Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Svensk och engelsk syntax är mer lika varandra än nederländsk. Mina vänner som har lättast för nederländsk grammatik har alla åtminstone medelgoda kunskaper i tyska.
Försök få tag på program producerade i Flandern, jag har mycket lättare att förstå dem (och de textar faktiskt program producerade i Nederländerna!). För några dagar sedan tittade jag på Benelux next topmodel och fick en sällsynt (för mig) inblick i hur stor skillnad det är. En tjej från Antwerpen talade med en tjej från Amsterdam, och det var som natt och dag för mig.
Flandern, är det där som språket (Eller dialekten) kallas för "Flamländska"?
Jag har pratat med en bekant från Nederländerna, men han sade till mig att det inte var någon skillnad på dialekterna, men visst är det varierade dialekter!
Han är från Alphen de Rijn (Nu plockar jag namnet ur minnet utan hjälp), och där verkar det vara otroligt intensiv holländska, men en annan som bor lite mer norrut är enklare att prata med, alltså hon förstår mer mitt sätt att prata det på än han, men jag är inte riktigt säker på vilken nederländska som Geert Wilders pratar på och dem flesta sångare sjunger på?
Tack för tipset om program hur som helst, skall genast söka!
EDIT: Är du insatt på sångare och rappare från Holland?
Jag känner mig väldigt ensam om att lyssna på vissa, men det finns en som heter Kempi som pratar väldigt slöddrigt, men vet dock inte om det är den mer enkla dialekten eller den svåra, där rör det sig om Eindhoven.
Men jag tycker iallafall att deras musik där nere är enorm skillnad emot här, The Opposites har riktigt goa beats ibland tycker jag, men som sagt så är det slöddrigt och mycket "Sch" läten så det är en mycket stor utmaning att höra vad dem sjunger, och jag får huvudvärk lätt när jag läser alla dessa långa ord i meningar och så av någon dum anledning, men det går väl förhoppningsvis över när man har vänt sig