Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-18, 00:16
  #1
Medlem
Här diskuteras och analyseras endast Polisspåret.

* Är Anita Svan inblandad i mordet?

* Är Leif Tell och Thomas Pilz inblandade i mordet?

* Hade Carl Östling en lägenhet i hörnet Regeringsgatan / David Bagares gata?

* Vad gjorde Per Arvidsson på sjukhuset hos Östling då Östling skrev ut sig?

* Vad vet vi om medlemmarna i Stockholms Försvarsskytteförening?

* Vilka var männen med walkie-talkies vid biografen Grand?

* Mördaren hade knälång rock som inte gick att få tag på i Sverige, samt Commando-mössa.
Dessutom hade han "ljus blick" men iskall. Brukar betyda gråa ögon.
Hur kan man då peka ut honom i en konfrontationsvideo med barhuvade män? Utan rock?

* Varför släpper inte polisen på de åtta förhören med de två vittnen som sett Anita Svan på mordplatsen bara några minuter innan mordet och dessutom talat med honom på finska, vilket estländaren i fråga även kunde?

* Anita Svan vägrar att erkänna att han blivit förhörd. Men han har lämnat alibi. Var finns det protokollet? (Granskningskommissionen är den första handling som benämner Anita Svan.)

* Anita Svan har aldrig varit i Upplands Väsby, säger han, men har bott inte långt därifrån.
Har polisen finkammat Upplands Väsby på vittnen? Varför inte?
(ett av vittnena var finskspråkig och kände honom, men kunde inte säga hans namn förutom att det var kort. Hon kände honom från sitt stam-gym i Upplands Väsby)
Citera
2010-10-18, 00:42
  #2
Medlem
TinFoilBobs avatar
Men varför kallar du Anti Avsan för Anita Svan? Onödigt kryptiskt. Får man diskutera eventuella militärers inblandning också?
Citera
2010-10-18, 04:01
  #3
Medlem
farfar@ Ja, jag fattade tillslut att det var spillror från baseballigan i den tråden.
Här bör vi vara sakliga och inga översitterier. Anser jag då.

Tinfoil@ Anita Svan är en av de olika alias som användes i en hotkampanj via hotmail mot Sven Anér med flera.
Ett annat alias var Carl Stålbrännare i denna hotkampanj. Märkligt då samma alias kan hittas i andra sammanhang:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article467318.ab

Man bör tillägga att det är helt klart någon som är involverad i mordet som skriver hoten. Kanske det dummaste de någonsin gjort. Du kan läsa dem i Anérs bok "Fallet Anti Avsan" för 49 spänn.
I den finns även listan med medlemmar från "Stockholms Försvarsskytteförening."
Citera
2010-10-18, 11:43
  #4
Avstängd
uddis(s)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoors
farfar@ Ja, jag fattade tillslut att det var spillror från baseballigan i den tråden.
Här bör vi vara sakliga och inga översitterier.

Att försöka ljuga med personargument när man blir krossad av sakargument är ingen framgångsrik väg!
Inte heller att starta egna trådar.

De flesta förstår nog att ingen av oss i Palmetråden är några anhängare av Avsan och hans polare. Däremot är vi någorlunda seriösa och trams, lögner och sakfel blir obönhörligen avslöjade.

Polisspåren är oerhört intressanta och det är omöjligt att gå förbi dem! Tyvärr är det dock inte framgångsrikt att vara osaklig så som Aner är.

Uppgiften att Avsan setts på platsen några minuter innan mordet är intressant men att utan stöd från vittnen vid mordplatsen är det en tunn soppa att påstå att han är gärningsman. Det finns nämligen inga vittenn som pekat ut dennes klädsel som mördarens. Detta vet media och alltså hamnar Aner i ingenmansland kanske lite orättvist men självförvållat. På ett sätt är det märkligt att Aner blivit hotad på olika sätt utan att det kunnat spåras. Att spåra hotmail är inte direkt raketvetenskap! Sedan kan man fråga sig varför andra som jag själv som funnit intressanta och rent utpekande tekniska indikationer kring vapnet som direkt pekar mot samma grupp personer fått ett enda hot.

