Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-04, 23:13
  #601
Medlem
Är civilekonom döende?
Innan har jag alltid blivit itutad att det är en asbra utbildning att gå, men nu när jag läser runt verkar det som att den håller på att försvinna till förmån för mastersexamen. Nu blir jag fundersam på om man ska skrota civilekonomplanerna...

Och fråga två, om man tar sin civilekonomexamen, kan man bygga på det ytterligare med en master? (och i så fall, tror ni det är möjligt att tillgodoräkna sig en del från sista året?) Eller är det i så fall bättre att stanna vid en kandidat och sen gå på master?
Citera
2011-04-04, 23:29
  #602
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasmas
Är civilekonom döende?
Innan har jag alltid blivit itutad att det är en asbra utbildning att gå, men nu när jag läser runt verkar det som att den håller på att försvinna till förmån för mastersexamen. Nu blir jag fundersam på om man ska skrota civilekonomplanerna...

Och fråga två, om man tar sin civilekonomexamen, kan man bygga på det ytterligare med en master? (och i så fall, tror ni det är möjligt att tillgodoräkna sig en del från sista året?) Eller är det i så fall bättre att stanna vid en kandidat och sen gå på master?

Civilekonom är fortfarande väldigt gångbart i Sverige. Utomlands är det bättre med en kandidat + master (bolognaprocessen).

Troligtvis så finns det möjlighet att påbygga sin civilekonomexamen med ett år för att erhålla en master. Dock är det betydligt enklare om du stannar vid en kandidat och kör mastern.
Citera
2011-04-04, 23:56
  #603
Medlem
a25zkmiz-premiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasmas
Är civilekonom döende?
Innan har jag alltid blivit itutad att det är en asbra utbildning att gå, men nu när jag läser runt verkar det som att den håller på att försvinna till förmån för mastersexamen. Nu blir jag fundersam på om man ska skrota civilekonomplanerna...

Och fråga två, om man tar sin civilekonomexamen, kan man bygga på det ytterligare med en master? (och i så fall, tror ni det är möjligt att tillgodoräkna sig en del från sista året?) Eller är det i så fall bättre att stanna vid en kandidat och sen gå på master?

Finns en så kallad frågelåda på LiU's hemsida och hittade en tråd som berör din fråga.

http://www.liu.se/utbildning/fragela...th=1536&page=1

I detta fallet gäller det förstås LiU.

Edit: Såg efter en andra läsning att detta kanske inte direkt var vad du frågade men trots allt intressant i sammanhanget
Citera
2011-04-05, 04:14
  #604
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasmas
Är civilekonom döende?
Innan har jag alltid blivit itutad att det är en asbra utbildning att gå, men nu när jag läser runt verkar det som att den håller på att försvinna till förmån för mastersexamen. Nu blir jag fundersam på om man ska skrota civilekonomplanerna...

Och fråga två, om man tar sin civilekonomexamen, kan man bygga på det ytterligare med en master? (och i så fall, tror ni det är möjligt att tillgodoräkna sig en del från sista året?) Eller är det i så fall bättre att stanna vid en kandidat och sen gå på master?

Du kan inte tillgodoräkna dig något i en ny masterutbildning då ett civ.ek program 4 år klassas som grundläggande behörighet för programmet. Ja, i teorin går det att skriva en c-uppsats efter du avslutat programmet, ta ut en kandidatexamen och därefter TG sista året ifrån civ.ek i det nya programmet men det är nog inget som en nykter person skulle få för sig.

Förstår dock inte denna hets kring civ.ek programmet, skillnaderna jämfört med ett 3årigt program eller fristående kurser i samma följd är i princip bara 15hp eller liknande på grundnivå, detta utgörs av en kurs i finansiell ekonomi om inte minnet sviker mig. Utöver masterprogram i företagsekonomi så öppnar en kandidat även upp möjligheterna att exempelvis läsa masterprogram i personalvetenskap, informatik, statsvetenskap mm. utan tidigare erfarenheter inom respektive huvudämne.
Citera
2011-04-05, 12:05
  #605
Medlem
Blurgarens avatar
Jag funderar på att söka in på denna utbildning, närmare bestämt på Luleå universitet, jag vill läsa det för att jag gillar lätt matte, men problemet är att jag har haft svårt för C-matte, och vissa problem med sen B-matte, många IG:n på prov eller svaga G:n. Kommer jag att ha svårt på proven på universitetet eller kommer matteproven att vara lättare? För jag har svårt att tro att jag behöver avancerad matte för att kunna bli civilekonom, (med vissa undantag).
Citera
2011-04-05, 12:24
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blurgaren
Jag funderar på att söka in på denna utbildning, närmare bestämt på Luleå universitet, jag vill läsa det för att jag gillar lätt matte, men problemet är att jag har haft svårt för C-matte, och vissa problem med sen B-matte, många IG:n på prov eller svaga G:n. Kommer jag att ha svårt på proven på universitetet eller kommer matteproven att vara lättare? För jag har svårt att tro att jag behöver avancerad matte för att kunna bli civilekonom, (med vissa undantag).

Generellt är matten inte så svår, men det kan förekomma C-matematik. Det beror också mycket på vad du inriktar dig på. Fortsättningskurser i Nationalekonomi kan vara matematiskt krävande för dig, men om du väljer att läsa företagsekonomi är det ganska enkel matematik nästan hela vägen beroende på inriktning.
Citera
2011-04-05, 12:41
  #607
Medlem
Qlipps avatar
Har vi några flashbackare som ska söka till HT? Om så är fallet, vad har ni i betyg/hp?
Citera
2011-04-05, 12:56
  #608
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Har vi några flashbackare som ska söka till HT? Om så är fallet, vad har ni i betyg/hp?
Jodå

Betyg + Meritpoäng=21
Citera
2011-04-05, 13:42
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Har vi några flashbackare som ska söka till HT? Om så är fallet, vad har ni i betyg/hp?

Jag söker till i höst, 1.7 HP ~21 betyg.
Citera
2011-04-05, 15:11
  #610
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Skrivs examensarbetet enskilt eller i par?

It depends on the school. I have heard some schools that you must do it alone, while you can be 2-3 at another school.
Citera
2011-04-05, 17:20
  #611
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Utöver masterprogram i företagsekonomi så öppnar en kandidat även upp möjligheterna att exempelvis läsa masterprogram i personalvetenskap, informatik, statsvetenskap mm. utan tidigare erfarenheter inom respektive huvudämne.

Jag påstår inte att du har fel fast många av de masterprogram som finns i statsvetenskap brukar ju kräva minst 90 p inom ämnet. Åtminstone på de större universiteten.
Citera
2011-04-05, 17:54
  #612
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Jag påstår inte att du har fel fast många av de masterprogram som finns i statsvetenskap brukar ju kräva minst 90 p inom ämnet. Åtminstone på de större universiteten.

http://www.liu.se/utbildning/pabyggnad/F7MPA?l=sv

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback