• 3
  • 4
2010-12-05, 19:06
Medlem
TinQulions avatar
Ingen hr som nmnt St bernards, de hundarna tl vl barn som klnger p dem och r trevliga hundar!
Citera
2010-12-06, 10:31
Medlem
Lundin89s avatar
Vad r LH och KH? Har frskt lsa allt s ledsen om frgan r stlld redan, men lser frn min telefon med en liten skrm.
Citera
2010-12-06, 12:39
Medlem
Collie finns i tv varianter, LngHr (som de flesta tnker p nr de hr collie) och KortHr. Rough respektive smooth collie p engelska.
Citera
2011-02-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anora
D jag r uppvuxen med collie, haft en mindre uppfdning och har varit ganska aktiv i collie-vrlden skall jag frska att ge dig en s rttvis bild av rasen som mjligt utifrn mina egna erfarenheter.

Fr mig finns det typer av uppfdning av collie: Bruks-, utstllnings- eller familjehund.
Var noga med att kolla upp vilken form av uppfdning som uppfdaren inriktat sig p!

Brukshundarna r ofta av strre modell och r stabila i mentaliteten, otroligt arbetssamma och med mycket fart i. De har kvar sina kraftiga vallegenskaper och detta kan stlla till problem nr man har barn. Collien vallar fren genom att jaga ikapp boskapen och nafsa de i hlarna och detta beteende mrks ofta kring springande barn (dem blir deras springande boskap)

Utstllningstypen r oftast en mindre modell med mycket fluffig och fin pls. Med fin menar jag fler men tunnare och mjukare hrstrn. De r otroligt vackra men vldigt oberknerliga i mentaliteten. Ett knt problem r skallad "golvrdsla", vilket innebr att hunden fr nstintill panik om den gr p ett eller flera specifika underlag. Detta kan vara alltifrn stltrappor till ditt eget kksgolv. Denna tp r ocks den mest sklliga (ofta ganska glla skall) av de tre.

Familjehunden kan se ut p mnga olika stt, dock har jag sett en dendens till ngot kortare pls d utseendet inte r det viktigaste i aveln. Hr bygger hela uppfdningen p mentalitet och krlek till sin hund. Som frstrligt r dessa den mest anpassade typen fr ett hektiskt familjeliv, ven om den har sina baksidor. Precis som brukstypen har den vallningsegenskaperna i sig, dock inte lika starka, vilket gr att det kan uppst en hel del vallningstillfllen med barnen och dess kompisar. Den r mycket noga med att familjen skall vara sams och om ngon skriker skller hunden fr att f tyst i famlijen (oavsett hur mnga gnger hon/han har sett att det inte fungerar)

Collien r en riktig familjemedlem. Den vill vara med verallt (nja, kanske inte i bilen, d dem inte allt fr sllan drabbas av ksjuka) och fljer runt dig som en svans i hemmet. Att vara ensam ett tag brukar inte vara ngot problem s lnge han/hon fr springa runt och busa och sedan krypa ner brevid dig i soffan nr du kommit hem. Jag anser att collien r i toppen nr det gller "nybrjarhundar", trots de prolem som rasen dras med sedan Lassie-tiden.

Jag hoppas att du har ftt en lite bttre bild, och om du har ngra frgor s r det bara att skicka ett PM s skall jag svara s gott jag kan!

Lycka till!
Jod...collie kan vara med i bilen...vi har haft o har 3 st o dom LSKAR att ka bil...dom r inte heller rdda fr hala golv som det snackas s mycket om...hr ks det kana p parketten:-) En skllig collie har jag aldrig upplevt....det enda neg. r under fllningsperioderna s hela huset ser ut att vara inlindat i damm:-(
Citera
2011-02-23, 13:06
Medlem
lagomtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
Barn ska inte peta i hundens mat eller i hundens rv - d bits hunden. Barn ska inte vara ensamma med hunden d hunden inte r en leksak. D bits leksaken.

Detta fick mig att skratta hgt och lnge! S klockrent formulerat

OnT s skulle jag rekommendera att ni brjar beska kennlar och uppfdare och talar med andra collie-gare, ta kontakt med rasklubbar och sdant. S lnge som ni fr tag p en "bra" hund som kommer frn en linje av mentalt stabila hundar s ska det nog inte vara ngra problem, s leta tills ni hittar en uppfdare som ni knner ni kan lita p.

Be om att f se MH-tester [om dessa grs p collie?], grna frldrarna och mor/farfrldrarna om uppfdaren har dem hemma och begr ven att uppfdaren ska ha koll och gra underskningar p hfter och ras-problem - det kanske blir dyrare n den nrmaste men absolut vrt det med tanke p att ni har barn och vill ha en trygg och stabil kompis till lillen samt ett gott tillskott till er familj.
Citera
2011-02-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxliv
Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa hund till nsta sommar (2011).

Som lget ser ut hade vi tnkt en Collie. Har kommit fram till detta genom att vi bda bidrar med hur vi vill att hunden ska vara (det man kan lsa sig till)/se ut.
Vi har tidigare varit schfergare. Men varit "hundlsa" nu i ngot r.

Har en liten familj med sambo och ett barn som nu r 16 mn. (2,5 r nr hunden berknas komma.)
Tnkte skaffa en valp.

Vi bor i villa med tomt, staket kring hela tomten. Har katt. Jobbar ofta skift, blir drav lite "ensamtid" fr hunden.

Har en katt som r hundvan, ej pflugen men social mot hundar. Han tl hrda tag ;o)

Vi r en ganska aktiv familj, planerar inte att tvla med hunden. Men vill att hunden ska uppskatta att flja med p btventyr med familjen och hnga med i princip verallt.

Tja..

Mina frgor r d?

Passar en Collie in?
Alla hundar r ju olika individer men beskriv grna din Collie/den hunden du knner?

MVH

Sker hund

Jag har en korthrig collie och hon r en underbar familjemedlem p alla stt, fljsam, lagom aktiv, lugn, barnvnlig, men vldigt aggressiv mot andra hundar, flera av hennes syskon har samma problem.

Sen har jag ven haft lnghrig collie med vldigt dligt psyke, nervs, gjort utfall mot barn utan vidare, anfallit sin nuvarande gare utan vidare m.m

Har bara dlig erfarenhet av lnghrig collie.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in