När det gäller hoten mot Aner kan det vara tvår saker. Antingen folk som tycker det är roligt att djäklas eller folk som vill förstärka hans paranojor för att han skall just hamna i det omöjliga facket han nu hamnat i.

Det enda jag vet med säkerhet var att Aner påstod sig vara förföljd långt innan några hot förekom.


Skall man diskutera Polisspår så behöver man förklara tre saker. Dels vilka och hur. Dels måste man förklara varför de skyddats av utredningen.

Eftersom Holmer som förde in flera personer från just denna krets direkt i utredningen trots som CP brukade skalda. "Tveksam handel och vandel! " som fick inflytande i utredningen av brottet kan man misstänka denne. Dock måste man också förklara den fortsatta utredningen med det felaktiga spåret CP som drevs till idioti och till rättegångar.

Vad vi behöver i Polisspåren är alltså ytterligare kopplingar till brottsplatsen och vapnet! Kan vi nå dit så kan vi diskutera.

Vilken uppgift hade knarkspanarens som lämnade brottsplatsen strax innan mordet med bil? Vilka satt i Volvon som hindrade Sigges hemfärd? När avslutades i verkligheten spaningen mot Sigge?
Citera
2010-10-18, 14:29
  #5
Medlem
SLOBs avatar
OT raderat. Jag är inte riktigt säker på varför det behövs ytterligare en tråd om Olof Palme, men jag låter tråden leva lite till så får vi se hur det utvecklar sig.

Men topic är alltså bara och uteslutande bara polisspåret. Inget annat.

/mod
Citera
2010-10-18, 22:54
  #6
Medlem
SLOBs avatar
Ok, nu tar vi det här långsamt: Det är inte tillåtet att diskutera moderering i trådarna. Tycker man att andra inlägg är off topic så använder man RP-funktionen. Inlägg som bara handlar om huruvida andra inlägg är on topic eller inte, är off topic av det enkla skälet att trådens ämne inte är vad som är off topic eller inte.

OT raderat.

/mod
Citera
2010-10-19, 18:14
  #7
Medlem
Ja, Tinfoil, man får i allra högsta grad tala om militärers, och utländska agenters inblandning också.

Inklusive Sigge Ågrens förehavanden innan, efter och under kvällen.
Och knarkspans akrtiviteter. Behöver fakta om detta.

Hans Holmérs exakta position före, vid och efter mordet.
__________________
Senast redigerad av Zoors 2010-10-19 kl. 18:22.
Citera
2010-10-19, 20:03
  #8
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoors
Hans Holmérs exakta position före, vid och efter mordet.

Varför behöver man veta det?
En sak är dock klar: Han befann sig INTE på mordplatsen.
Enligt honnom själv befannan han i borlänge, på väg mot att åka Vasaloppet. Det finns inga säkra uppgifter om att han skulle ha befunnit sig någon annanstans, i alla fall inte uppgifter som är allmänt tillgängliga.
Dagen efter mordet befann sig Holmér i alla fall på polishuset i sthlm och var med i TV.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoors
* Mördaren hade knälång rock som inte gick att få tag på i Sverige, samt Commando-mössa.
Dessutom hade han "ljus blick" men iskall. Brukar betyda gråa ögon.

Vad har du fått det här ifrån? Inte från polisutredningen och vittnesuppgifterna där i alla fall.
Citera
2010-10-20, 21:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Varför behöver man veta det?
En sak är dock klar: Han befann sig INTE på mordplatsen.
Enligt honnom själv befannan han i borlänge, på väg mot att åka Vasaloppet. Det finns inga säkra uppgifter om att han skulle ha befunnit sig någon annanstans, i alla fall inte uppgifter som är allmänt tillgängliga.
Dagen efter mordet befann sig Holmér i alla fall på polishuset i sthlm och var med i TV.

Vad har du fått det här ifrån? Inte från polisutredningen och vittnesuppgifterna där i alla fall.


Holmérs förehavanden.
Jo, Vasalopps-"spåret" känner väl alla till. =)
Uppgifter från chauffören. Vilken bil hade Holmér?
Han var dessutom inte inskriven på det hotell han uppgivit.

Signalement.
Från vittnesförhören. Endast från vittnesförhören i orginal. En grå stickad mössa kan se brun ut i orange-ljus. Vilket det var på platsen. Sådant färgdödande ljus.


Leif D, du behöver inte betrakta mig som en idiot. Jag kan ha uppgifter som du inte har.
"Varför behöver man veta det?" "Vad har du fått det här ifrån?" = frågor du inte behöver ställa.

Holmérs förehavande mordkvällen kan enkelt lösas om någon kan ange vilken bil han hade. Självklart.
Skriv istället "vittnet x sa , och vittnet y sa, och vittnet z sa, så vilka vittnen baserar du dig på?".
Citera
2010-10-20, 21:33
  #10
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoors
Holmérs förehavanden.
Jo, Vasalopps-"spåret" känner väl alla till. =)
Uppgifter från chauffören. Vilken bil hade Holmér?
Han var dessutom inte inskriven på det hotell han uppgivit.

Signalement.
Från vittnesförhören. Endast från vittnesförhören i orginal. En grå stickad mössa kan se brun ut i orange-ljus. Vilket det var på platsen. Sådant färgdödande ljus.


Leif D, du behöver inte betrakta mig som en idiot. Jag kan ha uppgifter som du inte har.
"Varför behöver man veta det?" "Vad har du fått det här ifrån?" = frågor du inte behöver ställa.

Holmérs förehavande mordkvällen kan enkelt lösas om någon kan ange vilken bil han hade. Självklart.
Skriv istället "vittnet x sa , och vittnet y sa, och vittnet z sa, så vilka vittnen baserar du dig på?".

Det finns folk som har massor av uppgifter. Felaktiga uppgifter. Just runt palmemordet finns sådana i massor. Som jag delvis själv har trott på. T.ex. telegramspåret, som i själva verket verkar vara bluff. Imponerande kreativt, men med tanke på att spåret har en ytterst tvivelaktig källa så kan man sannolika avfärda det.

Du gör samma misstag som jag en gång gjorde här ovan.

"Han var dessutom inte inskriven på det hotell han uppgivit."

Sanningen är vi vet inte om han var inskriven eller ej. Vad vi vet är att det inte kunnat styrkas att han var inskriven.
Han kan ha varit det, men det gick inte att jaga fatt i papper som visade det flera år efter när folk började snoka. Han kanske var där. Kanske inte.

Exakt var han befann sig hjälper inte till att identifiera gärnsningmannan. Om det inte var Holmér själv som skjöt, förståss. Det hade varit extra komiskt, men han borde ju ha blivit igenkänd av dom vittnens som stod närmast. Och Jeppsson, om det nu var GM som Jeppsson såg...
Citera
2010-10-22, 13:43
  #11
Medlem
Bra tråd. Jag vill se en renodling av vad de olika snutarna gjort före, under och EFTER mordnatten.

Jag tänker mig att alla experter klipper/klistrar i inläggen tills det finns en dossier på de mest intressanta figurerna i den här härvan.

Exempelvis:

Östling, x antal år gammal vid mordet, skrev ut sig själv efter en operation. Hade kulor av samma typ som Palme mördades med. Blev livakt åt HH. Hoppade av polisen x år efter mordet. Gör idag?
Citera
2010-10-22, 13:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggerman
Bra tråd. Jag vill se en renodling av vad de olika snutarna gjort före, under och EFTER mordnatten.

Jag tänker mig att alla experter klipper/klistrar i inläggen tills det finns en dossier på de mest intressanta figurerna i den här härvan.

Exempelvis:

Östling, x antal år gammal vid mordet, skrev ut sig själv efter en operation. Hade kulor av samma typ som Palme mördades med. Blev livakt åt HH. Hoppade av polisen x år efter mordet. Gör idag?

Och så fyller någon på med:

Östling, x antal år gammal vid mordet, skrev ut sig själv efter en operation på morddagen. Har inget alibi trots att polisen först påstod det. Hade kulor av samma typ som Palme mördades med. Blev livakt åt HH. Hoppade av polisen x år efter mordet. Gör idag?

Till slut finns det x antal inlägg om x antal intressanta personer.

Vad vet "vi" om Anders Larsson?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback