är medlem i "vetenskapssekten VoF", en "pseudoskeptiker" eller vad det nu är.

Jag är t.ex. inte med i VoF, har aldrig vart aktiv på deras forum, aldrig haft någon kontakt med några av deras representanter eller liknande. Vad nu det har med saken att göra, kritik bör väl bemötas objektivt, eller?
Citera
2011-04-18, 21:28
  #5
Medlem
För att inte få en 0.09 i FB:s regelverk vill jag styrka påståenden men hjälp av dessa länkar som visar på ett starkt missnöje med deras metoder. Man ser också likheter med det som beskrivs här på FB.

I denna länk kan man i början läsa det som många upplever som stötande. Det är väl ingen tvekan om sanningshalten.
Föreningen Vetenskap och Folkbildning

I denna länk beskrivs hur man delar ut ett förnedringspris, och hur detta kan få personliga tragedier.
Den beskriver även deras anonymitet för att slippa juridiska åtgärder som stämning eller dyl.
http://torbjornsassersson.com/2010/1...l-humorattack/

Här beskriver Robert Hahn som är forskningschef vid Södertälje sjukhus, adjungerad professor vid Linköpings Universitet och docent vid Karolinska institutet. Hur dåligt underbyggda fakta föreningen VoF använder när man försöker attackera personer som inte har deras syn på saker.
https://roberthahn2010.wordpress.com...apliga-arenan/

Här har vi Germund Hesslow som tidigare stött VoF är nu är starkt kritisk till deras metoder.
Speciellt i sista stycket tycker jag att man kan reflektera över .

Citat: Om man är angelägen om att befordra en rationell och öppen diskussion, är det normalt viktigare att rikta sin kritik mot mäktiga, inflytelserika personer och organisationer än mot dem som befinner sig i utkanten av den offentliga debatten. Det är således viktigare att hålla efter sanningens dödgrävare inom universitet och statliga organisationer än att håna människor som är i underläge. Slut citat.
http://folkvet.nu/2011/01/foreningen...igt-aderlaten/

En site som organiserats mot föreningen med samma namn hittar man mycket av de metoder man använder.
http://vetenskap-folkbildning.nu/

Dr Annika Dahlqvist (fettdoktorn) som även hon fått kraftiga påhopp från föreningen, slår tillbaks med att länka till massvis med kritiska artiklar om VoF.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...h_folkbildning

Här beskriver hon även vad som kan hända.
http://vetenskap-folkbildning.nu/201...-folkbildning/

Här beskrivs det oförskämda tonläge som flera klagat över från föreningens sida.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...rsk-mt-tonl-ge

Man vill dessutom kontrollera Wikipedia.
http://torbjornsassersson.com/2011/0...rar-wikipedia/

Här skriver ett flertal forskare och läkare under på att "Den hierarkiska bevispyramiden som VoF:s inlägg bygger på är förlegad och i dag rekommenderas en flerdimensionell bevismodell med väl testade metoder"
http://www.dn.se/debatt/sjukvard-ar-...ik-och-estetik

Mot homeopatin tycks man vara speciellt aggressiv.
https://homeopaten.wordpress.com/201...pati-fungerar/

En som hoppat av föreningen motiverar varför.
http://fredmanpakvarnberget.blogspot...ingen-for.html

Ja så här fortsätter det i det oändliga. Jag har bara tagit med en bråkdel av de skriverier som de varit orsakande till. Vill visa dem som inte är insatta att det finns en annan sida av dessa personer vi ser här på FB. Dom är inte den allenarådande vetenskapliga sanningen.
__________________
Senast redigerad av satsapienti 2011-04-18 kl. 21:34. Anledning: fel ordval
Citera
2011-04-18, 21:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Liksom Heller78 redan påpekat så börjar den här VoF-hysterin gå överstyr. Det har blivit något av en sådan där mörk konspirationsteori som alla "alternativa" skyller på så fort de möter mothugg verkar det som. Ett enkelt sätt att värja sig från tråkiga saker som krav på belägg, folk som synat felaktigheter i ens resonemang och liknande.

Se bara på Paranormal-forumet där minsta kritik av något möts av en storm anklagelser om allt ifrån att man tydligen är medlem i "vetenskapssekten VoF", en "pseudoskeptiker" eller vad det nu är.

Jag är t.ex. inte med i VoF, har aldrig vart aktiv på deras forum, aldrig haft någon kontakt med några av deras representanter eller liknande. Vad nu det har med saken att göra, kritik bör väl bemötas objektivt, eller?

Vad jag förstått av deras förenigsbeskrivning så gör dom bara det jobb dom ska. Det visar man också tydligt här på FB.
Detta är ingen konspirationsteori. Det är en konspiration, och VoF styr den.
Citera
2011-04-18, 21:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Så fort någon uppvisar en avvikande mening om alternativmedicin stämplas det "VoF" i pannan. Jag känner inte till en enda VoF-medlem på flashback. Därmed inte sagt att de inte finns, givetvis. Men jag undrar hur du kan vara så säker på att de frekventerar detta forum. Borde man inte först se om det ens finns VoF:are här innan man konstaterar att det förekommer trakasserier från föreningen?

Sen det där med trakasserier, alternativmedicinare får utstå precis vad alla forskare får ta när forskning presenteras. Det är idel kritik och analt skärskådande. Om något visar det snarare på alternativmedicinares brist på förståelse för processen och vetenskaplig skolning.


Skulle vi göra det så bryter vi fm. mot FB regler om anonymitet.

Samtidigt går det inte att hålla med dina åsikter när man läser de länkar jag lagt in i mitt inlägg tidigare.
Där visas en helt annan sida än den du beskriver.
__________________
Senast redigerad av satsapienti 2011-04-18 kl. 21:39.
Citera
2011-04-18, 21:46
  #8
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satsapienti
Vad jag förstått av deras förenigsbeskrivning så gör dom bara det jobb dom ska. Det visar man också tydligt här på FB.
Detta är ingen konspirationsteori. Det är en konspiration, och VoF styr den.

Så vilka här på FB är här på uppdrag av den stora konspirationen VoF då, menar du? Det borde du kunna skriva utan att bryta mot t.ex. §1.06.

Personligen tvivlar jag starkt på att det är särskilt många, om några alls. Jag vet att användare "calle555" här vart/är aktiv i VoF men han är å andra sidan knappast en regelbunden skribent. Utöver det känner jag inte till en enda och jag har ändå vart aktiv på det här forumet i många herrans år och deltagit i diskussioner där vetenskaplig skepticism är en återkommande faktor.

Nu får du det bara att låta ännu löjligare eftersom du bekräftar konspirationstänket. Jag har förr blivit anklagad för att vara anställd av USAs regering i syfte att sprida misinformation på nätet - för att jag påpekade att ett visst UFO-klipp faktiskt var ett flygplan. Fantastiskt.

Sedan kan du ju inte på allvar länka till Torbjörn Sassersson och mena att det är objektiv kritik eller något. Han befinner sig i ett regelrätt krig mot skepticismen som helhet och såg till att i Sverige etablera det numera vitt spridda epitetet "pseudoskeptiker" som används som slagord av den paranormala/alternativa rörelsen så fort de möter minsta kritik.

För övrigt så förstår jag inte varför alla hakar upp sig på VoF. Ja, de smutskastar folk (fast folk är å andra sidan förbannat lättstötta nu för tiden) och ja, de är ofta ganska rabiata motståndare till det mesta som inte är etablerat. Men vad har de för inflytande då? Förutom att han den där långhåriga snubben dyker upp i TV-program då och då?

Det verkar som den alternativa rörelsen hellre vill fortsätta peka på en grupp motståndare och hänvisa till att de använder sig av tvivelaktiga metoder istället för att faktiskt bemöta all kritk. Kritik som åtminstone här på FB inte alls kommer ifrån VoFs håll!
Citera
2011-04-18, 22:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Så vilka här på FB är här på uppdrag av den stora konspirationen VoF då, menar du? Det borde du kunna skriva utan att bryta mot t.ex. §1.06.

Personligen tvivlar jag starkt på att det är särskilt många, om några alls. Jag vet att användare "calle555" här vart/är aktiv i VoF men han är å andra sidan knappast en regelbunden skribent. Utöver det känner jag inte till en enda och jag har ändå vart aktiv på det här forumet i många herrans år och deltagit i diskussioner där vetenskaplig skepticism är en återkommande faktor.

Nu får du det bara att låta ännu löjligare eftersom du bekräftar konspirationstänket. Jag har förr blivit anklagad för att vara anställd av USAs regering i syfte att sprida misinformation på nätet - för att jag påpekade att ett visst UFO-klipp faktiskt var ett flygplan. Fantastiskt.

Sedan kan du ju inte på allvar länka till Torbjörn Sassersson och mena att det är objektiv kritik eller något. Han befinner sig i ett regelrätt krig mot skepticismen som helhet och såg till att i Sverige etablera det numera vitt spridda epitetet "pseudoskeptiker" som används som slagord av den paranormala/alternativa rörelsen så fort de möter minsta kritik.

För övrigt så förstår jag inte varför alla hakar upp sig på VoF. Ja, de smutskastar folk (fast folk är å andra sidan förbannat lättstötta nu för tiden) och ja, de är ofta ganska rabiata motståndare till det mesta som inte är etablerat. Men vad har de för inflytande då? Förutom att han den där långhåriga snubben dyker upp i TV-program då och då?

Det verkar som den alternativa rörelsen hellre vill fortsätta peka på en grupp motståndare och hänvisa till att de använder sig av tvivelaktiga metoder istället för att faktiskt bemöta all kritk. Kritik som åtminstone här på FB inte alls kommer ifrån VoFs håll!

Jag känner att ett resonemang inte kan leda till något annat än de vi ser i övriga inlägg som jag beskriver.
Det är attityden, språket och kritiken som är helt förvrängd till sin betydelse. Det är en tydlighet som lyser igenom.
Samt att jag på inga villkor tänker tala om vilka som jag anser arbeta för Vof. Det kanske är du själv?

Kritisk måste man få vara men det är hur man kritiserar, och avänder attityder som tyder på annat.
Citera
2011-04-19, 16:09
  #10
Medlem
Helt otroligt!
Har fått massor med mail och PM där man visar på att något inte står rätt till.
Man läser sida efter sida och ser den respektlöshet som genomsyrar deras attityd.
Samtidigt vet man att de håller föredrag på universiteten runt om i Sverige, och förundras över vart det ska hamna.
Journalister utbildas också av VoF i den rätta attityden, för att på ett effektivt sätt kunna avvisa varje försök till något som inte är är i linje med VoF:s syften.
Man prisar journalister som redan har den rätta läran enl. deras normer. (Dokusåpavinnaren Dr Åsa med eget program) Iofs ingen journalist, men gör ett journalistiskt arbete. Även Tv3:s Robert Achberg har prisats.
Man infiltrerar dessutom politiken för att lättare komma igenom med sina intentioner.

Man ser på Twitter från en av deras unga medlemmar (Amanda Duregård) att hon sitter och redigerar inslag för SVT.
Hon arbetar som timvikarie för Västnytt.
I twittern ser man tydligt attityden som genomsyrar föreningen. Hon verkar ha fått den riktiga utbildningen. Självklart vill man ha unga "oförstörda" personer att lära upp i den rätta andan. Vilken ung person låter sig inte läras upp, ovetande om det man får sig tilldelad. När man sedan blir lite äldre och förståndigare så ser vi ju vad som händer. Man lämnar om man vågar.
Man kan även se i Twittern att hon inte har en aning om vad hon sysslar med. Hon måste hela tiden be om råd, om frågor hon ska ställa.

Den här är inte den värsta bara ett smakprov .
https://twitter.com/#!/amandaduregard

En skärmdump finns tillgänglig vid behov, om den skulle stängas ner.

Kicki Hultin, Harald Treutigers fru och reporter på SVT tycks ha stor förkärlek för VoF Liksom redaktionen på Västnytt.
Vilken verklighet vill hon servera det svenska folket?
Man kan också undra om man hjälper till att fixa debatter med bl.a. homosexuella muslimer och köttätande veganer för att ställa orimligheterna på sin spets.
Allt för att visa fram orimligheter och argument som inte håller i saklig debatt. Så här går det att göra för att manipulera människor till tro och åsikter i vald riktning.
Det kan tyckas som att tv kanaler tipsar och låter sig tipsas i en salig röra.
Robert Achberg på Tv3 får pris av VoF. Man har, verkar det som ett genuint samarbete med en journalist, som knappast kan räknas in bland de skarpaste knivarna i lådan.
Han verkar mest vara ute efter extremer för att göra förnedrings tv. En tragisk figur kan man tycka. Som dessutom verkar bli riktigt brötig och stökig i tv när han får för mycket sprit i sig. Han älska sin egen röst till så till den milda grad att andra tv gäster inte får en syl i vädret. Självsanering?


Man måste fråga sig om dessa journalister och program håller för en saklig granskning av sitt material och sina metoder. Är det så här seriös journalistik bedrivs? Finns det trovärdighet i dagens journalistik, när denna typ av verksamhet sker?
Jag ser det allvarliga i kopplingarna man har.
Det tillåter inte en saklig och okritisk debatt om sakers varande.
Vi får en sanning som är tillrättalagd av en journalistkår som är i händerna på tvivelaktiga aktörer.
Då ställs trovärdigheten på sin spets.
Det behövs en rejäl sanering eller rättning i leden av journalistkåren.
Man letar hela tiden sensationer, och VoF serverar den.
Man ser bara sakfrågorna inte helheten.

Vi ser vart de hamnar. Förvillningens tid är här och hela etablissemanget tycks ju var inblandat.


Jag visar här hur man kan gå tillväga. Man indoktrinerar unga oerfarna personer som vill göra sig en karriär. Personerna leds in i den rätta värmen bland likatänkande samhällsförvirrare. Det är ju nästan så att man börjar tro på dem som pratar om Illuminati och deras metoder. I vilket fall som helst, om man nu ska tro den tesen så är en hel del i vart fall från KTH medlemmar i Frimurarna.

Men den diskussionen hör inte hemma här, utan i konspirations forumet. Men en tanke for genom skallen. Men det kan inte vara sant?
Citera
2011-04-19, 18:59
  #11
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satsapienti
Helt otroligt!
Han älska sin egen röst till så till den milda grad att andra tv gäster inte får en syl i vädret. Självsanering?
Apropå att älska sina egna ord alltså...

I texten är det förövrigt svårt att hitta ett enda fakta som går att kontrollera. Jag och de tusentals fb:are som skickar pm till mig är förvånande.* Många långa inlägg med en massa insinuationer och beskyllningar. Man undrar vad skulle hända om Aschberg helt plötsligt gjorde ett program som hyllade alternativmedicinen, Jag gissar att beskrivningar som ovan snabbt skulle bytas ut mot lovord.

___________
* Nej, jag får inte tusen pm om detta. Faktum är att ingen skickar pm till mig om alternativmedicin. Frågan är vem som är tuffast då, jag som kämpar ensam eller satsapienti som har en märkligt tyst mobb i ryggen. Ville väl bara påvisa hur absurt ett sånt uttalande är. Men kommer piken att träffa?
Citera
2011-04-19, 19:49
  #12
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satsapienti
I denna länk beskrivs hur man delar ut ett förnedringspris, och hur detta kan få personliga tragedier.
Den beskriver även deras anonymitet för att slippa juridiska åtgärder som stämning eller dyl.
http://torbjornsassersson.com/2010/1...l-humorattack/
Vad var det nu Annika "fettdoktorn" Dahlqvist gjorde?Så vad måste hon mer göra för att få citronpriset "årets förvillare" då? Påstå att de som varit med om bilolyckor blir bättre av att se Cronenbergs "Crash" samtidigt som de gör billjud med munnen?

Och den där skämtsiten är i gott sällskap. Levandehistoria.org fick ju en nasseslickande efterföljare på .com. Dock så har nasseslickarna inte längre orken att härma den äkta varans design. Plagiat brukar sjangsera...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback