2010-12-02, 00:10
Medlem
srsbsnss avatar
Hejsan, jag har ett ganska stort problem.

Jag började studera 2009 HT på ett universitet, men insåg efter ett tag att utbildningen jag valt var helt fel för mig. Antar att det var dumt att börja studera direkt efter gymnasiet utan att egentligen veta vad jag riktigt ville bli...

Men hur som helst så pluggade jag, klarade typ 15 högskole poäng av 30 möjliga första terminen, och jag hade 2 eller 3 tentor släpandes som jag hade misslyckats på, men jag tänkte att jag försöker i början av nästa termin också och efter att ha gjort första tentan som jag verkligen inte klarade märkte jag att det inte var någon idé alls.

Jag "hoppade av", trodde jag.

Så naiv och dum som jag var trodde jag att det bara var att helt enkelt sluta gå till skolan så hade man automatiskt hoppat av och att studiebidraget skulle sluta skickas när de märkte att man slutat gå till skolan(i slutet av terminen). Dock har jag ingen aning om hur jag tänkte, och hur jag trodde att CSN skulle få reda på att jag hoppat av :S (NAIV helt enkelt). Men i slutet av terminen fick jag reda på att om man hoppat av så måste man gå och lämna in blanketter i skolan osv. så fort jag fick reda på detta så drog jag till min studievägledare och hon gav mig blanketter som jag fyllde i och jag hade hoppat av på riktigt, detta var då i slutet av terminen som sagt.

Jag ansökte om studiemedel denna terminen igen, eftersom jag nu bor i en helt ny stad, mina föräldrar har köpt en bostad till mig och jag trivs kanon bra här, har klarat alla tre tentor som vi haft med hyfsat bra resultat. Självklart fick jag svaret att jag inte hade klarat av tillräckligt med poäng terminen innan.

Så jag tänkte att jag skulle skriva ett brev där jag förklarade för dem varför jag inte hade klarat av poängen, och jag hade hört om folk som ljugit massor för dem för att försöka få bidrag. Helt enkelt dragit rena rama drama storys för att få bidraget. Jag tänkte att ärlighet varar längst och bestämde mig för att säga precis som det var. Sagt som gjort, jag förklarade för dem att jag hade valt hel fel utbildning och att min tanke var att hoppa av efter höstterminen och att jag slutat gå till skolan då, men jag hade helt fel här(jag gick ju till skolan en bit in på vår terminen och gjorde den första tentan vi hade på första kursen!). Så jag skrev i brevet att jag hade "hoppat av" efter jullovet, och att jag visste att det var mitt eget fel eftersom jag inte var tillräckligt informerad men samtidigt hade skolan gått ut med väldigt dålig info om detta.

Fick idag ett svar där det stod att jag hade skickat in studieförsäkran i slutet av Januari 2010, och att jag fick min första utbetalning kort därefter. Detta stämmer, och som sagt så hade jag ju tänkt att göra ett sista försök att hålla mig kvar genom att göra första tentan på den nya kursen. Så jag hade absolut ingen som helst tanke att försöka bedra CSN och få pengar i fickan utan att gå till skolan!!!

I svaret stod även att de: "Om du inte har studerat på heltid under hela studieperioden, ändrar vi ditt beslut om studiemedel utifrån de uppgifter du har lämnat. Det innebär att vi kan komma att kräva tillbaka de studiemedel som har betalats ut felaktigt. Vi utreder också om vi ska göra en anmälan till polisen om misstänkt bidragsbrott. Det kan vi göra om någon lämnat felaktiga uppgifter eller låtit bli att meddela ändrade förhållanden som påverkar rätten till studiestöd."
och även:
"Dina uppgifter kan ha betydelse
- Om du inte har studerat på heltid under hela studieperioden, vill vi att du skriver till oss och berättar varför du inte meddelat din ändrade studieomfattning till CSN.

- Förklara även varför du har försäkrat att du har påbörjat dina studier fastän du inte har påbörjat studierna.

- Du måste även meddela vilket datum du avbröt studierna.

Uppgifterna kan ha betydelse när vi ska bedöma om studiemedel ska krävas tillbaka och om vi ska göra en polisanmälan."

Kommer det spela någon roll om jag skriver till dem att jag försökte plugga i början, att de kan kontakta mitt universitet och se att jag faktiskt skrev den första tentan under VT eller är det helt kört?

Vad ska/kan jag göra? Jag vill inte få en anmälan för bidragsbrott. Det var absolut inte min tanke att begå något brott!

Är det en stor risk att jag blir dömd? Vad kan följderna bli om jag blir dömd?

(Jag vet att jag var oerhört dum och tänkte simpelt, som ett litet barn. Detta behöver ni inte påminna mig om, tack )

Jag tackar innerligt för dem som orkat läsa igenom allting och svara mig på ett seriöst sätt! <3

ps. förlåt om tråden är i fel forum del.
Citera
2010-12-02, 00:19
Medlem
pickups avatar
Sen några månader tillbaka har nått jävla ljushuvud på CSN har fått för sig att polisanmäla alla studenter som inte klarat av sina 22.5 poäng per termin för bidragsbrott... så du är inte ensam.

vet att åklagarmyndigheten är måttligt roade över detta tilltag och suttit ner och förklarat för nötterna vad som är kosher... ingen åklagare kommer någonsin driva ett det ärendet som du nyss beskrivit. Det blir en fråga om återkrav i slutändan
Citera
2010-12-02, 00:25
Medlem
FleXXtoRs avatar
Förstår inte riktigt varför du har lämnat en studieförsäkran i slutet av Januari ens, du säger ju själv att du endast gjort 1 omtenta efter jullovet och omtentor brukar infalla precis innan terminen officiellt börjat. Alltså om jag har förstått det rätt så har du gjort en omtenta nån gång vecka 1-2 kanske och sedan valt att hoppa av utbildningen, ändå har du lämnat studieförsäkran runt vecka 3-4?
Har jag förstått det hela rätt så kan jag förstå varför CSN ser frågan som dom ser den, i annat fall behöver du inte oroa dig.
Det kommer säkerligen bli fråga om återkrav från CSN:s sida, polisanmälan lär inte hända och även om det gör det så behöver du inte direkt oroa dig så länge det inte finns direkt bevis att du hade uppsåt att bedraga CSN när du skickade in ansökan om studiemedel samt studieförsäkran.
Citera
2010-12-02, 00:31
Medlem
srsbsnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickup
Sen några månader tillbaka har nått jävla ljushuvud på CSN har fått för sig att polisanmäla alla studenter som inte klarat av sina 22.5 poäng per termin för bidragsbrott... så du är inte ensam.

vet att åklagarmyndigheten är måttligt roade över detta tilltag och suttit ner och förklarat för nötterna vad som är kosher... ingen åklagare kommer någonsin driva ett det ärendet som du nyss beskrivit. Det blir en fråga om återkrav i slutändan

Känns helt plötsligt så mycket bättre. Tack!

Men om jag betalar tillbaka bidraget som jag inte skulle ha fått från förra terminen, kommer jag att få bidrag i framtiden, när jag klarat tillräckligt många poäng, eller är jag "portad" från CSN nu?
Citera
2010-12-02, 00:33
Medlem
pickups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbsns
Känns helt plötsligt så mycket bättre. Tack!

Men om jag betalar tillbaka bidraget som jag inte skulle ha fått från förra terminen, kommer jag att få bidrag i framtiden, när jag klarat tillräckligt många poäng, eller är jag "portad" från CSN nu?

ser inte att de kan vägra dig lån om du gjort rätt för dig... hur mycket rör det sig om... hela VT 2010 eller bara första utbetalningen?
Citera
2010-12-02, 01:15
Medlem
srsbsnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleXXtoR
Förstår inte riktigt varför du har lämnat en studieförsäkran i slutet av Januari ens, du säger ju själv att du endast gjort 1 omtenta efter jullovet och omtentor brukar infalla precis innan terminen officiellt börjat. Alltså om jag har förstått det rätt så har du gjort en omtenta nån gång vecka 1-2 kanske och sedan valt att hoppa av utbildningen, ändå har du lämnat studieförsäkran runt vecka 3-4?
Har jag förstått det hela rätt så kan jag förstå varför CSN ser frågan som dom ser den, i annat fall behöver du inte oroa dig.
Det kommer säkerligen bli fråga om återkrav från CSN:s sida, polisanmälan lär inte hända och även om det gör det så behöver du inte direkt oroa dig så länge det inte finns direkt bevis att du hade uppsåt att bedraga CSN när du skickade in ansökan om studiemedel samt studieförsäkran.

Tjena, jag tror du missuppfatta lite. Jag gjorde en eller två omtentor efter jullovet, som jag failade på också. Dessa var då tentor från kursen jag läste under höstterminen 2009. Men jag lämnade in studieförsäkran i slutet av Januari, och började min nya kurs under VT 2010 och gjorde en vanlig tenta(ej om) under VT 2010, och denna tentan gjorde jag i början av Mars, enligt en kompis som också läste det programmet. Jag ska dock kolla upp exakt vilket datum det var som jag gjorde den tentan för "VT 2010 kursen".

Citat:
ser inte att de kan vägra dig lån om du gjort rätt för dig... hur mycket rör det sig om... hela VT 2010 eller bara första utbetalningen?

Jag vet inte hur mycket jag kommer att bli tvungen att återbetala, eftersom jag faktiskt gick kvar i skolan fram till runt Mars någon gång(som jag insåg idag som sagt...) så hoppas jag att de kräver tillbaka studiebidrag för mars(?), april, maj och juni. Då blir det nog runt 10-12 tusen. Detta är jag mer än redo att betala tillbaka, eftersom jag är medveten om att det var till mestadels mitt eget fel. Men då hoppas jag verkligen att jag får bidrag/lån framöver eftersom jag behöver det pga. egen lägenhet och massor med andra utgifter. Och som sagt så har jag klarat alla mina tentor hittills och jag jag skulle klara 22.5p för att få fortsatt bidrag(dvs. 3 del-kurser) och det har jag nu gjort. Så egentligen skulle jag börja få fortsatt bidrag denna/nästa månad. Men jag vet inte hur det blir med det hela nu efter detta... Och om jag inte får bidrag/lån kommer jag troligtvis inte kunna fortsätta min utbildning utan behöva sälja lägenheten och flytta hem till min håla.
Citera
2010-12-02, 06:36
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbsns
Tjena, jag tror du missuppfatta lite. Jag gjorde en eller två omtentor efter jullovet, som jag failade på också. Dessa var då tentor från kursen jag läste under höstterminen 2009. Men jag lämnade in studieförsäkran i slutet av Januari, och började min nya kurs under VT 2010 och gjorde en vanlig tenta(ej om) under VT 2010, och denna tentan gjorde jag i början av Mars, enligt en kompis som också läste det programmet. Jag ska dock kolla upp exakt vilket datum det var som jag gjorde den tentan för "VT 2010 kursen".

Jag vet inte hur mycket jag kommer att bli tvungen att återbetala, eftersom jag faktiskt gick kvar i skolan fram till runt Mars någon gång(som jag insåg idag som sagt...) så hoppas jag att de kräver tillbaka studiebidrag för mars(?), april, maj och juni. Då blir det nog runt 10-12 tusen. Detta är jag mer än redo att betala tillbaka, eftersom jag är medveten om att det var till mestadels mitt eget fel. Men då hoppas jag verkligen att jag får bidrag/lån framöver eftersom jag behöver det pga. egen lägenhet och massor med andra utgifter. Och som sagt så har jag klarat alla mina tentor hittills och jag jag skulle klara 22.5p för att få fortsatt bidrag(dvs. 3 del-kurser) och det har jag nu gjort. Så egentligen skulle jag börja få fortsatt bidrag denna/nästa månad. Men jag vet inte hur det blir med det hela nu efter detta... Och om jag inte får bidrag/lån kommer jag troligtvis inte kunna fortsätta min utbildning utan behöva sälja lägenheten och flytta hem till min håla.
Om jag förstår dig rätt nu så hoppade du inte av officiellt förrän i slutet av VT10? Har du klarat alla poäng under de två terminerna som krävs för fortsatt studiestöd eller bara HT09s kurser?
Citera
2010-12-02, 06:57
Medlem
Popigojjans avatar
Du kommer med största sannolikhet inte bli polisanmäld som flera andra har skrivit. Ring till csn, förklara situationen, de kommer att skicka hem en fet faktura som det står att du måste betala direkt. Kan du inte det så ringer du dem igen och ber att få en avbetalning, då får du hem papper och får själv skriva ett avbetalningsförslag som du skickar tillbaka och de förhoppningsvis godkänner. Detta lånet har högre ränta än det vanliga csn:et.

Om du kan betala tillbaka allt på en gång försvinner problemet och du kan få ut ditt csn nu, innan skulden är avbetald kan du inte låna/få bidrag av dem.

Blev också sjukrädd när jag hade ställt till det för mej, men det löste sig. Prata med CSN, det finns faktiskt vettiga människor som jobbar där (även om CSN är jordens avskum).
Senast redigerad av Popigojjan 2010-12-02 kl. 07:01.
Citera
2010-12-02, 08:03
Medlem
Jim.Raynors avatar
Det är för lustigt hur CSN behandlar ansökningar olika. För 6-7 år sedan så pluggade jag en linje som var helt fel. Fick bidrag och lån i 4-5 månader utan att klara en enda tenta. Hoppade sedan av och började arbeta, inte ord efteråt. Tre år senare så hoppade jag på en annan linje och då var det inga problem att söka nytt bidrag/lån.

Men jag var nöjd

Ont:

Det är bara datumen de vill åt. Skriv ett nytt brev och sedan är det ingen fara, oroa dig inte i onödan.
Citera
2010-12-02, 08:40
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Vad är det du yrar om? Ingen blir polisanmäld för att man inte klarar sina studier, det man blir polisanmäld och dömd för är om man tagit emot bidrag som man inte har rätt till.

Om TS som han själv skriver har fortsatt att ta emot studiemedel flera månader efter han avbröt sina studier så finns det definitivt en risk för polisanmälan. Bidragsbrott har heller inget uppsåtsrekvisit, det räcker med att han varit oaktsam.

Din hänvisning till "åklagarmyndigheten" ger jag inte mycket för. Det finns åtskilliga domar mot personer i liknande situationer som TS, ta reda på fakta i stället för att invagga någon stackare i falsk trygghet med dina hemkokade spekulationer.
Citera
2010-12-02, 09:01
Medlem
Är det verkligen så att man måste klara 22,5 poäng av 30 per termin för att inte bli återbetalningsskyldig?
Tycker det verkar helt skumt då man ju kan göra omtenta upp till fem år framåt i vissa fall.
Citera
2010-12-02, 09:21
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Är det verkligen så att man måste klara 22,5 poäng av 30 per termin för att inte bli återbetalningsskyldig?
Tycker det verkar helt skumt då man ju kan göra omtenta upp till fem år framåt i vissa fall.

Jo, det stämmer, men det är ytterst sällan de faktiskt jagar upp alla misslyckade studenter. Det är bara när man hoppar av som de faktiskt går in aktivt för att få dig att betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in