Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för din information MacBruce. Alltid intressant att höra av någon som själv "var med" i ett gammalt fall. Dessutom från en som har varit på själva mordplatsen redan dagen efter.
Är detta fortfarande aktuellt? (Har p.g.a. flera dödsfall i den närmaste kretsen (är ju tyvärr i den åldern) - och eget olycksfall - varit mindre benägen att besöka internetfora under några år.)
Ville bara komplettera med ett par minnesbilder från olycksplatsen: Gnistrande snö och några få, små, kontrasterande bloddroppar av en lillfingernagels storlek. Som små rubiner i snön.
Brottsplatsen var alltså "städad" och bilen bortforslad. Förövarna var ännu ej infångade; enligt min morfar misstänkte man "ett par polacker." Detta har medfört, att "polacker" alltid har haft en negativ klang hos mig, trots att jag "intellektuellt" numera förstår, att det är idiotiskt. Vid den tiden visste jag ju inte bättre, än att "polack" var något negativt. Moralen blir således, att man skall vara försiktig med orden...
Händelsen fick för övrigt en av mina morbröder att söka sig till kriminalpolisen, där han verkade under hela sitt yrkesverksamma liv. Han gick också ett vaktpass vid brottsplatsen. Vid nära 90 års ålder är han fortfarande vid god vigör och fullt klar i knoppen. :-)
Mvh
/MacBruce