Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-17, 17:42
  #1
Medlem
Hej!

Jag har länge funderat på att åka till Málaga och plugga spanska; de har en kurs på fyra månader på ett institut för utlänningar. För ett halvår sedan var det tänkt att jag skulle åka med en kompis i höst, men vi slopade idén av flera anledningar, bland annat tappade jag lusten. Sedan några veckor har jag dock vridit mig i bannor åt mig själv som inte anmälde mig till kursen, för nu är suget enormt. Det är dock inte för sent - jag kan fortfarande anmäla mig - men nu har resesällskapet andra planer. Mina andra kompisar har ingen lust. Därför står jag själv.

Jag har läst igenom några av de befintliga trådarna på FB som handlar om att resa ensam, men jag beslutade mig för att skapa en ny mest av trygghetsskäl. (Hoppas det inte gör någonting.) Som det ser ut nu så tänker jag alltså åka ner till Málaga själv i oktober, och detta skulle jag gärna vilja ha lite kommentarer och prognoser på. Kommer det fungera bra?

Ifall det är relevant så är jag 18 år, fyller 19 i höst, och jag har nyligen tagit studenten. Jag har vissa grundkunskaper i spanska pga tre kurser på gymnasiet (steg 1, 2 och 3 med MVG i alla kurser). Jag är social av naturen och har inga problem med att knyta kontakter och skaffa vänner.

Det jag oroar mig för mest är boendet. Universitet (Universidad de Málaga) bidrar med adresser till familjer, lägenhetsmäklare samt "residence halls" (studentbostad?) men kontakten med dessa får man sköta på egen hand. Vet någon av er hur detta kan tänkas på till? Jag vill ju inte gärna stå där nere i Spanien utan någonstans att sova - det vore ju tragiskt. Jag funderar på att bo i en familj det första taget, eftersom denna säkerligen kan hjälpa mig att bekantas med staden. Därefter vore det ju trevligt att bo med några nyvunna vänner (mest för att inte göra familjen tjurig om man kommer hem full mitt i natten).

Har någon av er kanske till och med varit i Málaga och pluggat samma kurs?

För att sammanfatta min fråga: hur tror ni att en 18-åring skulle klara sig att åka ensam till Spanien och plugga i fyra månader?

Tackar så mycket på förhand!
Citera
2005-07-22, 12:41
  #2
Medlem
alrunans avatar
Har du bara en drivkraft att ta dig för saker så kommer du klara dig bra. Det kan väl vara bra att tänka igenom vad du har för krav på boende och så. Standarden är inte som här men är man villig att byta det mot upplevelser så är allt lugnt.

Du har ju lite förkunskaper, det är bra. När jag åkte till Spanien för att plugga kunde jag ingenting. Första halvåret gick jag på en kurs på la universidad de alicante och fick bostad förmedlad genom dem. Jag var själv tvungen att kontakta hyresvärdinnan för att bestämma när och var vi skulle träffas. Inte särskilt lätt attt göra över telefon när man inte kan säga flaskskaft på spanska och hon inte kunde någon engelska. Men allt löser sig ju.

Andra halvåret gick jag på en privat skola i Granada och bodde på skolans residens. Personalen hämtade även upp en på busstationen om man ville, och hjälpte till så man kom på plats. Det var tryggt och de andra studenterna (vi var c:a 40 som bodde där) fanns alltid i närheten. Gemenskapen på ett sånt ställe kan ju vara skönt om man är ensam. Men den kan också hindra en om man inte själv tar kontakt med spanjorer. Det är ju spanska man ska tala.

Jag flög till Malaga, för Granadavistelsen, men har bara bott där en natt. Kan därför inte uttala mig om den staden.

Lycka till!
Citera
2005-07-22, 20:49
  #3
Medlem
Thoss avatar
Go for it, det kommer bli en nyttig erfarenhet för livet, varesig det skiter sig eller blir jättelyckat.

Ångra hellre det du gjorde, än det du inte gjorde.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f227221

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback