Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-30, 23:03
  #1
Medlem
hundensårs avatar
CNN ger Sverige beröm:

http://edition.cnn.com/2011/WORLD/eu...ing/index.html

Man jämför förändringarna i sexuallagstiftningen som gjordes ungefär samtidigt i Danmark och Sverige. Konstaterandet är att trafficking och prostitution har minskat i Sverige jämförelsevis, medan den ökat i Danmark sedan man lättat på sexuallagstiftningen.

Frågeställning:

Vad anser ni torskar och horor här i eskortforumet? Är detta sant? Är det bra eller dåligt? Är Sverige en förebild?
Citera
2011-03-30, 23:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
CNN ger Sverige beröm:

http://edition.cnn.com/2011/WORLD/eu...ing/index.html

Man jämför förändringarna i sexuallagstiftningen som gjordes ungefär samtidigt i Danmark och Sverige. Konstaterandet är att trafficking och prostitution har minskat i Sverige jämförelsevis, medan den ökat i Danmark sedan man lättat på sexuallagstiftningen.

Frågeställning:

Vad anser ni torskar och horor här i eskortforumet? Är detta sant? Är det bra eller dåligt? Är Sverige en förebild?

Detta stämmer inte, och backas inte upp av någon seriös forskning. En konservativ moralistisk agenda ligger sannolikt bakom denna artikel. Eller så är det Sveriges feministideologiska lobbande för sexköpslagen.

EU gjorde den så kallade Transcrime rapporten 2005 och kunde inte heller slå fast något sådant samband mellan förbudslagstiftning och minskat antal fall av trafficking.

http://ec.europa.eu/anti-trafficking...itution_en.pdf

Enligt Transcrime (2005) kan offren ha gått under jorden i länder med förbudspolitik (Sverige) och syns därför inte lika bra:

Citat:
Should the Member States take actions to implement a model of
“prohibitionism” they should consider that this model seems to “produce” less
victims of trafficking for sexual exploitation even tough this is not sufficiently
proven
by the collected data and, most of all, it can arise from misleading
evidence
resulting from the fact that, under a regime of “prohibitionism”,
victims are less visible and therefore can be less easily registered or recorded
by statistics. (s. 137)

(Hårdare förbud = ljusskyggare verksamhet = fler far illa...)

Antalet fall av trafficking i Tyskland har dock fallit sedan 2002, då legaliseringen genomfördes.

Citat:
Now here are the German Federal Criminal Police’s own statistics – there is no increase in victims of trafficking:

2000 – 926 victims

2001 – 987 victims

2002 – 811 victims (German law regulating prostitution enacted)

2003 – 1235 victims

2004 – 972 victims

2005 – 642 victims

2006 – 775 victims

2007 – 689 victims

2008 – 676 victims

2009 – 710 victims

PS. Betänk att Tyskland har cirka 300.000 aktiva sexarbetare...


Lägg till detta att även Nya Zeelands legalisering verkar ha slagit mycket väl ut, enligt den utredningen av landets justitiedepartement som gjordes efter 5 år med den nya lagen.

Legaliseringen en succé:

http://www.justice.govt.nz/policy-an...-future-review

Myterna om prostitution ifrågasätts:

http://www.justice.govt.nz/policy-an...t-prostitution

Samtidigt lyckades inte den riggade utredningen av Skarhed från sommaren 2010 visa att trafficking minskat efter sexköpslagens införande.

I Socialstyrelsens rapport "Kännedom om prostitution 2007" rapporterades däremot att andelen utländska tjejer som hade hallickar tycks ha ökat efter sexköpslagens införande.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...713148_rev.pdf

Myter och fakta om prostitutionen i Danmark kan ni läsa här:

http://www.seksualpolitik.dk/

http://www.180grader.dk/Politik/soci...ostitutionstal

Där framgår att mycket falska siffror figurerat i debatten, siffror som användes i den förfuskade och ovetenskapliga utredningen av sexköpslagen.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2011-03-31 kl. 00:22.
Citera
2011-03-31, 00:55
  #3
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Jag skiter faktiskt alldeles fullständigt i om trafficking har ökat eller minskat. Att förbjuda sexhandel i syfte att hindra trafficking är som att förbjuda skedar i syfte att hindra folk från att äta bajs.
Citera
2011-03-31, 06:45
  #4
Medlem
BlueStars avatar
Som WW redan är inne på är det tveksamt om siffrorna är korrekta, men även om de är det så tycker jag att det är fel väg att gå. Självklart skulle dödligheten i trafiken minska högst påtagligt om vi förbjöd bilar, lastbilar, bussar, motorcyklar och mopeder att rulla på våra vägar helt och hållet, men jag vill inte bekämpa sociala problem på det sättet. När det gäller prostitutionen vill jag dels göra hela branschen "vit" genom att avkriminalisera köpandet, samtidigt som man stärker resurserna till polis och rättsväsendet som, om det hela sköts rätt, får de här extra resurserna via de ökade skatteintäkterna som avkriminaliseringen leder till.

I samband med detta kan för min del även gatuprostitution förbjudas så att det inte blir ett störande inslag i gatubilden och kopplerilagen delvis tas bort så att bordeller även kan tillåtas, vilket också gör det lättare att få in skatteintäkterna. Det skulle ju dessutom utgöra en bättre arbetsmiljö för prostituerade som i artikeln, vilka är de som är mest utsatta för problemen kring trafficking.
Citera
2011-03-31, 09:04
  #5
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Detta stämmer inte, och backas inte upp av någon seriös forskning...

Hur kommer det sig då att danskarna (och tydligen andra europeiska länder) funderar på att ta efter den svenska modellen? Är de lurade med falska siffror?
Citera
2011-03-31, 09:09
  #6
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag skiter faktiskt alldeles fullständigt i om trafficking har ökat eller minskat. Att förbjuda sexhandel i syfte att hindra trafficking är som att förbjuda skedar i syfte att hindra folk från att äta bajs.



Håller med. Det spelar faktiskt ingen roll om det ökar eller minskat. Det finns redan lagar mot trafficking.

Staten ska ge fan i om folk säljer och köper sex frivilligt mellan varandra. Det är en mänskligt rättighet enligt mig att få göra vad man vill med varandra så länge ingen skadas eller känner sig kränkt.
Citera
2011-03-31, 09:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Hur kommer det sig då att danskarna (och tydligen andra europeiska länder) funderar på att ta efter den svenska modellen? Är de lurade med falska siffror?

Ja, svenska staten försöker medvetet vilseföra andra länder angående lagens förträfflighet. En form av moralimperialism alltså.

Det finns ingen dansk politisk majoritet att införa sexköpslagen i Danmark sedan Radikale Venstre bestämt sig att inte införa lagen. Vidare har Finland och Storbritannien gått vidare med en lag som enbart förbjuder sexköp från traffickingoffer. Får vi se en europeisk modell långt i framtiden så blir det förmodligen den. Det enda land som just nu granskar om den svenska lagen är något för dem är Irland (de sitter på en översatt version av Skarheds manipulerade "utredning").

Vad du måste förstå är att lagen aldrig kommer att få fotfäste i länder som betraktar sina medborgare via autonomiprincipen (i stort sett hela Centraluropa), och vill satsa på skadereduktion istället för förbud. Det är vidare alltid skadligt att göra hela marknaden svart. Jag brukar dra paralleller med spritförbudet i USA som gav maffian fotfäste i landet. Förbud fungerar inte och kränker dessutom självbestämmaderätten.

En sexköpslag i Sverige som enbart förbjuder medvetna sexköp av traffickingoffer eller väldigt utsatta tycker jag dock är en acceptabel kompromiss. Då kan man både tillåta individuell frihet och markera mot övergrepp. Egentligen behövs inte en sådan lag heller eftersom man kan ändra i andra lagar för sexuella övergrepp och göra dem tillämpliga för sexköp där samtycke ej föreligger. Precis som lagrådet föreslog.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2011-03-31 kl. 09:24.
Citera
2011-03-31, 09:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666


Håller med. Det spelar faktiskt ingen roll om det ökar eller minskat. Det finns redan lagar mot trafficking.

Staten ska ge fan i om folk säljer och köper sex frivilligt mellan varandra. Det är en mänskligt rättighet enligt mig att få göra vad man vill med varandra så länge ingen skadas eller känner sig kränkt.

Korrekt!
Citera
2011-03-31, 09:28
  #9
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, svenska staten försöker medvetet vilseföra andra länder angående lagens förträfflighet....


med all respekt för din övriga kunskap i ämnet så är det ett ganska radikalt påstående. Vad får dig att tro att man vill göra det? Och vad har du för stöd för att skriva som du gör?

Obs, jag menar personligen inte att den svenska modellen skulle vara speciellt förträfflig. Sanningen är att jag inte vet speciellt mycket om de här grejerna. Vore kul att lära sig mer.
Citera
2011-03-31, 09:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Som WW redan är inne på är det tveksamt om siffrorna är korrekta, men även om de är det så tycker jag att det är fel väg att gå. Självklart skulle dödligheten i trafiken minska högst påtagligt om vi förbjöd bilar, lastbilar, bussar, motorcyklar och mopeder att rulla på våra vägar helt och hållet, men jag vill inte bekämpa sociala problem på det sättet. När det gäller prostitutionen vill jag dels göra hela branschen "vit" genom att avkriminalisera köpandet, samtidigt som man stärker resurserna till polis och rättsväsendet som, om det hela sköts rätt, får de här extra resurserna via de ökade skatteintäkterna som avkriminaliseringen leder till.

I samband med detta kan för min del även gatuprostitution förbjudas så att det inte blir ett störande inslag i gatubilden och kopplerilagen delvis tas bort så att bordeller även kan tillåtas, vilket också gör det lättare att få in skatteintäkterna. Det skulle ju dessutom utgöra en bättre arbetsmiljö för prostituerade som i artikeln, vilka är de som är mest utsatta för problemen kring trafficking.

Sunda tankar BlueStar. Då det gäller gatuprostitution så kan man dock mycket väl tillåta det på vissa områden, och/eller reglera det i lokala ordningsstadgor. Det behövs ingen nationell lagstiftning. Ett förbud mot gatuprostitution är även detta problematiskt eftersom man förbjuder folk att träffas på allmän plats för privata och samtyckande syften.

Dessutom riskerar man att flytta de utsatta inom gatuprostitutionen (som inte har lokal) till farliga och dåligt upplysta områden, där sexsäljarna blir mer utsatta. Med tanke på att trafficking är vanligare inom gatuprostitution så vore detta nog fel väg att gå.
Citera
2011-03-31, 09:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
med all respekt för din övriga kunskap i ämnet så är det ett ganska radikalt påstående. Vad får dig att tro att man vill göra det? Och vad har du för stöd för att skriva som du gör?

Obs, jag menar personligen inte att den svenska modellen skulle vara speciellt förträfflig. Sanningen är att jag inte vet speciellt mycket om de här grejerna. Vore kul att lära sig mer.

Gunilla Ekberg (som tidigare var sossarnas jämställdhetstaleskvinna) torgförde lagen med en manipulerad studie som kritiserats av en f.d. medlem i Europol som plockade studien sönder och samman (Clausen, 2007). Gunilla Ekberg har arbetat för den radikalfeministiska organisationen CATW som även de grovt manipulerar statistiska data.

Det är från denna ohederliga studie myten om att sexköpslagen är effektiv mot trafficking kommer. Hon sparkades av sossarna för att hon ljugit om sin advokattitel. Hon var även en av de drivande radikalfeministerna i dokumentären Könskriget (se den gärna den finns på Youtube).

Här har du den ökända studien, publicerad i den radikalfeministiska tidsskriften Violence Against Women, 2004):

http://action.web.ca/home/catw/attach/Ekberg.pdf

(Synen att prostitution alltid är en form av mäns våld mot kvinnor är en radikalfeministisk dogm).

Här pågår lobbandet för fullt, på falska grunder (både via utredningen och ovan nämnda studie):

http://www.pla.qld.gov.au/Resources/...SH%20MODEL.pdf

(Kul att se att Pye Jakobsson och Petra Östergren har ett ord med i laget...)

Den borgerliga regeringen fortsätter på det inslagna spåret genom att skicka den av sexarbetarorganisationer och trafficking/prostitutionsforskare mycket kritiserade utredningen av sexköpslagen till olika länders justitiedepartement. De har emellertid fått mothugg av flera EU-länder, och tydligen uppstod bråk mellan svenska och europeiska politiker i denna fråga på ett möte när Sverige var EU-ordförande (källa: Thomas Bodströms blogg "Bodströmsamhället").


Här finner du kritik av de svenska påståendena:

http://www.justice.govt.nz/policy-an...ex-workers#882

Citat:
The Swedish law has been attributed with reducing the number of street-based sex workers in Stockholm by up to 50% (Ekberg, 2004). The apparent success of the Swedish approach has been widely reported and is often cited by advocates for similar law reform. However, the claims about the law's success have also been severely criticised for being politically motivated, and for being based on poorly researched and erroneous data (Clausen, 2007).

Vidare...

Citat:
Swedish sex workers dispute reports of significantly reduced numbers and point out that the claims are based on inaccurate government estimates of the numbers of street-based sex workers prior to and after the passage of the Act. Sex workers also report they have been forced to travel to neighbouring countries where there have been negative impacts (such as increased competition and decreased prices) on the sex industry as a result (Sambo, 2001).

The Swedish Act has been severely criticised by sex workers who argue that they are disadvantaged and exposed to risk because of the need to protect their clients from prosecution. As a result of the Act, it is argued prostitution has gone underground, and negotiating times have decreased significantly (Lund, 2007). Sex workers also contest the Police assertion that the Act has diminished the incidence of trafficking, and report an increased presence of organised crime syndicates and youth involved in sex work (Ministry of Justice, 2006).


Sverige är värre än du tror och fortsätter att skämma ut sig internationellt... Grunden till det hela är statsfeminism och sexmoralism...
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2011-03-31 kl. 10:09.
Citera
2011-03-31, 09:49
  #12
Medlem
Man får heller inte glömma att det finns andra faktorer som styr hur många offer för trafficking som ett land tar emot. Att ett kargt och glesbefolkat land i Europas utkanter inte fångar människosmuglarnas intresse i lika stor grad som folkrika nationer mitt i Europas hjärta är rätt naturligt. Det finns en betydligt större potentiell marknad i Centraleuropa helt enkelt.

För övrigt så är din inställning hedersvärd, TS. Jag gillar folk som är öppna för olika tolkningar och inte tror sig ha alla svaren innan man satt sig in i frågan. För några år sen var jag i din sits, men sen dess har jag långsamt intagit min nuvarande ståndpunkt, att sexköpslagen är fel väg att gå. Men jag brukar göra det till en rutin att ifrågasättaa mig själv då och då, för att se att resonemanget håller .
__________________
Senast redigerad av griffen 2011-03-31 kl. 09:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback