Citat:
Ursprungligen postat av Lyxliv
Hej!
Jag och min sambo planerar att skaffa hund till nsta sommar (2011).
Som lget ser ut hade vi tnkt en Collie. Har kommit fram till detta genom att vi bda bidrar med hur vi vill att hunden ska vara (det man kan lsa sig till)/se ut.
Vi har tidigare varit schfergare. Men varit "hundlsa" nu i ngot r.
Har en liten familj med sambo och ett barn som nu r 16 mn. (2,5 r nr hunden berknas komma.)
Tnkte skaffa en valp.
Vi bor i villa med tomt, staket kring hela tomten. Har katt. Jobbar ofta skift, blir drav lite "ensamtid" fr hunden.
Har en katt som r hundvan, ej pflugen men social mot hundar. Han tl hrda tag ;o)
Vi r en ganska aktiv familj, planerar inte att tvla med hunden. Men vill att hunden ska uppskatta att flja med p btventyr med familjen och hnga med i princip verallt.
Tja..
Mina frgor r d?
Passar en Collie in?
Alla hundar r ju olika individer men beskriv grna din Collie/den hunden du knner?
MVH
Sker hund

Jag har en korthrig collie och hon r en underbar familjemedlem p alla stt, fljsam, lagom aktiv, lugn, barnvnlig, men vldigt aggressiv mot andra hundar, flera av hennes syskon har samma problem.
Sen har jag ven haft lnghrig collie med vldigt dligt psyke, nervs, gjort utfall mot barn utan vidare, anfallit sin nuvarande gare utan vidare m.m
Har bara dlig erfarenhet av lnghrig collie.