2010-04-10, 16:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel Expressen onsdagen den 4 maj 1949.

Sidan 6 om Gösta Larsson, Skövde 1948.

Hopp i artikeln.

"Droskägaren, som äger den bil Larsson förde tilldömdes 172:65 kr., medan de anhöriga inte hade några yrkanden. Genom en insamling som gjorts till förmån för Gösta Larssons änka har nämligen influtit över 76.000 kronor."
Citera
2010-04-11, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dubbelmordet i Sollentuna 1950, varav en polisman.

Liten del av artikel i Hemmets Journal # 35 den 26 augusti 1981. Artikeln ingick i serien "Brott jag minns. Falkenstam berättar." Artikeln finns på sidorna 20, 85 och 87. Illustrerad med tre foton från Polismuséet.

"När Gunnar inte fick flickan han älskade blev han en mördare."

"Gunnar var en 25-årig bussförare, Gunnel en 17-årig butiksflicka. De började sällskapa. Men snart tyckte Gunnel att hennes pojkvän var "konstig", hon blev rädd för honom och drog sig undan. Då beslöt han att flickan och hela hennes familj skulle dö...."

Natten till den 25 augusti började dramat som avslutades samma dag i Gunnar Larssons bostad i Tureberg i Stockholm. Då var 17-åriga Gunillla, 28-årige polismannen Torsten Bremer från Sollentuna samt den sinnessjuke dubbelmördaren alla döda. Två mord och ett självmord under loppet av en mycket kort tid.
Citera
2010-04-12, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Taximördaren Lars fårn Eksjö 1952 ute på nya bedrifter 1966.

Del av artikel Expressen lördagen den 27 augusti 1966, sidan 10. Artikeln skriven av Lars Ruuth.

F d taximördare har rymt från fånganstalt."

"En f d taximördare ligger och trycker någonstans i skogarna kring Östhammar. Han - en 34-årig Uppsalabo, som redan avtjänat livstids straffarbete för taximordet i Eksjö 1952 - rymde på fredagsmorgonen från Mons fångvårdsanstalt i Östhammar. Han försvann från den öppna anstalten tillsammans med en 28-årig atockholmare. Både satt inne för bilstölder."

Hopp i artikeln.

"Den 34-årige f d taximördaren vet hur det går till på fängelset (han var bara 19 år när han dömdes för mordet) - och han tyckte att det osade katt på fredagsmorgonen. Han fick då order av anstaltsledningen att inte som vanligt gå ut till dagens arbete. Han gissade rätt: Förflyttning."
Citera
2010-04-12, 16:41
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Liten del av artikel i Hemmets Journal # 35 den 26 augusti 1981. Artikeln ingick i serien "Brott jag minns. Falkenstam berättar." Artikeln finns på sidorna 20, 85 och 87. Illustrerad med tre foton från Polismuséet.

"När Gunnar inte fick flickan han älskade blev han en mördare."

"Gunnar var en 25-årig bussförare, Gunnel en 17-årig butiksflicka. De började sällskapa. Men snart tyckte Gunnel att hennes pojkvän var "konstig", hon blev rädd för honom och drog sig undan. Då beslöt han att flickan och hela hennes familj skulle dö...."

Natten till den 25 augusti började dramat som avslutades samma dag i Gunnar Larssons bostad i Tureberg i Stockholm. Då var 17-åriga Gunillla, 28-årige polismannen Torsten Bremer från Sollentuna samt den sinnessjuke dubbelmördaren alla döda. Två mord och ett självmord under loppet av en mycket kort tid.
Vet inte om detta är så intressant i detta fall men:
Larsson, Stig Gunnar Börje
Adress: Stationsvägen 15 B(Där mordet ägde rum)
Född: 20/2 1925 i Njurunda (Västernorrlands län, Medelpad)
Död 26/8 1950.
Ogift man.
Källor: DB, DA / DOR 50-51
Citera
2010-04-12, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM 25-årige Gunnar Larsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Vet inte om detta är så intressant i detta fall men:
Larsson, Stig Gunnar Börje
Adress: Stationsvägen 15 B(Där mordet ägde rum)
Född: 20/2 1925 i Njurunda (Västernorrlands län, Medelpad)
Död 26/8 1950.
Ogift man.
Källor: DB, DA / DOR 50-51

Tack återigen Blåbärskungen. Visst är detta intressant. Visste att han var från trakterna av Sundsvall men inte exakt vilken ort.

Gatan där han bodde, har bytt namn efter dessa ruskiga händelser om jag inte minns fel.
Citera
2010-12-12, 21:20
Medlem
Någon som vet vad gatan heter nu, och om huset finns kvar ?
Citera
2010-12-22, 18:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Turebergsvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Turboman
Någon som vet vad gatan heter nu, och om huset finns kvar ?

1954 hade Stationsgatan bytt namn till Turebergsvägen. Om huset finns kvar har jag tyvärr ingen aning om.
Citera
2011-03-24, 20:32
Medlem
erik25s avatar
Någon som vet mera om detta taximord....?
"1960 mördades taxichauffören Berit Lundqvist i Stockholm. Det var det första mordet på en kvinnlig taxichaufför i hela Europa.
Berit hade skjutits när hon körde på en skogsväg i Stuvsta en höstnatt. Taxikassan låg kvar när kriminalteknikerna gick igenom bilen och mördaren hade troligtvis inte fått med sig några pengar.

Vid obduktionen konstaterades att Berit dödats av en kula som avlossats från baksätet. Skottet hade gått rätt genom huvudet. Dådet engagerade hela svenska folket och en stor belöning utfästes för tips som kunde fälla en gärningsman.

Handenmördaren Leif Peters erkände mordet men fälldes aldrig, då många av hans uppgifter inte visade sig stämma. 1985 preskriberades mordet på Berit Lundqvist utan att någon gärningsman kunnat ställas inför rätta."
Citera
2011-03-24, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM nyinköpta skor.

Citat:
Ursprungligen postat av erik25
Någon som vet mera om detta taximord....?
"1960 mördades taxichauffören Berit Lundqvist i Stockholm. Det var det första mordet på en kvinnlig taxichaufför i hela Europa.
Berit hade skjutits när hon körde på en skogsväg i Stuvsta en höstnatt. Taxikassan låg kvar när kriminalteknikerna gick igenom bilen och mördaren hade troligtvis inte fått med sig några pengar.

Vid obduktionen konstaterades att Berit dödats av en kula som avlossats från baksätet. Skottet hade gått rätt genom huvudet. Dådet engagerade hela svenska folket och en stor belöning utfästes för tips som kunde fälla en gärningsman.

Handenmördaren Leif Peters erkände mordet men fälldes aldrig, då många av hans uppgifter inte visade sig stämma. 1985 preskriberades mordet på Berit Lundqvist utan att någon gärningsman kunnat ställas inför rätta."

Detta att Handenmördaren skulle ha erkänt känner jag inte till.

Mordet på Berit Lundquist var också det första taximordet som Stockholm hade. Fast jag undrar om mordet kan ha skett i Huddinge kommun? Området ligger i gränstrakterna av Stockholm och Huddinge.

Ett taximord hade begåtts i Stockholms omgivningar redan 1925 men då i Nacka.

Taximordet 1960 är ett av de mera välkända taximorden. Finns mycket bra beskrivet i Bernhardssons Mordkommissionen efterlyser del 2, 1963 på sidorna 262 - 300. Mordet begicks vid Söderpaviljongen och Söderskjutbanan i Stensängsområdet i Stuvsta på en namnlös skogsväg. Troligtvis hade taximördaren hoppat in i taxin vid Bolidenplan.

Under GM inledande kurs över slät mark tvingas tvingas han löpa fullt belyst av strålkastarna. Så har skett ända tills han kan vika av in på Myrängsvägen och via en backe försvinna "någonstans". Detta är alltså ett 70-tal meter i bilens färdrikting som polisen har kunnat säkra spår från GM skor. Detta p.g.a. skosulans utmärkta avtryck. De var nyinköpta hos Kvickly i Högdalen mellan den 9 och 29 september 1960.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-03-24 kl. 22:11.
Citera
2011-05-31, 12:26
Medlem
Hittade en lista på några taximord. Skulle vilja veta lite mer om de fall som är fetmarkerade. Framför allt om de löstes och vad påföljderna blev. Kanske någon vet?

1949: En manlig taxiförare från Krylbo mördades med yxa.
1976: En kvinnlig taxiförare rånades, våldtogs och sparkades ihjäl i september i Ramlösa brunn.
1983: En kvinnlig taxiförare hittades den 21 januari död utanför sin taxibil i Norrköpings hamn.
1983: En manlig taxiägare misshandlades den 26 maj till döds i Vänersborg.

1985: En manlig taxiförare sköts den 19 mars till döds i Gunnilse utanför Göteborg.
1985: En 61-årig taxiförare knivmördades den 24 september i Nynäshamns skärgård.
1993: I juli mördades en manlig taxiförare i Almunge i Uppland.

1998: En 30-årig taxichaufför mördades den 13 mars i Veddige utanför Varberg.
2002: En 36-årig taxichaufför mördades den 13 maj av två ryska män i Sundsvall.
2003: En 39-årig taxiförare sköts till döds i Huddinge utanför Stockholm.

Edit: Länk till artikel http://www.kristianstadsbladet.se/in...mordoffer.html
Senast redigerad av Johnson88 2011-05-31 kl. 12:29.
Citera
2013-01-11, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för din information MacBruce. Alltid intressant att höra av någon som själv "var med" i ett gammalt fall. Dessutom från en som har varit på själva mordplatsen redan dagen efter.

Är detta fortfarande aktuellt? (Har p.g.a. flera dödsfall i den närmaste kretsen (är ju tyvärr i den åldern) - och eget olycksfall - varit mindre benägen att besöka internetfora under några år.)

Ville bara komplettera med ett par minnesbilder från olycksplatsen: Gnistrande snö och några få, små, kontrasterande bloddroppar av en lillfingernagels storlek. Som små rubiner i snön.

Brottsplatsen var alltså "städad" och bilen bortforslad. Förövarna var ännu ej infångade; enligt min morfar misstänkte man "ett par polacker." Detta har medfört, att "polacker" alltid har haft en negativ klang hos mig, trots att jag "intellektuellt" numera förstår, att det är idiotiskt. Vid den tiden visste jag ju inte bättre, än att "polack" var något negativt. Moralen blir således, att man skall vara försiktig med orden...

Händelsen fick för övrigt en av mina morbröder att söka sig till kriminalpolisen, där han verkade under hela sitt yrkesverksamma liv. Han gick också ett vaktpass vid brottsplatsen. Vid nära 90 års ålder är han fortfarande vid god vigör och fullt klar i knoppen. :-)

Mvh
/MacBruce
Citera
2013-01-12, 01:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottsplatsen 1948.

Citat:
Ursprungligen postat av MacBruce
Är detta fortfarande aktuellt? (Har p.g.a. flera dödsfall i den närmaste kretsen (är ju tyvärr i den åldern) - och eget olycksfall - varit mindre benägen att besöka internetfora under några år.)

Ville bara komplettera med ett par minnesbilder från olycksplatsen: Gnistrande snö och några få, små, kontrasterande bloddroppar av en lillfingernagels storlek. Som små rubiner i snön.

Brottsplatsen var alltså "städad" och bilen bortforslad. Förövarna var ännu ej infångade; enligt min morfar misstänkte man "ett par polacker." Detta har medfört, att "polacker" alltid har haft en negativ klang hos mig, trots att jag "intellektuellt" numera förstår, att det är idiotiskt. Vid den tiden visste jag ju inte bättre, än att "polack" var något negativt. Moralen blir således, att man skall vara försiktig med orden...

Händelsen fick för övrigt en av mina morbröder att söka sig till kriminalpolisen, där han verkade under hela sitt yrkesverksamma liv. Han gick också ett vaktpass vid brottsplatsen. Vid nära 90 års ålder är han fortfarande vid god vigör och fullt klar i knoppen. :-)

Mvh
/MacBruce

Stort tack för din berättelse från brottsplatsen. Hur många kan idag berätta om hur det såg ut på denna brottsplats 1948? Verkligen intressant att du tog dig tid och berättade detta.

Nu var det inga polacker som hade begått rånmordet på Gösta Larsson. GM var istället två ester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in