Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-02-06, 11:15
Medlem
Hej hoppas någon har lite tips om detta.
Jag blev sat i personlig konkurs feb -10 av svenska bil skuld 75000kr
konkursadvokaten har j avlutat konkursen.
kfm har gjort flera utmättningar m,m men dom har ju inte tagit något ??
Mina bankkonton har dom tagit å jag får inget nytt har prattat med alla banker i swe, Alla säjera samma sak ( du är i konkurs) Har försökt pratat med konkurs advokaten men han går det ju inte att få tag på !!! han svarade på mail 4 månader efter ja skickade å de ända han säjer där är att han åter kommer när han e klar med alla papper.

Firman ja jobbar åt bet ju nu kont då jag inte har bankkonto, men nu när ja gick sjukskriven så bet dom till mit gammla konto som går till konkurs advokaten ...... och han tog allt ja fick inte en spän.
Dom har inte kommit in med nå underlag på att dom ska dra pengar på lönenen eller något liknade ???
Tycker ja att dom borde för ja har in ca 25 Netto i mån.

Vore taksam om ni vet något som kan hjälpa mej ett bankkonta vore ju drömen
TACK på förhand
Citera
2011-02-06, 11:24
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Alltså du har konkat, alla dina pengar kommer gå åt att betala dina skulder. Du är fortfarande i skuld för det du är skyldig och detta ska således på något sätt betalas, därav så är dina bankkonton beslagtagna och alla pengar som kommer in där kommer att gå till skulden. Givetvis skall en viss summa behållas av dig då du behöver säkerligen till hyra, mat och kläder.

Men ett nytt bankkonto kan du bara drömma om.

Citat:
Detta innebär att man under en viss tid, konkurstiden, inte får bestämma över sin egen ekonomi. När man går i personlig konkurs så utser tingsrätten en konkursförvaltare som ser till så att personens skulder betalas med personens tillgångar. Därmed innebär det inte att man blir skuldfri bara för att man försätts i konkurs. De skulder som finns kvar efter en konkurs kan man bli krävd på senare. Skulderna kvarstår alltså.
http://anmärkningar.se/personlig-konkurs/

Jag måste dock säga, har du 25 000 netto och går i personlig konkurs för en skuld på 75 000:-... Hur lyckas du?
Citera
2011-02-06, 11:30
Medlem
Hemmabygges avatar
1. Lär dig stava
2. Lär dig att inte låna mer pengar än vad du kan betala tillbaka
3. Lär dig stava
4. ???
5. Profit

Citera
2011-02-06, 12:30
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Jag måste dock säga, har du 25 000 netto och går i personlig konkurs för en skuld på 75 000:-... Hur lyckas du?

Är detta allt så är det nästan en bragd att klara av.
Jag tror inte att vi fått HELA sanningen..
Med 25papp rent så borde ett simpelt banklån på t ex tre år att lösa skulden med vara en barnlek??
Finns det flera skulder?
Här ligger det absolut en gravad hund...
Citera
2011-02-06, 13:31
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik

Jupp, har svårt att tro att TS berättat allt.
Citera
2011-02-06, 14:47
Medlem
Var det inte så att TS blev satt i konkurs av Svenska bil för en skuld om 75 000kr. Möjligheten finns givetvis att det finns fler fordringsägare mot bolaget men Svenska bil tröttnade först.
Citera
2011-02-06, 15:00
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaw
Var det inte så att TS blev satt i konkurs av Svenska bil för en skuld om 75 000kr. Möjligheten finns givetvis att det finns fler fordringsägare mot bolaget men Svenska bil tröttnade först.

Möjligt. Dock får han acceptera att han får leva på ruinens brand i flertal år framöver.. Det komemr inte vara på tal om "ansvara för egen ekonomi" en bra bit framöver..
Citera
2011-02-06, 16:45
Medlem
Fris avatar
Vägrar bankerna öppna ett bankkonto åt dig? Det är som om pressbyrån skulle vägra sälja sina varor till dig. Märkligt, men i just våra sovjetiska bankers fall, inte helt överraskande ändå. Har du kollat med ICA, IKANO m.fl. banker som inte lever på att Wallenberg hade sex med socialdemokratiska partiledare för 50 år sen eller att de är en centerpartistisk folkrörelse? Har du prövat med utländska banker? Det handlar ju om ett konto, som du betalar en avgift för att använda, inte om nån kredit. Jag är häpen! Vad händer härnäst, att du förbjuds äga en plånbok att stoppa sedlarna i?
Citera
2011-02-19, 23:54
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vägrar bankerna öppna ett bankkonto åt dig? Det är som om pressbyrån skulle vägra sälja sina varor till dig. Märkligt, men i just våra sovjetiska bankers fall, inte helt överraskande ändå. Har du kollat med ICA, IKANO m.fl. banker som inte lever på att Wallenberg hade sex med socialdemokratiska partiledare för 50 år sen eller att de är en centerpartistisk folkrörelse? Har du prövat med utländska banker? Det handlar ju om ett konto, som du betalar en avgift för att använda, inte om nån kredit. Jag är häpen! Vad händer härnäst, att du förbjuds äga en plånbok att stoppa sedlarna i?

vilken bank tror du vill ha kunder med betalningsanmärkningar?
Citera
2011-02-22, 11:24
Bannlyst
Personlig konkurs var tidigare något jävligt otäckt man pratade om men efter att det drabbade en vän till mig så vetefan..

Han 'drabbades' av en PK men förfogade över andra bankkonton så ur kortvinkel drabbades han inte.
Efter ett år avslutades konkursen eftersom det fanns absolut inga tillgångar att utmäta, eller åtminstone inga som dom kom åt. Jag tror han var i kontakt med förvaltaren 2ggr innan han helt sonika slutade höra av sig till honom.

Tog väl 2 veckor från att beskedet gick ut innan han promenerade in på sin bank och hämtade ut nya personliga kort. Han fick först, pga skulderna, så kallade Maestrokort men någon vecka senare var det någon på banken som reagerade över detta (ja, han var/är en god kund till banken) och veckan därefter damp det ner nya VISA kort i brevlådan.

Det lite lustiga är att eftersom det "framgick" att det inte finns några tillgångar så lämnar KF nu per automatiskt beskedet att "inga utmätningar kommer att göras". Skulderna har naturligtvis inte försvunnit men det kommer heller ingen regnskog av post till honom.

Iaf, om du nu har för avsikt att betala tillbaka skulderna genom dina lönemedel så måste du kontakta förvaltaren och visa upp dina utgifter. Alltså, hyra och vilka övriga omkostnader du har. Allt över detta går sedan till dina fodringsägare.

Vilket du hade fått veta om du hade kontaktat förvaltaren istället för att sitta och gnälla på FB
Citera
2011-02-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Och vad skulle risken innebära för banken att tilldela en kunde med betalningsanmärkningar ett konto ????????????????????????????????????? Nu är ni väl ändå patetiska om inte en person med betalningsanmärkningar skulle kunna ha ett konto UTAN kredit på.....det är att kränka folk ställa folk utanför systemet. Då borde ju inte personer som gjort företagskonkurs heller få en ny chans...jodå de kan starta nytt, konka, starta nytt, konka, starta nytt osv...det är sjukt...så jävla sjukt
Och ni som säger att folk ska skylla sig själva...ge er..ni är bara för sorgliga..så länge ni inte vet om bakgrunden till 100 % varför personen gått i personlig konkurs eller har skulder hos kronofogden.. så HÅLL KÄFFT !
Citera
2011-02-22, 15:56
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Hur är kreditvärdighet relevant för kontanthantering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in