2005-10-06, 14:03
Medlem
Kpist används till viss del i hemvärnet.
Citera
2005-10-06, 14:07
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Minns ni kott-tricket? Man stoppade in en tallkotte av lämplig storlek längst bak (mellan fjädern och låsmekanismen) och gjorde på så vis fjädern kortare och hårdare, vilket gav en helt sjuk endhastighet. Aah, det var tider det.
Citera
2005-10-06, 14:30
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69

Idag är kulan M/39 namnet på 9mm lös kula(träplugg).

M/39 är inte alls namnet på den lösa ammunitionen, den heter "9 mm lös ptr m/39". Den har inte heller träkula, utan en projektil av plast.
Citera
2005-10-06, 15:26
Medlem
trötts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
M/39 är inte alls namnet på den lösa ammunitionen, den heter "9 mm lös ptr m/39". Den har inte heller träkula, utan en projektil av plast.

Hmm, kan det vara gång nummer tre i ordningen Räserfläns blir rättad på det där med lösa m39-patroner... Ni får ursäkta men jag var tvungen.
Citera
2005-10-06, 15:43
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Jag skjöt med adam (backstycket hade ingen hake utan skruvades bara på) och m/39b, och jag, eller någon annan i plutonen fick inga bakstycken i huvudet. Därimot får man bakstycket i huvudet om man skjuter skarp ammunition med monterad lösskjutningspipa, då denna smalnar av till 0.22 tum så kulorna fastnar.

Stämmer det verkligen? Jag vet inte hur det är med K-pist 45, men om man gör samma sak med ett annat vapen, typ Ak4, så får man en otrevlig pipsprängning och väldigt ont i händerna och ansiktet.

Var inte den huvudsakliga anledningen till att man gjorde om Adam till Bertil just det faktum att folk hade fått bakstycket i ansiktet vid ett fåtal tillfällen med krossade kinben som resultat?
Citera
2005-10-06, 15:45
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Man måste skjuta in vapnet var gång man lossar pipan. Och pipan brukar vara så ren att det inte är speciellt lönt.
Jag förstår fortfarande inte varför du dedikerade dessa två meningar till mig?!

Citat:
Därimot får man bakstycket i huvudet om man skjuter skarp ammunition med monterad lösskjutningspipa, då denna smalnar av till 0.22 tum så kulorna fastnar.

Hur tänker du här? (Pipsprängning och/eller att vapnet far iväg framåt hade varit enklare att förstå.)
Citera
2005-10-07, 10:22
Medlem
Oddball:
Det var en förklaring på varför duktiga k-pistskyttar inte tar isär hela vapnet vid rengöring.

Bertil kom just till på 50-talet efter att en vpl hade skjutit skarp am med lösskjutningspipa. När kulan fastnade i loppet åkte krutgaserna tillbaka och "blåste" på slutstycket så detta trycktes tillbaka mycket mer än det skulle, och bakstycket åkte av.

Tack för att ni förklarat "mysteriet" med lös ptr m39!

Man kan även använda batterier istället för kottar, på egen risk!
Citera
2005-10-07, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Stämmer det verkligen? Jag vet inte hur det är med K-pist 45, men om man gör samma sak med ett annat vapen, typ Ak4, så får man en otrevlig pipsprängning och väldigt ont i händerna och ansiktet.

Var inte den huvudsakliga anledningen till att man gjorde om Adam till Bertil just det faktum att folk hade fått bakstycket i ansiktet vid ett fåtal tillfällen med krossade kinben som resultat?

Tror du blandar ihop det hela med "kamrat 40" (armens gamla pistol) som hade vissa problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Minns ni kott-tricket? Man stoppade in en tallkotte av lämplig storlek längst bak (mellan fjädern och låsmekanismen) och gjorde på så vis fjädern kortare och hårdare, vilket gav en helt sjuk endhastighet. Aah, det var tider det.

Testade inte kotte men batteri fungerade fint

Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko

Helt korrekt. Rykten gick om att man om man blev skjuten med den så spittrades den upp i massa små plastbitar som inte gick att se på röntgen.

Citat:
Ursprungligen postat av absolut revolt
Kpist används till viss del i hemvärnet.

Finns även kvar som förstärkningsvapen på vissa mindra polisstationer.

m/45b med ljuddämpare lär varit ett utav favoritvapnen förspecialstyrkorna
i vietnamn just för att de är så otroligt enkel och funktionssäker.

:shoot2:
Citera
2005-10-07, 12:38
Medlem
m45an användes i Vietnam av spec förband inom framförallt CIA därför att det var ett utomordentligt vapen att ljuddämpa..
Citera
2005-10-07, 15:26
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Man kan även använda batterier istället för kottar, på egen risk!

Man kan tvinna ihop två stycken fjädrar också men då hakar inte vapnet upp mellan skotten, så det blir 36 skott automat oavsett om man vill eller inte....
Citera
2005-10-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
m45an användes i Vietnam av spec förband inom framförallt CIA därför att det var ett utomordentligt vapen att ljuddämpa..
"Swedish K" kallade de väl den?
Citera
2005-10-07, 17:14
Medlem
wreckinggirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Man kan tvinna ihop två stycken fjädrar också men då hakar inte vapnet upp mellan skotten, så det blir 36 skott automat oavsett om man vill eller inte....

... jag lyckades med samma sak pga slarv med vapenvården. Lådan var så skitig att slutstycket aldrig rekylerade tillräckligt långt bak för att haka upp ... bromsades av slaggen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in