Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-04-08, 18:33
  #29041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Du missar poängen TOTALT varje gång.


Flippa inte ut bara och få en hjärtattack, loser.
Citera
2011-04-08, 18:37
  #29042
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Det här är otroligt viktigt och det behöver ständigt lyftas fram. I mediedrevet / hetsen / smutskastningskampanjen mot Assange som grundare av WikiLeaks talas det indignerat om att han skulle ha messiaskomplex / grandios självbild / vara maktgalen etc. etc. och att hans personlighet skulle vara skadlig för WikiLeaks. Man glömmer hela tiden att utan JA skulle WL aldrig ha skapats.

För mig är det helt obegripligt att svenska "medieexperter" tycker sig ha rätt att dissa en person på det här faktiskt småaktiga och barnsliga viset, vad menar de liksom? Tror de kanske att de skulle vara bättre som ledare för WikiLeaks? Men alla organisationer kan inte vara totalt platta, då riskerar de att bli pannkakor. Detaljer hackas och ältas, som exempelvis hur upprörande det är att Assanges bild förekommer på logon. Ja det är lika anmärkningsvärt som att Carola har sin bild på skivomslagen. Get real...
De menar kanske att Assange antagligen inte varit tydlig med att det är han som är Wikileaks och att det bara är han som bestämmer.
Skänker man något till en organisation så förväntar man sig att det är en grupp människor som tar emot gåvan, inte en enda person som bygger en organisation för att stärka sitt egna varumärke. Tyvärr så ligger det WL i fatet att JA håller en hög profil samt inte släpper in någon annan. (Mina tolkningar, inte nödvändigtvis mina åsikter.)
Citera
2011-04-08, 18:38
  #29043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Flippa inte ut bara och få en hjärtattack, loser.

Min respekt för dig bara ökar när du kallar mig looser.

Jag är på JAs och wikileaks sida men om det innebär att vara på samma sida som dig byter jag nog till den andra sidan omgående.

Du får mitt inlägg som tydligt visar på att politikerförakt att framstå som nån hyllning av politiker. Jag skulle skämmas om jag drog samma slutsatser som dig om saker och ting.
Citera
2011-04-08, 18:41
  #29044
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Ideell förening översätts till non-profit organization.
I sverige är en ideell förening en förening som drivs utan vinstsyfte (därav non-profit), inte en förening som drivs av idealister.
Informationen på Wikipedia är därför korrekt.

Var är en internationell ideell förening registrerad (eller specifikt Wikileaks)? Vet man det så borde det ju vara ganska lätt att kolla upp vilka det är som har makt i WL (åtminstone om lagstiftningen liknar Sveriges).
Enligt svensk lag så kan en ensam person driva en ideell förening.

Utan närmare kunskap om WLs ursprungsstadgar är översättningen ändå tveksam. Det är riktigt att på svenska skiljer man mellan ekonomiska föreningar och ideella föreningar. De senare har inget vinstsyfte, inte heller några lagbundna formkrav, utan styrs av och för sig själva. Detta är en väldigt svensk (och faktiskt bra) modell för folk att organisera sig kring gemensamma saker.
Internationell ideell förening blir då bara rätt om den har sitt säte i Sverige, fast t ex med medlemmar från många olika länder.

Non-profit på engelska syftar i och för sig på att de inte har vinstsyfte. Men (eng) organisation kan inte översättas till förening. I fallet WL är (sv) organisation en bättre term för att beskriva WL. De har ett tydligt syfte och styrs på ett professionellt sätt - till skillnad mot en förening där grundtanken är en medlem - en röst.
Alltså internationell organisation (ev med tillägget utan vinstsyfte)
__________________
Senast redigerad av Kaita 2011-04-08 kl. 18:45.
Citera
2011-04-08, 18:50
  #29045
Medlem
espressinos avatar
Här har vi bekräftelsen på att det var Anna Aroberg Pirat partiet som var inne på förhör den 29/3



http://www.annatroberg.com/2011/04/0...pan-soppigare/
Citera
2011-04-08, 18:58
  #29046
Medlem
espressinos avatar
Flashback och de ruttna russinen
7 APRIL 2011 · INLAGT SOM CYBERNORMER AV MARCIN DE KAMINSKI

Citat:
Jag har under den senaste tiden blivit tillfrågad en del om hur Flashback fungerar och hur man egentligen ska läsa Flashback. Det har resulterat i bland annat en artikel och en ledare/bloggpost i den lundabaserade studenttidningen Lundagård och dessutom en artikel i Corren. Correnartikeln finns tyvärr inte på nätet, men bygger på liknande spår som Lundagård.
Flashback fortsätter vara i ropet. Vi skrev ju en snabbis om det i höstas, för egen maskin, på en debattsida och så hade vi också en gästblogg i ämnet.
Så, hur ska man då läsa Flashback. Ja, början på resonemanget prickade jag in redan i förra vändan.
Användare på Flashback har en tendens att använda forumet som någon sorts kognitiv lekstuga, där man prövar sina egna och andras gränser till det yttersta. Genom att utmana varandra på ett eller annat sätt kan man på sätt och vis lära känna sig själv (och lite poetiskt även då möjligtvis en hel drös mänskliga extremer).
forts.
http://cybernormer.se/2011/04/07/fla...ttna-russinen/

Kaminski har problem med att förstå flashback igen. Denna gång från en vetenskaplig approach.
Flashback är i ropet, flashback är en kognitiv lekstuga flashback är ett kollektivt huvud och de kaminski är ett huvud kortare !! hepp
Citera
2011-04-08, 19:00
  #29047
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Här har vi bekräftelsen på att det var Anna Aroberg Pirat partiet som var inne på förhör den 29/3



http://www.annatroberg.com/2011/04/0...pan-soppigare/

Jag antar att hon anses vara ett pro-Assange-vittne eftersom:

Citat:
"Därför började jag tidigt tacka nej till att diskutera skuldfrågan. Istället erbjöd jag mig att vittna om någon av de inblandade trodde att den lilla information jag sitter inne med skulle kunna hjälpa till att bringa klarhet i vad som hänt eller inte hänt. Det tyckte någon och därför förhördes jag av polisen den 29/3. Förhöret spelades in och jag antar att en transkribering kommer att offentliggöras någon gång, men jag har ingen aning om när. Jag tycker hur som helst att det är ett betydligt mycket bättre sätt att bidra till en lösning än att springa och vifta med högaffeln i tid och otid."
Citera
2011-04-08, 19:06
  #29048
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Flashback och de ruttna russinen
7 APRIL 2011 · INLAGT SOM CYBERNORMER AV MARCIN DE KAMINSKI


forts.
http://cybernormer.se/2011/04/07/fla...ttna-russinen/

Kaminski har problem med att förstå flashback igen. Denna gång från en vetenskaplig approach.
Flashback är i ropet, flashback är en kognitiv lekstuga flashback är ett kollektivt huvud och de kaminski är ett huvud kortare !! hepp

Suck.

Flashback är ett forum. Anledningen till att det växt sig så stort är PK-trycket i Sverige.

Svårare än så är det inte.
Citera
2011-04-08, 19:16
  #29049
Medlem
Här får Anna Troberg svar på tal för sina patetiska påhopp på Flashback:

anders s April 8, 2011 - 6:04 pm


Vi vet att du försöker balansera en politisk karriär med Assange-historien.
Dina ständiga Flashback-påhopp är kontraproduktiva dock. Försvara dig då! Att bräka om att “med tanke på att 99% av det som står på Flashback om mig är rena fantasier, så är min tro på Flashbacks stora visdom mycket, mycket liten” lägger ett löjets skimmer över dig eftersom du avfärdar och behandlar Flashback som en enhet. Jag förstår att det är ovant för dig att alla har samma röst (vilket de har på flashback). Nazisten, SDaren, PParen, förortswannabeganstern, feministen, veganen… allas röster är värda lika mycket på Flashback. Men det är klart att du inte kan tala gott om Flashback… du har ju din karriär att tänka på. Men, det är på Flashback som de “riktiga” människorna finns.
http://www.annatroberg.com/2011/04/0...pan-soppigare/


Någon som kan bena ut vad vi har sagt som är rena fantasier?
Citera
2011-04-08, 19:23
  #29050
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglaklara
I den sk dokumentären nämns @prataomdet som en massrörelse ?

Hur många medborgare krävs för att kallas massrörelse ? Min tolkning blir att reportern snarare själv upplevde det så, lite euforiskt upphetsad, ty jag har aldrig uppmärksammat denna "massrörelse" utan denna tråd. Den lilla extrema grupperingen som talar för en uppdiktad massa för att kunna sätta agendan på den verkliga medborgaren.

När det redogörs för lagbokens texter så låter det bra, men var blev frågor angående hur lagboken tillämpas och hur politiska våra rättsalar är i sådana här mål ?

Det genererar oskyldigt dömda, men hur många som blir anklagade och frikända i rätten, har inte att leva med stor skada och lidande, även de är helt oskyldiga.

Hanteringarna och utredningstiderna är under än rättsstats värdighet.

Jag reagerade också på översättningen inte blev komplett, "and what can happen in it" ang att förstå svenskt rättsväsende läs Stieg Larsson, vilket jag kan hålla med om.


Oskar Lindell hade till igår 2 st twitterkonton och en hemsida. alla 3 släcktes ner igår kväll och är idag helt borttagna. Det jag hann notera var att det ena twitterkontot hade prägeln av att vara nära knutet till gårdagens produktion Där Oskar följde bl.a Thomas Mattsson chefredaktör på Expressen, Helle Klein, Gustav Almestad aka Grovtinitiativ och inte att förglömma den outtröttlige Elin Grellson båda starkt engagerade i prataomdet kampanjen, ja massrörelsen ni vet!

Detta kan väl i viss mån förklara gårdagens överdrifter och den överexponering av just den delen i dokumentären. Så min kvalificerade gissning är att den gode Oskar haft långa och intensiva diskussioner med blivande makarna Almestad/Grellson(Jas de unga tu ska gifta sig i sommar!) och Thomas Mattsson hur man ska optimera dokumentäten för att i möjligaste mån passa in i respektive agendor.

Det andra kontot vilket verkade vara normalkontot innehöll en helt annan typ av namn och kontakter, mer knutna till yrket som fotograf och filmare.

Nu ska man inte döma folk efter utseende, men den gode Oskar med sin nyvirkade talibanmössa ser på bild ut som han smitit från fredagsbönen, för att ge sig ut på stan för att hitta på hysch.

http://img850.imageshack.us/i/84332920.jpg/

Så hur objektiv var egentligen SVT igår?
Citera
2011-04-08, 19:28
  #29051
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag antar att hon anses vara ett pro-Assange-vittne eftersom:

Hoppas det, han behöver all hjälp han kan få, civilkurage är en rar ört i dagens Sverige.
Citera
2011-04-08, 19:34
  #29052
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Här får Anna Troberg svar på tal för sina patetiska påhopp på Flashback:

anders s April 8, 2011 - 6:04 pm


Vi vet att du försöker balansera en politisk karriär med Assange-historien.
Dina ständiga Flashback-påhopp är kontraproduktiva dock. Försvara dig då! Att bräka om att “med tanke på att 99% av det som står på Flashback om mig är rena fantasier, så är min tro på Flashbacks stora visdom mycket, mycket liten” lägger ett löjets skimmer över dig eftersom du avfärdar och behandlar Flashback som en enhet. Jag förstår att det är ovant för dig att alla har samma röst (vilket de har på flashback). Nazisten, SDaren, PParen, förortswannabeganstern, feministen, veganen… allas röster är värda lika mycket på Flashback. Men det är klart att du inte kan tala gott om Flashback… du har ju din karriär att tänka på. Men, det är på Flashback som de “riktiga” människorna finns.
http://www.annatroberg.com/2011/04/0...pan-soppigare/


Någon som kan bena ut vad vi har sagt som är rena fantasier?

Framför allt väldigt kontraproduktivt om man betänker att väldigt många flashbackare har/hade sina sympatier i piratpartiet. Dock kanske det finns en tanke i att närma sig feministrörelsen och göra avkall på vildarna och trollen på flashback! By the way jag var med om att rösta in er i europaparlamentet, se det som en engångsföreteelse!

En gång är ingen gång, två gånger är en störande upprepning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback