Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-27, 14:45
  #4273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Hmm vet inte om jag misstolkar dig på någon punkt, men just utanför hävertstationen har man väl inte grävt tidigare?

Skulle inte förvåna mig ifall detta blev en inbjudande gest för våghalsar, men det intressanta att se kvarstår ju som ett faktum. Stegar finns på plats och hålet är tillräckligt stort att krypa in i, just nu förekom vad jag kunde se inget vattenflöde (antar att någon av reservledningarna används). Har du fresten lust att länka till det griffin har skrivit i ämnet tidigare?

Hmm, jag blandade ihop sakerna, dumt inlägg.
Mina något dimmiga tankar rörde något annat, ett ledningsarbete för 3 -4 år sedan i trakterna mellan kolonilotterna och vattenverket..
Citera
2011-03-27, 15:48
  #4274
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lystrad
Var ute på en liten runda idag. Kan tipsa er om att ett skyddsrum i Göteborg nu står öppet, finns ett trevligt arkivrum där inne med massa dokumentation.

Tog lite bilder därifrån:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1220692_page0.html


Eriksberg Centrum, har varit öppet sedan ca 6-7 månader tillbaka
Citera
2011-03-27, 16:16
  #4275
Medlem
Lystrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CiaoArN
Eriksberg Centrum, har varit öppet sedan ca 6-7 månader tillbaka

Åhfan, var där tidigare i veckan och kollade dörren, kunde ha svurit på att låset satt fast då! Häftigt ställe hur som helst!
Citera
2011-03-27, 18:36
  #4276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lystrad
Åhfan, var där tidigare i veckan och kollade dörren, kunde ha svurit på att låset satt fast då! Häftigt ställe hur som helst!
När jag var där hängde jag tillbaka låset så det såg låst ut
Citera
2011-03-27, 21:21
  #4277
Medlem
sweet-kevs avatar
Ja måste fan åka bort till eriksberg och ta mig in till juvell verka inte så himla risk fyllt ,verkar finnas många saker att upptäka i eriksberg någon som kan ge mer tips ?????
Citera
2011-03-27, 21:56
  #4278
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanizor
När jag var där hängde jag tillbaka låset så det såg låst ut

Bra det! Så gjorde jag med

Citat:
Ursprungligen postat av sweet-kev
Ja måste fan åka bort till eriksberg och ta mig in till juvell verka inte så himla risk fyllt ,verkar finnas många saker att upptäka i eriksberg någon som kan ge mer tips ?????

Jo, det finns bergrum och lite smått och gott ute i Eriksbergs-trakterna.
Citera
2011-03-27, 23:59
  #4279
Avstängd
censur1s avatar
sägs att det finns en gammal bunker under carlanderska sjukhuset. skulle tydligen var tyska nazister som lät hyra in sig under 30talet. ngn som vet mer om det?
Citera
2011-03-28, 10:05
  #4280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Hmm, jag blandade ihop sakerna, dumt inlägg.
Mina något dimmiga tankar rörde något annat, ett ledningsarbete för 3 -4 år sedan i trakterna mellan kolonilotterna och vattenverket..
Okej, ingen fara.. Du får gärna länka till inlägget ändå, allting i området är av intresse. Såvitt jag minns har du postat en karta som visar hur även Lärjeån kan användas till vattenintag. Nu hittar jag dock inget om detta, så tänkte att du kanske har det färskare i minne än mig?

Något annat, otroligt informativ PDF på länken nedan. Vad Gbg Vatten planerar inför 2011.
http://www5.goteborg.se/prod/Intrase...df?OpenElement
Ni minns att en tunnel slutar med stigort vid Torslanda brandstation, karta har vi sett tidigare i samband med bygge av cirkulationsplats. Karta i denna PDF visar vart tunneln börjar på andra sidan, se bilaga om väg 155 (som behandlar omläggning av ledningar vi pratat om tidigare, dock inget om sprängning i berget). Vidare, tydligen har man vissa funderingar på att omlokalisera (lägga ned?) pumpstationen i berg i Storås. Kartor över den såkallade PIB ("pumpstation i berg") längs Bassänggatan, med reservoarer. En följdfråga, bilder har ju postats tidigare på dessa reservoarer, av Tomtelund. Vad jag förstår sker rening i sedimenteringsbergrummen (alldeles vid Alelyckan huvudbyggnad) och således borde väl Bassänggatans anläggning längre söderut (som pumpar ut renat vatten i tre ledningar i olika riktningar, se karta) ha renat vatten i sina reservoarer? Men att förvara renat dricksvatten direkt mot berg verkar ju i sådana fall konstigt? Pumpar man tillbaka för rening vid användande, eller hur hänger detta samman?

Guldhedsreservoaren ska få ny invändig beläggning, och är tydlig uppdelad i en nordlig och sydlig kammare. Man byter således ut en kammare i taget. Lackarebäcksverket ska stänglas in och få större yttre ökat skydd, liksom Lärjeholm då Trafikverket kommer riva delar av nuvarande stängsel. Barlastplatsens pumpstation har en trasig dieselpump, och ska få utökad kapacitet för breddning till älven. Under julhelgen 2010 rasade taket in på Gårdstensreservoaren, och den ska kanske läggas ned och ersättas. Så dåligt skick på miljonprogrammet? Karta visar även tunnelanslutning från Fiskebäck till Pilegården.

"Dagvattentunnel Oljevägen", vad kan det åsyfta?
__________________
Senast redigerad av diskhanduk 2011-03-28 kl. 10:13.
Citera
2011-03-28, 17:25
  #4281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk

"Dagvattentunnel Oljevägen", vad kan det åsyfta?

Är det inte en dagvattentunnel som har en öppning vid "Visa Mod"?
Citera
2011-03-28, 17:38
  #4282
Medlem
Svar till diskhanduk.

Intressant dokument du hittade!
Jag tror inte att man ”fyller” befintlig tunnel med rör, som du förmodade.
I dokumentet står det, som du kanske sett, att det stora rörarbetet vid Lärjeholm är ett nytt rör, dvs dubblering av rör till hävertstationen. Det nya röret uppskattade jag till innerdiam 2200mm, ytterdiam ca 2700 mm, dvs verkar vara ungefär samma dimension som det befintliga röret. Det är f.ö. logiskt att dubblera, ökar säkerheten. Även på andra ställen har jag läst att det handlar om dubblering.

Här kartan över Lärjeholm du efterfrågade:
http://img21.imageshack.us/img21/6968/lrjeholm2.jpg
Jag kollade schaktet vid hävertstationen. Man har här kapat ledningen från Lärjeån, och som f.ö. syns i kartan. Intaget syns i dämmet nära spårvägen. Om man kommer att sätta ihop röret igen lär väl ge sig snart. Annars meddelade Göteborg Vatten mig för en del år sedan att Lärjeån degraderats från reservvattentäkt till katastrofvattentäkt.

Såg att jag hade ett par egna bilder över det tidigare ledningsarbetet jag pratade i tidigare inlägg. Här en en bild, tagen sept-2007, röret går under Gamlestadsvägen:
http://img508.imageshack.us/img508/8080/dsc00164km.jpg
Verkar vara bygget av reservvattenledningen, diam 1016, se kartan, eller troligare extra ledning eller omläggning eftersom kartan är från 2004 eller äldre, och då fanns ju redan denna ledning inritad.

Övriga funderingar.
Bassänggatan. Det finns två renvattenbassänger i området någonstans, 14700 resp 18700 m3. Det kanske är dessa man ser till höger i bilden.

Tunnel i Ramberget ser man inte (bilaga 14). Den kanske inte innehåller spillvatten?
Noterar att dagvattentunnel Syrhåla inte syns i bilaga 9. Det kanske är så att man ogärna ritar ut tunnlar?
Citera
2011-03-28, 21:58
  #4283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanizor
Är det inte en dagvattentunnel som har en öppning vid "Visa Mod"?
Såg nu att det rörde sig om en planerad tunnel (eller snarare något form av schakt), läste helt enkelt för dåligt. Men på tal om detta, har någon begett sig in i nämnda hål bredvid Visa Mod med ficklampa? Rapportera gärna i sådana fall, vad grundas detta med dagvattentunnel på?

Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Här kartan över Lärjeholm du efterfrågade:
http://img21.imageshack.us/img21/6968/lrjeholm2.jpg
Jag kollade schaktet vid hävertstationen. Man har här kapat ledningen från Lärjeån, och som f.ö. syns i kartan. Intaget syns i dämmet nära spårvägen. Om man kommer att sätta ihop röret igen lär väl ge sig snart. Annars meddelade Göteborg Vatten mig för en del år sedan att Lärjeån degraderats från reservvattentäkt till katastrofvattentäkt.
Tack för intressanta funderingar, här kommer lite respons. Först av allt, syns några spår uppe vid dämmet från intaget? Var nämligen där och kollade men såg inget uppenbart (även om jag nu inte letade specifikt efter detta).
Citat:
Övriga funderingar.
Bassänggatan. Det finns två renvattenbassänger i området någonstans, 14700 resp 18700 m3. Det kanske är dessa man ser till höger i bilden.
Griffin skrev år 2006 såhär; "Det är en mellanlagring innan vattnet hamnar i delsjöarna". Men notera även bilaga 3, längst ned i bild, där det står "Dricksvattenreservoarer 1 o 2". Problem löst, tror jag.

Citat:
Tunnel i Ramberget ser man inte (bilaga 14). Den kanske inte innehåller spillvatten?
Noterar att dagvattentunnel Syrhåla inte syns i bilaga 9. Det kanske är så att man ogärna ritar ut tunnlar?
Bara för att förtydliga, jag pratade om bilaga 9 när jag nämnde en tunnel (alltså inte vid Ramberget). Se allra längst till vänster i bild, röd markering. Visst måste detta vara tunneln som landar vid Torslanda brandstationen? Bulycke ventil vill jag minnas någonting om..
Citera
2011-03-30, 13:22
  #4284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
http://img231.imageshack.us/img231/9012/dsc00291w.jpg
Först av allt, så kanske detta kan vara av intresse för er

Sedan så var jag i dagarna och tog mig en liten titt i området runtom Chalmers. Luckan som det har talats om något tidigare i tråden (liggandes i Johanneberg tror jag den omnämndes som), kunde jag inte hitta och hade därför gärna fått lite närmare anvisningar av användaren som tog upp det. Det hade uppskattats! Dock hittade jag något betydligt mer intressant längs min vandring. Följer man vägen från spårvagnshållplatsen Chalmers och går bortåt högskolan och förbi GT-inslaget så följer snart flera stora gräs- och grusplaner. (Någonstans vid dessa skulle luckan omnämnd ovan ligga). Iallafall, tänk er dessa planer, och så längst bort mot skogen till om man kommer från spårvagnshållplatsen, finns detta jag upptäckte. Ett litet område på bara några kvadratmetrar som är inhägnat. Alldeles utanför finns ett par stolpar och metallstänger ner i marken, och på insidan även något liknande. Någon lucka såg jag aldrig. Eftersom det var inhägnat och låst så gjorde detta mig väldigt nyfiken. Någon som tidigare har besökt det här objektet?

Sorry att jag svarar på ett så gammalt inlägg men fan va den bilden gav mig nostalgi
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback